Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til redigering av bilde


mavi
 Share

Recommended Posts

Noen som har tips til å redigere dette bildet for å få det best mulig?

Planen er å lage et panorama bilde som skal henges på veggen så kom gjerne med forslag til beskjæringer også.

Har en del andre bilder av samme motiv også med forskjellig lukkertid, men følte dette ble best.

43891_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17714/43891.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Er raw fila jeg skal redigere, mens det er .jpg fila som er lastet opp om det har noe å si. Programmet jeg bruker er Photoshop CS3.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg tatt en runde med bildet -

BergenbyNight_edit_Thor_panorama_ko.jpg?t=1201126454

Har rettet det opp, og beskjert det noe i topp og bunn - for å få litt mer panoramaeffekt.

Har så justert eksponeringa ned ett knepp og to - for å ta vekk de verste høylysa, samt for å få med litt mer detaljer i bygninger og veier. Har så gjort det mørke enda litt mørkere. Har justert fargene litt, slik at de gule lysa ble noe som jeg innbiller meg er noe mer i nærheten av hva de egentlig er.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en litt mer fargerik utgave enn Thor så du har et alternativ.

Ellers justert hvitbalanse ut fra at jeg ønsket beholde farge på noe av lyset nede i byen, justert noen selektive farger for å heve inntrykket jeg ville ha som var litt mer fargerikt en Thors alternativ, justert litt kurver for ønsket kontrast, skarpet litt selektivt for å få litt mindre blur på lyskildene og litt mer detaljer frem

43905_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17722/43905.jpg

(Tror du må kikke på fullversjonen for å få inntrykket av hva jeg var ute etter helt her.. ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for lite ned? Var litt lys i originalen for å si det sånn....

Har forøvrig kun vært gjennom Lightroom hos meg og ikke PS, slik at jeg dermed ikke har justert enkeltdeler av bildet på noen måte. Og ddet kunne vært gjort noe med en del enkeltpunkter, men ville heller bare kjapt vise hvilket annet inntrykk man kunne gi, slik at han hadde noe å velge mellom. Skal det printes i stort for vegg er man nødt til å gå inn og kanskje kikke på enkeltdetaljer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endel hjelp og tips av Thor i går og har vel kommet frem til at det blir tatt et nytt bilde med en lavere ISO før det blir noe stort bilde av det. Noen som har tips til hvilken lukkertid en skal ha når en tar bilder i mørket?

Har beskjært bildet til Thor litt i toppen og har ihvertfall en idè om hva vi skal gjøre senere. Mulig vi forsøker med en kopi, men ikke i veldig stort format.

Takker også Espen for sitt forslag. Litt usikker på om vi syns Espen eller Thors bildet er finest, men begge er fine.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.