Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor tett er vannsøyle 3000mm?


honda
 Share

Recommended Posts

Hvor høy "vannsøyle" må plagget være merket med for at det skal være tørt i regnvær? Tenker på bukse/ jakke.

Ser det er mye klær merket med 3 og 5000mm vannsøyle, men vet ikke om dette holder meg tørr en regnværsdag- som det jo ofte er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten infotekst om vannsøyle og membraner. Håper det hjelper. :-) Teltduk regnes som vanntett ved 3000, men som du sikkert har erfart vil du bli våt hvis du kommer borti innsiden av et vått telt pga gjennomslag. Gode trelags membranjakker har en vannsøyle på 20000. Skal du bruke tøyet i drittvær bør du minimum ha et plagg som har en membran på 5000, og tapede sømmer. (Det hjelper lite om membranen er tett, hvis sømmene lekker).

Vannsøyle er et begrep på hvor høyt trykk vannet må ha for å gå igjennom membranen. Andre ting som er verdt å tenke på er kvaliteten på det som er utenpå membranen (altså det du ser utenpå jakken). "Glatte" stoffer samler mindre vann= mindre vann mot membranen= mindre sjans for å bli våt. Softshell og lignende stoffer vil (når impregneringen forsvinner), trekke vann. Hvis målet er å holde seg tørr og varm i flest mulig sesonger, er dette med andre ord ikke din jakke. Hvis levetid derimot ikke er så viktig, er den type jakker mykere og mer behagelig å ha på.

Sørg for at glidelåsene er dekket av en klaff, slik at det ikke kan komme vann igjennom glidelåsen. Såkalte vantette glidelåser, som er blitt veldig populære de siste to-tre årene, er kun "vantett" til du har slitt bort gummien som dekker glidelåsen. Klaffer som dekker, varer "evig". Prøv hetta på, og sjekk at den sitter komforabelt, og ikke faller ned i ansiktet ditt (noe som fort skjer når den blir våt.) Hetter med en stiv ytterkant holder passformen bedre over tid. Det er en fordel hvis hetta har mulighet for justeringer av passformen. (men også her må selvfølgelig sømmene være tapet)

Mikroporemembraner (feks Gore-Tex), puster kun godt så lenge jakken er tørr utenpå. Når luftfuktigheten utenfor jakken blir større enn luftfuktigheten inni, går pustevnen dramatisk ned. En annen ulempe, er at hvis fuktigheten utenfor plagget består av damp, vil fuktigheten går rett igjennom og inn til deg. Dette er årsaken til at man blir våt i rumpa hvis man setter seg på et vått sted, med en Gore-Texbukse.

Personlig bruker jeg alltid ytterplagg med Gore-Tex eller liknende på tur, så lenge det er plussgrader. Unntaket er hvis jeg vet jeg ikke skal bevege meg mye (altså ikke kommer til å svette mye), og det er stor sjangs for regnvær. Da trekker jeg i gummihyre, som er det eneste som holder uansett vær. Men dette blir fort klamt, så i praksis bruker jeg nesten bare dette i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.