Gå til innhold
Fiskersiden

kjøpt camera


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

oki - greiere å ha Nikon da. Da får du full TTL med intern blits og original blits til 2000 kr :) Og da kan du styre opptil 8 blitser i 2 eller 3 grupper fra kamera..

edit : når det er sagt så trodde jeg ikke du fikk trådløs styring i det hele tatt med den interne blitsen jeg - men det er altå bare automatikk du ikke får

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - hvis det var det du ville ha frem med "din uvitenhet" så fikk du full suksess. Og jeg er ikke uenig med deg at "the Nikonway" på det området er bedre.

Men uansett bør man vel gi et så godt råd som mulig når noen spør..?

-Og da mener jeg at å ha mulighet for en slave, f.eks ved portrettfotografering er en stor fordel å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare det er 430/480 som ikke kan avfyres oms lave - kan Sigmaen, så er jeg 93.7% sikker på at de store blitsenen til Canon også kan det (530E X/580 EX) Da disse blitsene kan brukes som slave med full automatikk, så legne du har en extra dings oppå (ST2 eller noe sånt) eller en 530/580 EX som commander på kamera..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om herremanne du henviser til er PRH - så er han like god til å gå inn på japanphoto.no eller fotovideo.no som meg og deg for å sjekke priser selv :) En ting er å kommer med råd og tips om objektiver, men noe må man vel klare selv ?

Og dessuten så er han enda verre enn en Canonanist, han er Liverpoolsupporter :)

Har fått super hjelp av deg jeg, ThorE. Mange takk! :P

Ikke så gærn't når man tenker på at du holder med et lag som begynner på navnet på en kroppsdel. :P

PS! Mitt gamle speilreflekskamera var et Minolta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter Nikonianer..

påstår du ja! :)

nei da er det litt mer swung over oss Olymp'iere! :)

Spøk til side; merkelojaliteten når det gjelder kamera skal man ikke kimse av. Det er faktisk slik at ulike kamerasystemer har ulike "personligheter", ulike styrker og svakheter. Og hva den enkelte fotograf foretrekker avhenger litt av hva vedkommede har behov for, altså rent rasjonelle årsaker, men også litt estetiske grunner og andre faktorer som det er vanskelig å forklare.

Jeg synes at Olympus-kameraer, i hvertfall de utgaver jeg selv har kjøpt har sittet best i MINE hender. Men den viktigste grunnen til at jeg har valgt Olympus er optikken. For i forhold til pris er det liten tvil om at Olympus er best på dette punktet, det er ekspertisen ganske enige om, også de som foretrekker andre systemer. I tillegg har Olympus ligget lengst fremme på å optimalisere optikken for digital fortografering, og de har ligget langt fremme når det gjelder støvfjerning. Og "proff-kameraene" til Olympus; E-1 og E-3, er helt på høyde og vel så det når det gjelder soliditet og evne til å tåle fukt. Har sett test der disse kameraene ble holdt en liten stund under springen, og virket helt perfekt etterpå! For meg er dette svært viktige punkter. Tenk på hvor mange belastninger og mye fukt kameraer blir utsatt for på fisketur! Dessverre er ikke de billige DSLR-kameraene til Olympus like gode på dette punktet, men slik er det vel med alle produsenter?

Men Olympus sine DSLR har og har hatt en del svakheter i forhold til konkurrentene; 4/3 standarden har mindre bildebrikke (noe som gir en høy "crop-faktor" - en fordel når det fotograferes på høye brennvidder, en åpenbar ulempe på vidvinkel), de har hatt mer problemer med støy (delvis pga bildebrikkens størrelse, men nå NESTEN løst på E3), opptakshastigheten (antall bilder per sek) er dårlige enn konkurrentene, autofokus har vært svakere (nå løst, helt på høyden og vel så det med E3), og dynamikken (evnen til å takle store kontraster) er fortsatt dårligere enn konkurrentene. På bilder tatt med Olympus-kameraer har mørke partier en tendens til å blir undereksponert, mens de lyse partiene lettere blir utbrent. På dette punktet må det innrømmes at særlig Nikon er markedsleder, og dette mener jeg Olympus bør bruke ressurser på å forbedre. I tillegg har Olympus sine kameraer jevnt over mindre og dårligere skjerm enn konkurrentene, i den grad man synes dette er et avgjørende punkt. Men det skal ikke underslås at dette er et godt hjelpemiddel for å avgjøre allerede ute i felten om et bilde er vellykket eller ikke.

OK, det var noen personlige, og noen objektive vurderinger av Olympus. Synes det var på tide med en liten motvekt til all kvasi-religiøs hyllest av Nikon, Canon og Pentax, som dette forumet har flommet over av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påstår du ja! :)

nei da er det litt mer swung over oss Olymp'iere! :)

Spøk til side; merkelojaliteten når det gjelder kamera skal man ikke kimse av. Det er faktisk slik at ulike kamerasystemer har ulike "personligheter", ulike styrker og svakheter. Og hva den enkelte fotograf foretrekker avhenger litt av hva vedkommede har behov for, altså rent rasjonelle årsaker, men også litt estetiske grunner og andre faktorer som det er vanskelig å forklare.

OK, det var noen personlige, og noen objektive vurderinger av Olympus. Synes det var på tide med en liten motvekt til all kvasi-religiøs hyllest av Nikon, Canon og Pentax, som dette forumet har flommet over av! :)

Oi må jeg si. em skikkelig ærlig mening om en som har et forhold til et merke som også kommer med svakheter/irritasjons bemerkninger ved sitt eget kamera..

Ærlig sjel gitt... TAKK sier jeg til ditt bidrag somf orhåpentligvis får enkelte andre til å tenke seg om når det gjelder sine egne kameraer.

:)

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips 2: Det er vanlig når man fotograferer ting i bevegelse at tingen plasseres 1/3 inn i bildet og har 2/3 å bevege seg på ellers oppfattes det gjerne som om tingen er i ferd med å kollidere med bildekanten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 100-400 F/4,5 L IS USM er linsa

44941_s.jpg

her er det en kjapp redigering av samme bilde.

Morsomt motiv men bildet hadde blitt bedre (les: mindre uklart) med kjappere lukkertid.
Hva med en liten uformell konkurranse.. hva er lukkertiden benyttet på bildet?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.