Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor det er så få rapporter fra Sørlandet


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

De siste dagene har det blitt stilt spørsmål om hvorfor det postes så få tråder om fiske på Sørlandet. Det bor da vitterlig mange mennesker der, og de fisker, og de er medlemmer av Fiskersiden.... så hvorfor kommer det da ingen (eller så få) fangstrapporter?

Jeg er nysgjerrig av natur og fant ut at jeg skulle undersøke dette nærmere så jeg tok med meg 3-åringen min og kjørte en kjapp tur bort dit for å se :)

Og like før vi kom til Kristiansand svingte vi til høyre og bort til Hamresanden, en populær fiskeplass etter hva jeg har skjønt

030220082248R396eHzpC93QUg35n8.jpg?86

Vi gikk ut ov bilen og tittet litt

030220082249OLJuy8lwYKc7tiSc81.jpg?15

og ganske raskt la vi merke til noe som ikke var så bra :D

Det blåste jo noe helt sinnsykt!!!!

Kan det være forklaringen på få Sørlands-rapporter? At det blåser verre der enn på Vestlandet? Er jo ikke akkurat lett å få fisket effektivt når det blåser 25 meter pr sekund som de lokale pratet om at det gjorde på fredag..

Vel, vi fikk kontakt med en fastboende der som lånte oss en stang og snelle+ at han for høflighets skyld kastet litt han også.

0302200822497yPuASnugKUCwlgE1K.jpg?9

Hmmm, hvor ble det av fisken? :)

Etter en bedre middag...

030220082251klLz99SCuyxteXgVp7.jpg?12

...forflyttet vi oss til Varoddbrua og kastet videre der. Det er i hvert fall en populær fiskeplass - ser jo alltid folk som fisker der når vi kjører over.

030220082252MOnobDflYXROBUD7SH.jpg?30

Men det var ingenting som beit her heller.

Og det var da det gikk opp for meg: Det er jo ikke fisk å få her !!!!! Klart det kommer få rapporter da!

Slukøret leverte vi fra oss fiskestanga vi hadde lånt, satt oss inn i bilen igjen, og kjørte tilbake til Oslo.

Og nå vi tilbake. Og her blåser det ikke, og her er det fisk :) Vi som er så heldige at vi bor her får heller lage rapporter - vi som har noe å lage rapporter om :)

Også får vi heller ha medynk med de stakkars sørlendingene og elendigheten deres - i stedet for å plage de med forespørsler om fiskerapporter :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si er vitebegjærlig! Du er en handlingens mann Gabrielsen. Det kommer ikke så mange rapporter fra Finnmark heller, kanskje det kunne være noe å ta seg en tur dit neste helg for å se med egne øyne der og ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er ny på forumet her, tenkte jeg skulle legge ut noen bilder fra fisketuren igår. Har aldri opplevd så mye SØ i området på denne tiden av året, været var nydelig, nesten helt stille, og opp imot nesten ti grader. Fikk ca 7 SØ, hvor 5 av dem fikk friheten tilbake, de er fortsatt litt tynne, men om to uker, DA tror jeg at det er på tida. ;) Igår føltes det som om jeg fikk fisk på hver kast :D

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

Endret av Jazsko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Det er visst fisk å få på Sørlandet likevel ;)

Har seriøse planer om en tur dit i påsken - så da blir det muligheter. Og jeg blir svært gjerne med ErikR og Wiggy på SØ-jakt om det skulle passe for dere akkurat da.

Og velkommen til forumet Jazsko! Hyggelig med flere som kommer med rapporter fra Sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Det er visst fisk å få på Sørlandet likevel ;)

Har seriøse planer om en tur dit i påsken - så da blir det muligheter. Og jeg blir svært gjerne med ErikR og Wiggy på SØ-jakt om det skulle passe for dere akkurat da.

Og velkommen til forumet Jazsko! Hyggelig med flere som kommer med rapporter fra Sørlandet.

Visst fiskes det på Sørlandet. Trenger likevel tips om hvordag legge inn bilder fra pc`n til innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd om hvordan man legger inn bilder.

img]http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18549/45859_s.jpg[/img]

Prøver det

Det gikk ikke

Prøver igjen etter å ha studert litt. å tror jeg det funka! Disse var på 0.8 g 1.1, tatt i Risør.

45859_s.jpg

Takk for hjelpa, Gabrielsen! :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Det er visst fisk å få på Sørlandet likevel :)

Har seriøse planer om en tur dit i påsken - så da blir det muligheter. Og jeg blir svært gjerne med ErikR og Wiggy på SØ-jakt om det skulle passe for dere akkurat da.

Og velkommen til forumet Jazsko! Hyggelig med flere som kommer med rapporter fra Sørlandet.

Takk takk, tar gjerne imot tips om SØ plasser i Lyngdal, kan ikke så mange selv, men de eg kan, der er det garantert fisk, ikke så store da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at SØ begynner å beite andre steder også :)

Jazsko - Kan jeg bare komme med en anbefaling. Hvis man skal gjenutsette fisk, å la de ligger og spreller på steinene er kanskje ikke det beste å gjøre. Slike behandlinger påfører store skader til fisken og vil dramatisk redusere sjansen for at fisken vil overleve. Personlig pleier jeg å dyppe hånda i vannet og holde fisken mens jeg tar et bilde eller to, og da forsiktig slepper de ut igjen. Ei blaut hånd vil redusere at mest parten av den beskyttelses slim på fisken er fjernet av ei tørr hånd og at fisken vil ikke påta andre skader fra kontakt med f.eks. steiner, gress osv....Enda bedre er å aldri ta fisken ut a vannet, bare lar den ligger i hoven mens du tar bilder og fjerner kroken.

Jeg håper dette kan bli sett på som vennlig tips og ikke kritikk.

Ellers bare forsetter med fine rapporter :wub:

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at SØ begynner å beite andre steder også :)

Jazsko - Kan jeg bare komme med en anbefaling. Hvis man skal gjenutsette fisk, å la de ligger og spreller på steinene er kanskje ikke det beste å gjøre. Slike behandlinger påfører store skader til fisken og vil dramatisk redusere sjansen for at fisken vil overleve. Personlig pleier jeg å dyppe hånda i vannet og holde fisken mens jeg tar et bilde eller to, og da forsiktig slepper de ut igjen. Ei blaut hånd vil redusere at mest parten av den beskyttelses slim på fisken er fjernet av ei tørr hånd og at fisken vil ikke påta andre skader fra kontakt med f.eks. steiner, gress osv....Enda bedre er å aldri ta fisken ut a vannet, bare lar den ligger i hoven mens du tar bilder og fjerner kroken.

Jeg håper dette kan bli sett på som vennlig tips og ikke kritikk.

Ellers bare forsetter med fine rapporter :)

Skal skjerpe meg der, viste ikke det.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også ny bruker på forumet her men har vært en hyppig gjest i flere år. Fisker jo et par ganger i uka så tenkte kanskje å bidra litt med rapp utover våren.

Fikk en Sø på kiloen på Fevik i ettermiddag. Dårlig kondis men god på smak.

Ellers står det mye bitevillig torsk på grei størrelse inne på grunna i Grimstadområdet.

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18588/45957.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her dukker den ene Sørlandsfiskeren etter den andre opp. Veldig bra! Og det er jo tydelig at det er sjø-ørret å få på Sørlandet. Flott om det kommer flere rapporter fra vår sørlige landsdel, så det er bare å stå på MoH. ;)

Er et noe størrelse på torsken du får på grunna om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en sjø-ørret på 1,9 kilo 13.30 ved Ås yttserst i Harkmarkfjorden

Grattis med en fin fisk. Fiske her selv for noe uker tilbake men bare noe støinger. Jeg må kanskje planlegge noe turer dit denne uka som komme.

Hva fikk du den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.