Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer "ny" bil


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Etter 2 stk Vag-produkter(Golf3 og Caravelle)er det nå i heimen en stk 96 Volvo 850 og en 99 Opel vectra 2.0dti. En ting er helt sikkert, skal ALDRI ha ett Vag produkt igjen. Bilene er vel greie nok, men du vet jo aldri om du kommer inn i dem og om de starter vinterstid :) Min bror jobber i Falken og det eneste han sa da vi skulle bytte bil var:kjøp ikke Passat, det er de nye bilene vi plukker opp oftest........

Valget falt på en 96 Volvo 850 med 235.000 på telleren, komplett servicehefte, regreim skiftet. Er allerede bestemt at neste blir V70.

Her er det fullt mulig og få V70 til under 100k

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...495&WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...495&WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...495&WT.svl=Link

Volvo kan være kjedelig ja, men pokker så driftsikkert. Greit og ha en bil du nesten på forhånd vet hva kommer til og koste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nå en stund vurdert Ford Mondeo, VW Passat og Opel Vectra 2008-modeller. Da med 1.9/2.0 liters dieslomotorer med 130/150hk. Og har tilslutt endt opp med å velge Opel Vectra - hadde jeg latt hjerte velge så hadde jeg faktisk gått for Forden, men jeg er skeptisk til bilmodeller som er så "nye" på markedet, og i tilleg så var forrige modellen med Mondeo tragisk dårlig som drosje...

Opel som drosje.!? :) Også jeg som trodde at du var interessert i kvalitet... Sjekk ut hvilke bilmerker som tåler drosjetrafikken i Oslo! Salgsstatistikken forteller en god del.

Du skal vel lete en stund før du finner noe dårligere enn Opel! Men siden du er ute etter noe i den stilen så bør du kanskje vurdere Hundai... Bare sørg for å få med på kjøpet (mange) gratistimer hos fysioterapaut og kiropraktor...

Jeg har selv hatt Volvo og bilen var grei den, men manglende kvalitet på merkeverkstedet (tidsforbruk/hvor lenge bilen ble stående) gjorde at Volvo kjapt ble valgt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel som drosje.!? Også jeg som trodde at du var interessert i kvalitet... Sjekk ut hvilke bilmerker som tåler drosjetrafikken i Oslo! Salgsstatistikken forteller en god del.

Du skal vel lete en stund før du finner noe dårligere enn Opel! Men siden du er ute etter noe i den stilen så bør du kanskje vurdere Hundai... Bare sørg for å få med på kjøpet (mange) gratistimer hos fysioterapaut og kiropraktor...

Salgstall på drosjer er i stor grad basert på gamle fordommer og konservatisme...

Når det gjelder Opel, så går det flere av samme type som drosje i byen her. Forholdsvis uproblematisk. Ihvertfall mindre feil enn en del av Mercedesene...

Når det gjelder bemerkninger om dårlige seter, så er vel strengt Mercedes blant de dårligste i klassen - Med Volvo på topp. Jeg bestiller selvsagt ikke standard Opel-seter i en bil som skal brukes som drosje... men elektriske, med luftkjøling. Koster en del, men er vel anvendte penger. Kan vel nevne at han ene som har Vectra her i byen hadde Mercedes som forrige vil. Natt og dag når det gjelder seter, selvsagt i favør Opel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror jobber i Falken og det eneste han sa da vi skulle bytte bil var:kjøp ikke Passat, det er de nye bilene vi plukker opp oftest........

Fordi Passat er norges mestselgende bil i en årrekke kanskje? NAF mener ihvertfall at bilene er ok, med unntak av 1. gen med 1.9TDI.

Gjenkjøpsverdien tyder også på at folk faktisk får det de vil ha når de kjøper Passat - mye bil for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgstall på drosjer er i stor grad basert på gamle fordommer og konservatisme...

Når det gjelder Opel, så går det flere av samme type som drosje i byen her. Forholdsvis uproblematisk. Ihvertfall mindre feil enn en del av Mercedesene...

Når det gjelder bemerkninger om dårlige seter, så er vel strengt Mercedes blant de dårligste i klassen - Med Volvo på topp. Jeg bestiller selvsagt ikke standard Opel-seter i en bil som skal brukes som drosje... men elektriske, med luftkjøling. Koster en del, men er vel anvendte penger. Kan vel nevne at han ene som har Vectra her i byen hadde Mercedes som forrige vil. Natt og dag når det gjelder seter, selvsagt i favør Opel :P

Joda... Det er nok bare gamle fordommer og konservatisme. :D Det kan selvfølgelig ikke ha noe å gjøre med sevicegrad, kvalitet og inntjening. Og hvem tar ut en ny Mercedes som drosje uten å endre på setene eller kjøpe annet en standardsete..? Ingen som jeg kjenner ihvertfall! Å bytte seter behøves ikke. Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese reklamebrosjyrer så hadde du kanskje sett at det leveres flere forskjellige setetyper til det bilmerket (Mercedes) som du påpeker har så dårlig seter.

Jeg kan også fortelle at mitt hittill dårligste bilkjøp var av merket Mercedes! Kjøpt fabrikkny hos forhandler i Norge. Dette var en Vito, og om noen noensinne vurderer å kjøpe en slik "bil" så oppsøk en psykiatriker eller ta kontakt med meg så skal jeg gi deg minst 100 gode grunner til ikke å kjøpe en slik bil! Men oppfølgingen fra leverandøren har svært mye å si for om man fortsetter å kjøpe samme bilmerke. Jeg er ingen "merkerasist", men etter å ha levd av bil i drøye 25 år så mener jeg at jeg har litt bakgrunn til å skrive det jeg gjør.

Det er forøvrig synd at Toyota ikke er i stand til å produsere en dieseldrevet bil med automatgear. Jeg har hatt et par Toyota Camry og en Hi-Ace som jeg har vært svært godt fornøyd med hvis en ser bort fra at merkeverkstedet også for dette bilmerket ikke har fått bilen på gata på så kort tid som jeg forventer.

Noe som også bør vurderes er bilens totale levealder! Du får ganske mye informasjon om bilens kvalitet ved å lese hvor mange år et bilmerke er i trafikken før bilen skrotes! I så henseende er Volvo meget bra med på lista. Det som også er noe å tenke over er at de bilene som ligger på topp på denne lista er bilmerker som ofte har svært høy km-stand, det vil si biler som ofte benyttes som firmabiler i en eller annen form (selgere, drosjer).

Jeg går ut fra at det er dine egne penger du skal bruke for å kjøpe deg en ny drosje ThorEH og da må du jo selvfølgelig kjøpe akkurat det bilmerket du vil. Og kanskje holder en Opel i ditt distrikt med kun en sjåfør på bilen som ikke har all verdens krav til komfort, men i Oslotrafikken hvor bilen går ca 120.000 km + hvert år på dårlige veier, ja da må jeg beklage å si at Opelen faller igjennom!

Og til slutt for å gi et svar på det opprinnelige spørsmål... Volvo er sjelden helt feil bilvalg. De eldre modellene hadde et perverst drivstofforbruk, men etter sigende så er dette ikke lenger tilfelle.

Og helt på tampen så har jeg et spørsmål... Hvorfor sier ALDRI folk som kjører folkevogn at de kjører folkevogn..? Enten så kjører de Transporter eller Golf eller Polo eller Passat eller Tuareg, men aldri folkevogn!!! Jeg kan ikke huske å ha hørt folk svare på spørsmålet om hva slag bil de kjører at de svarer E-klasse eller V 40 eller Vectra. De svarer alltid Mercedes, Volvo eller Opel... :)

Edit: Rettet opp noen skriveleif. :blush:

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå heter det ikke folkevogn, men Volkswagen - og mange jeg kjenner sier at de kjører det. Samtidig så er jo Volkswagen sine merker ofte milepæler som alle har hørt om eller har et forhold til. Selv folk uten kunnskap om bil har jo hørt om Golf og Passat, mens V70, 220 etc er langt mindre sementert bilhistorisk enn det de andre nevnte modellene.

Ellers er jeg enig med Perca i at Opel=Skropel - ihvertfall på langmilere. Samtidig så får man vel også 2 stk opel for prisen av ett stk E220. Biløkonomien får noen andre regne på.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste milepælen som Volkswagen Aktie Gesellschaft har kommet med noen sinne er vel den velkjente "bobla"! Og den er ikke akkurat ny nå... Det var jo noe gamle avdøde Adolf og Ferdinand Porche kokte i hop for en mannsalder siden. At de lagde en liten bil (Golf GTI) med stor motor er vel ikke akkurat noen milepæl. Og med det rykte som VAG produkter og Harald A. Møller nå er iferd med å pådra seg så vet ihvertfall jeg hvilket bilmerke som er uaktuelt å anskaffe seg!

Psst Hoffa... Folkevogn kan oversettes til tysk og da blir det Volkswagen... Eller for å snu den litt, Volkswagen kan oversettes til norsk og da blir det Folkevogn :P Du vet sikkert at egennavn kan oversettes? F.eks Røde Kors kan oversettes til Rævve Krossen..? :blush::)

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det står Volkswagen på bilen, så er navnet dèt. Eller heter Mercedes Taxi? Eller - du har kanskje et poeng da.... :blush:

Golf er vel ellers verdens mest sogte bil - og det er vel en milepæl.

Tja... Kanskje vi skal begynne å kalle Merrcedesbilene for Daimler-Crysler siden det er navnet på konsernet..? :P Ellers så er det vel bare på lastebilene som navnet Mercedes står? Vi kan da ikke kalle bilen for "Stjerna" siden det er det som står på bilen?

Apropos milepæler, det er mangt som kan kalles en milepæl. Kanskje det er en milepæl det å ha landets høyeste andel av misfornøyde kunder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt mere plass, og vurderer å anskaffe meg en V70.

Er det noen som har peiling på denne? Kjente problemer? Hva bør man se etter? osv.

Hadde håpet å kunne få tak i en 98 mod. med under 200 000km kjørelengde, uten å betale over 100 000.

Er det realistisk?

Denne tråden var vel relevant sånn ca fram til post 20 :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å kjøpe diesel det. :blush:

Vel, diesel prisene er mange steder i landet nå høyere en bensin, dessuten må man forvente å betale mer for en diesel purke enn bensin :) Har man ikke partikkelfilter, som ikke er i den aktuelle modellen kjøperen her har tenkt å betale er årsavgiften straks 600 dyrere enn på bensin også! Alle som har blitt lurt opp i regjeringens diesel hysteri skal jaggu legge på MANGE km på bilen sin for å spare de pengene man sparer i dieselmotorens gjerrighet :P Er jaggu glad jeg selv kjører bil som bruker liter på mila på langkjøring. Ikke spyr den ut kreftfarlige partikler, ei heller partikler som forværrer astma etc.

Men til topic: V70 er en grei bil det til en snill sum penger! Beste er vel at DU liker bilen

Wolksvagenforhandlere suger piggtråd, har tapt undersøkelser ifht. kundetilfredshet i mange år på rad.Sånn :D

LOL,. godt du lever i 1990 enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel - de suger röv her enda, og her er det 2008 :blush:

Takk. Og de har sugd i mange år. Kjøpte en ny Touran i 2005, fra Møller Ryen, Oslo, så vi har "hands on" erfaring i rævsug fra Møller, og vi er ikke alene.

Årlige, nasjonale, tester av kundetilfredshet må jo også anses som et rimelig greit grunnlag for å si noe om en forhandler er bra eller ikke. Men det er sef. lokale forskjeller. Dog har Møller vært godt plassert på bunnen av lista i mange år, så det har ikke noe med 90 tallet å gjøre. Merkelig nok gjør de det dårlig i Danmark også, andre land vet jeg ikke noe om, men det kan jo tyde på at det er et organisatorisk problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert noe personlig med dere, jeg får UTMERKET service :) Dessuten er det øremerket 90mill i norge til å bedre denne... Noen har det bedre enn andre høhøhøhøhøhø... Men har hørt begge sider av storien, folk som har sånne toyota (eneste duglige bilen de har laget er supra) og andre sånne type biler, samt folk som kjører gjennmført kvalitet som audi, vw, og kanskje bmw da

Men hvem er det en milepæl for.... Mercedes på bunn gitt :)

Autoindex_Skoda10_7_82359f.jpg

Skoda er jo VAG da hehe... mye av dette kommer også i kjøevannet at japsebilene etc har lengere garanti tid enn feks audi, vw, mb... Skoda derimot, er vel verdens mest skuddsikre biler, men igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tilbake til topic i denne tråden :unsure: :

Da var bilhandelen ferdig. I garagen står nå 1stk Volvo V70 2,5s årgang 1998.

En eier siden bilen var ny. Komplett servicehefte og fattige 130 000 km på telleren.

Prisen på herligheten? Fikk tilslag på kr 110 000, årsavgift inkludert. Kan ikke være ille det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

De beste bilene:

# Småbilsklassen:

# 1. Mitsubishi Colt

# 2: Mini

3: Audi A2

# Kompaktklassen:

# 1. BMW 1-serie

# 2: Mercedes B-klasse

3: Audi A3

# Mellomklassen:

# 1. Audi A4

# 2: Mercedes C-klasse

3: VW Passat

# Storbilsklassen:

# 1. Audi A6

# 2: Mercedes E-klasse

3: BMW 5-serie

http://forbruker.no/bil/article2374869.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilhandelen ferdig. I garagen står nå 1stk Volvo V70 2,5s årgang 1998.

En eier siden bilen var ny. Komplett servicehefte og fattige 130 000 km på telleren.

Prisen på herligheten? Fikk tilslag på kr 110 000, årsavgift inkludert. Kan ikke være ille det vel?

Og jeg som kunne skaffet deg en 2005 Volvo V70 D5, med skinn - den er gått mye, men er strøken. 160000,-

Om noen skulle være interresert, gi lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.