Gå til innhold
Fiskersiden

meite fiske etter åbbor


storfiskeren
 Share

Recommended Posts

Hvis du går til forsiden på forumet,så klikker du på artikler-ferskvann-abborfiske.

Da havner du hit:

https://www.fiskersiden.no/content/view/159/39/

Mitt tips er å fiske aktivt med jigg,spinner eller ei skikkelig mark klyse bunnmeitet i skumringen.

Meitefiske med levende agn er forbudt ifølge norsk lov,og emnet har vært diskutert opptil flere ganger.

http://storfisker.no/Forum/viewtopic.php?t=3669

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=30796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Abbor fiske er morro! for store og for små. Det er oftest den fisken man blir introdusert for sin første fisketur.

har fisket i mange år og abborfiske har jeg alltid kommet tilbake til sjøl om det er som regel edel fisken som er det store.

min erfaring er å bli kjent med fiske vannet og steder. Oftest er det større abborer i elver enn skogstjern og innsjø. Mange faktorer spiller inn som temperatur og mulighet for matauk for abboren. Jo større matbord, jo større fisk. En ting som jeg har lurt på i senere tid er om abboren svømmer i ulike stimer etter sin egen størrelse. Tusenbrødre er jo et kjentnavn..Har du fått en liten en på kroken, så er det garantert at flere like størrelse av abborer biter neste gang du kaster.

Husker en liten øy i en elv (side elv til glomma). Rundt denne øya var det vanlig med større abbor..fra halvkilo til 1 kilo. min rekord er 1.2 kg abbor. Jeg vet at abboren er en stimfisk, men lurer på også om det kan være litt hierarki på plass/områder i vann for stim og ikke bare enkelfisk. Noe som vet no om dette om at abboren i stim kan være plassknyttet??? Eller er den som røya som stimer langs innsjøkanten rundt og rundt?

min beste fiske tips er pinnedupp med fri line til mark klysa. Da kan man "dorge" rolig langs bunnen. Ingen garanti for stor abbor, men abbor store som små, biter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ofte er slik at har man fått fin (stor) abbor et sted, så slår dette stedet gjerne til senere også, gjerne med flere fine på en tur.

Meite med mark, med eller uten dupp, jigg og spinnere fungerer ofte bra.

De store tar best grytidlig morgen er min erfaring. Meite med DØD agnfisk fungerer bra, men den bør beveges. Har fått mange fine abbor på død laue som driver i strømmen eller dras sakte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurte på hvordan meite fiske på åbbor funker. jeg trenger litt info akkurat rundt det,for vis man er på jakt etter de store er det vel meitefiske som gjelder ? eller`?

Går fint å få stor abbor på død fisk ,Det kan lønne seg å dele fisken(bruke halve) eller skjære spor i buken så den lukter mer. Fisk agnet på bunn ute på grunner.

Ellers vil jeg slå et slag for balansepilken den tar mye stor abbor den og.

Endret av Salvelinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ei ørekyte. De pleier også å funke greit. :)

En ting er at fiske med levende agnfisk er meget effektivt etter de store borrene, men etter norsk lov er det jo også ulovelig. Jeg skal ikke prøve å være no mentor ovenfor de som benytter seg av slike metoder, fordi jeg bryr meg egntlig ikke så mye om hva dere fanger fisk med. Det eneste jeg har null aksept for er bruken av agnfisk ifra andre vann/vassdrag. MTP at dette sprer smitte, død som levende :) . Så hvis du vil bruke agnfisk, sørg for å skaffe agnfisk i det samme vannet som du skal fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange bruker mort, men annen fisk må vel og kunne fungere?

Jeg fisker dypt etter borren, ned mot 30meter, noen som kunne forklart

en nodus hvordan en tackler agnfisk på disse dybdene? Eller kan det være en

ide og la agnfisken henge pelagisk? Og må en fiske veldig aktivt med dette

eller kan drift fungere? Blir litt på kanten av meitefiske muligens,

men er litt nysgjerrig på dette og begynner å bli småsyk etter

å bryte kilosgrensa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Ser at mange bruker mort, men annen fisk må vel og kunne fungere?

Jeg fisker dypt etter borren, ned mot 30meter, noen som kunne forklart

en nodus hvordan en tackler agnfisk på disse dybdene? Eller kan det være en

ide og la agnfisken henge pelagisk? Og må en fiske veldig aktivt med dette

eller kan drift fungere? Blir litt på kanten av meitefiske muligens,

men er litt nysgjerrig på dette og begynner å bli småsyk etter

å bryte kilosgrensa

Jeg ville heller funnet en grunnere plass eller en skrent å fiske på. Nå er det kanskje litt spesielt i Mjøsa da den er så stor og dyp, men det finnes sikkert grunner og skrenter der og. Jeg, og forsåvidt alle jeg kjenner som fisker abbor, fisker helst ikke dypere enn 8 meter, mest for å unngå sprengt flyteblære, men også for at storabboren ofte går inn på grunt vann for å jage. Men du kan som du sier prøve å fiske høyt i vannet på plassen din, det er ofte abboren går høyt i vannet selv over dypt vann. Har selv sett jagende abbor i overflata over 15-25 meters dyp mange ganger. Med død agnfisk er drifting eller en annen form for bevegelse i et absolutt must. :lol:

Endret av Jørgen Ø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får en prøve seg litt frem med dette utover vinter'n våren.

Ja det er litt spesielt her oppe, det snodige er at vi ikke

har truffet på fisk før vi har vært på 27 meters dyp. Men

tenker litt i de baner at den store borren helt sikkert

jager pelagisk og kanskje derfor ikke bør fiskes langs

bunn. Sprengt svømmeblære sier du... vel vel... er nok

en av grunnene til at det blir lite C&R på disse dybdene.

MEN... tackler dere agnfisken på en spesiel måte, eller

holder det med en søkke for å få agnfisken ned og bare

la det ligge der og henge? Det vil jo være littegrann bevegelse

i den, i og med en driver noe av sted. Hmmm dette er en type

fiske jeg ikke kjenner og som en må lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at fiske med levende agnfisk er meget effektivt etter de store borrene, men etter norsk lov er det jo også ulovelig. Jeg skal ikke prøve å være no mentor ovenfor de som benytter seg av slike metoder, fordi jeg bryr meg egntlig ikke så mye om hva dere fanger fisk med. Det eneste jeg har null aksept for er bruken av agnfisk ifra andre vann/vassdrag. MTP at dette sprer smitte, død som levende :closedeyes: . Så hvis du vil bruke agnfisk, sørg for å skaffe agnfisk i det samme vannet som du skal fiske..

Hva med hvis agnfisken har vært vakumpakket og frosset? Er jo lov med forskjellige greier både fra matbutikker og fiskebutikker.

I min lokale butikk får man kjøpt frosne småørreter (fra den lokale elva) som er perfekte som agn til foreks gjedde og abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.