Gå til innhold
Fiskersiden

måneformørkelse


hork2
 Share

Recommended Posts

Har dette noe å si for fisket?Kan det det bli knall eller fall om man prøver seg i kveld :)

Nå er det vel ikke før kl 4 til natten før formørkelsen inntreffer. Men det er jo klart at en måneformørkelse demper fullmånelyset kraftig, i den grad det har noe å si for de få minuttene en formørkelse varer. Noe som kanskje er av større interesse er at månen og sola befinner seg på motsatt side av hverandre i forhold til jorda under en måneformørkelse som under enhver fullmåne (slike formørkelser inntreffer alltid ved fullmåne av opplagte fysiske årsaker, det er bare når sol og måne befinner seg på motsatt side av hverandre i forhold til jorda at månen kan havne i jordas skygge). Og når månen og sola befinner seg på motsatt side av hverandre vil jo gravitasjonskreftene fra disse himmellegemene dra i motsatt retning, noe som vel bør bety at de delvis oppveier hverandre. Med andre ord, man bør forvente at det er liten flo i slike tilfeller (nippflo), mens ved nymåne, når sola og månen er på samme side i forhold til jorda, så forsterker de hverandre, og man får springflo. Dette kan naturligvis ha innvirkning på fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers trodde jeg floa var sterkest rundt fullmåne, men det høres jo motsatt ut utifra det du skriver Rune

Er det jeg som roter da? Rundt fullmåne er sola og månen på motsatt side i forhold til jorda, og da skulle jo nettokraften bli mindre (fordi kreftene virker i motsatt retning). Under nymåne er sol og måne på samme side i forhold til jorda, og gravitasjonskreftene adderes. Men kanskje denne logikken ikke fungerer i forhold til tidevannet? Kanskje man heller bør assosiere dette med å bli strukket. Når det er to krefter som drar i hver sin retning blir man strukket. Om de to drar fra samme side, blir man knapt strukket i det hele tatt, man blir heller dratt avgårde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Men månen skal jo påvirke tidevannet i hvert fall. Og jeg trodde det var slik at jo mer måne jo sterkere flo.

Men noen som vet om oversikt over sol- og måneformørkelser i framtiden? Hvis det finnes da.

Du kan jo prøve deg etter månefisken... hvis ikke det er helt mørkt da ;)

:):lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som neste totale måneformørkelse inntreffer 21 desember 2010. Kanskje teste ut i natt likevel?

Shit! Synd det ikke kunne vært natt til lørdag i stedet. Men spørs om effekten av måneformørkelsen blir så stor klokka 4 om natta. Hadde vært best om den hadde kommet 2 timer etter skumring eller noe slikt. Men, men - jeg får teste i 2010 da - er jo ikke så lenge til :lol:

Takk for linkene Trond

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og fiska i natt og fikk med oss endel av formørkelsen, dette var det siste vi så før resten av showet forsvant bak en sky.

46592_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18836/46592.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

EDIT: bildet er tatt med 28-80 objektiv så det var begrensa hvor mye jeg fikk zooma inn, angrer på at jeg ikke tok med 300 objektivet.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.