Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er dette?


Davyen
 Share

Recommended Posts

Ja såndere har vi fått noen av. Ganske kule med brillene sine men samtidigt ganske motbydelige .

Det virker som blodet dem suger fra fisken koagulerer i buken på dem det kommer ihvertfall ut ein stor blodfarga klump hvis man skviser den. Nej vi praktiserer ikke bestandig C&R på denne arten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en parasittisk amfipode, er det ikke den dere kaller grunnlus?

UWPhoto:http://artikler.uwphoto.no/manedens/Manedens_bilde_15.htm

Grunnlusa er mindre, ser ut som tanglopper, men er svakt hvit/orange på farge.

men både den og denne amfipoden her sitter ofte i "makrellskjelletet" om du fisker på korallbunn, ofte i hundrevis/kanskje tusenvis. Noen ganger er det så det spruter til alle kanter i det restene av agnet blir løftet opp i båten,ikke så gøy.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlusa er mindre, ser ut som tanglopper, men er svakt hvit/orange på farge.

men både den og denne amfipoden her sitter ofte i "makrellskjelletet" om du fisker på korallbunn, ofte i hundrevis/kanskje tusenvis. Noen ganger er det så det spruter til alle kanter i det restene av agnet blir løftet opp i båten,ikke så gøy.... :lol:

Dette var interessant, for dette hender meg av og til på ein godplass eg ofte fiskar på. Kan fort være hundrevis av slike tangloppeliknande dyr i makrelen. Reknar med det då er korallbotn der, eller lever dei på andre typar botn og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, for dette hender meg av og til på ein godplass eg ofte fiskar på. Kan fort være hundrevis av slike tangloppeliknande dyr i makrelen. Reknar med det då er korallbotn der, eller lever dei på andre typar botn og?

Min erfaring tilseier korall botn når agnet er sprutfult, men kan nok og påtreffast på annan botn.

Men er det mykje lus så er den mat for småfisk=mat for større fisk=mat for STOOOOOOR fisk :P

Som igjenn er ein god fiskeplass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem er det fler av en du trur alle er vel dessverre ikke i så go stand lenger.

Søk gjerne i bratte skråninger som går over i leire/mudder på 200+ dyp noen plasser så finner du reven helt opp på 20-30m foreksempel i Trondheimsfjorden.

Her i Frøya/Hitra området er det flere kilometer med rev fordelt i området og jeg oppdager stadig nye plasser.

Men det er helt klart bratte kanter med mye strøm som er sikkreste plasserna og finne korallrev/botten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem er det fler av en du trur alle er vel dessverre ikke i så go stand lenger.

Søk gjerne i bratte skråninger som går over i leire/mudder på 200+ dyp noen plasser så finner du reven helt opp på 20-30m foreksempel i Trondheimsfjorden.

Her i Frøya/Hitra området er det flere kilometer med rev fordelt i området og jeg oppdager stadig nye plasser.

Men det er helt klart bratte kanter med mye strøm som er sikkreste plasserna og finne korallrev/botten.

Det grunneste kjente korallrevet i verden er Tautrarevet i Trondheimsjorden, og det er vel 39 meter på det grunneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det finnes korallrev grunnere, men i følge forskere er Tautrarevet det grunneste kjente korallrevet i verden. At det er rev er jo noe en lett forbinder med koraller, men de fleste koraller i Norske farvann bygger ikke rev. Det er det kun en type som gjør.

Frittlevende koraller, d.v.s. slike som ikke bygger rev, finnes ganske riktig mye grunnere, f.eks. på Børsa. Dette er gorgoniavifter og hvis jeg ikke tar mye feil, er det sjøbusker som vokser på Børsa. Disse vokser mye grunnere i Trondheimsfjorden og spesielt i Skarnsundet og de ser slik ut med en fotograf bak:

rsv028cd13.jpg

Sjøtreet er vår største gorgoniavifte og jeg har sett at enkelte her på forumet har fått disse på kroken. De kan bli seks meter høye og enkelte forskere mener de kan bli mange hundre år gamle. Slik ser vårt aller første sjøtre i Skarnsundet ut. Det står i en 240 merter dyp fjellvegg på akkurat 50 meter.

rsv015cd26.jpg

Vi har også sjøtrær her i Stavanger. Men de jeg kjenner til står i Lindøysundet fra 74 meter og nedover. Her er et Lindøytre som har veltet og holder på å dø.

rsv001cd08.jpg

Alle typer gorgoniavifter kan, om forholdene er gode, danne svære skoger av busker og trær.

SÅ har vi Lophelia pertusa som er den revbyggende korallen i norske farvann. Den ser slik ut:

rsv001cd17.jpg

Det er den hvite jeg snakker om. Den røde er et lite sjøtre og den orange er en sjøbusk. De gulhvite utvekstene oppe på Lopheliaen er svamp.

Lophelia vokser med ca 2 mm i året, så det er klart at en svenskepilk eller et skikkelig anker fort kan knuse koraller som det vil ta hundrevis av år og bygge opp igjen..........

Alle disse korallene er kolonidyr og så har vi jo begerkorallen som er vanlig over alt og som er en enstøing. Det vil si at den trives best helt alene :)

rsv074cd127.jpg

:)

For å få ting på det rene:

46591_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18835/46591.jpg

Hvis det er et utsnitt av Tautraryggen du har der, så kan det nok tenkes at det er topper som er 30 meter grunne, men om det er korallrev på dem, kjenner jeg ikke til. Det er mulig, og det er mulig det bare er en fjelltopp med koraller rundt litt dypere :) og med noen fine sjøbusker på toppen.

Uansett et spennende sted å gjøre det dykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, snakk om Lophelia selvsagt.. Vi trålte et Lophelia-rev utenfor Agdenes på et feltkurs for 3 år siden, det lå på mellom 250 og 300 meter. Var enormt mye småkryp som ble med i den trålposen, spesielt mye børstemark i familien Phyllodocidae, samt etpar større organismer som havmus.

Om det er forsvarlig å tråle et av verdens nordligste rev kan vel diskuteres, men var hvertfall i undervisningsøyemed.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, snakk om Lophelia selvsagt.. Vi trålte et Lophelia-rev utenfor Agdenes på et feltkurs for 3 år siden, det lå på mellom 250 og 300 meter. Var enormt mye småkryp som ble med i den trålposen, spesielt mye børstemark i familien Phyllodocidae, samt etpar større organismer som havmus.

Om det er forsvarlig å tråle et av verdens nordligste rev kan vel diskuteres, men var hvertfall i undervisningsøyemed.

Trodde egentlig at det ikke lenger var lovlig å tråle på Lopheliarev. Mener det kom en fredning av disse revene eller kanskje det var på enkelte kjente rev? Uansett så så jeg en film fra Trondheimsfjorden der Prof. Sneli eller Snelli står og spar knust Lophelia på sjøen med snøskuffe. Det ser ikke pent ut og burde egentlig være helt unødvendig.

Det første revet vi besøkte i 1996, var helt borte da vi kom tilbake et år senere for å filme med BBC, men heldigvis fant dykkere fra Leksvika Tautrarevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forskeran kan tydeligvis dem og ser jeg. :)

Men det er vel i en annen skala en det di virkelige tråleran har drevet med de siste 20-30 årene.

Ska ikke dra alle rederi over ei kam her kansjke men det er vel ingen nyhet att bunntrål og koraller passer dårligsammen. Mange har sikkert hørt om ødelagde og vernede rev men di ferreste veit hvordan det begynnte

ihvertfall i området nordom Frøya så var det ett enormt korallrev ute i Suladjupet hvor di lokale sjarkfiskeran hadde ett fantastisk fiskeri med garn og line etter blålange,lange,brosme,uer,kveite mm.

Anledningen att det var så mye fisk i området var dels revet i seg selv ,5-6m høg rødskog i noen områder pluss att det var store mengder stavsill (vassill) som var føde for resten av fisken.

Men så fikk plutselig tråleran snusen på stavsilla og gjorde noen prøvehal i området men fikk store deler av bruket sitt ødelagt pågrund av korallen. Men da var det noen smartinger som fant ut att hvis en skifter ut trålposen og fester ein grov kjetting mellom tråldørene og harver seg ett jorde først så går det mye enklere og tråle etterpå. ;) Men problemet var att fisken såg ut og like seg bedre i skogen en på jordet så dem rakk bare og gjøre noen få trålhal så hadde fisken trekkt in i ny korallskog og resten av historien kan ni vel rekne ut selv. :(

De lokale fiskerne klarte og få "freda" ett lite område hvor di skulle ha mulighet og få fiske med garn og line men di fikk beskjed fra tråleran att dem skulle bare sette bruket sitt men dem trengte ikke og hente det for det var mest sansynlig borte.

Idag er det ingen som driver fiske i området lenger bortsett från noen få trålera som fisker på ett nedfiska stavsillbestand. Snakke om og bite seg sjøl i halen. :blush::lol::angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, snakk om Lophelia selvsagt.. Vi trålte et Lophelia-rev utenfor Agdenes på et feltkurs for 3 år siden, det lå på mellom 250 og 300 meter. Var enormt mye småkryp som ble med i den trålposen, spesielt mye børstemark i familien Phyllodocidae, samt etpar større organismer som havmus.

Om det er forsvarlig å tråle et av verdens nordligste rev kan vel diskuteres, men var hvertfall i undervisningsøyemed.

Stopp og ein (trål)hal! Det vert ikkje tråla revet, men rundt. Det hadde vore litt mongo om ein moste korallrev for å vise til grunnfagsstudentar. Utforsking av korallrev foregår med ROV i dag.

:blush:

Rudolf: Sneli. Eg reknar med at det opptaket er gammalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp og ein (trål)hal! Det vert ikkje tråla revet, men rundt. Det hadde vore litt mongo om ein moste korallrev for å vise til grunnfagsstudentar. Utforsking av korallrev foregår med ROV i dag.

:blush:

Rudolf: Sneli. Eg reknar med at det opptaket er gammalt?

Ja, det er vel kanskje 8-10 år gammelt. Godt å høre at dere ikke bruker de gamle trekantskrapene på revene lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.