Gå til innhold
Fiskersiden

Nå Drar Jeg Ut Å Fisker : Litt Romjulsfiske med barna :)


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Da var det kystmeite tur til Sauda som sto på menyen, stor pigghå var målet å pigghå agn måtte lages på forhånd.

Kulene jeg hadde stor tro på er ikke en agn for svake mager, her er det snakk om fisk å reker som helst skal stå i sola ca 1 uke "lufttett".

6-1.jpg

Når det begynner å stinke gjennom dette begynner agnet å bli fint.

Fisken å rekene blandes godt mellom fingrene til en deilig masse av velduftende graut å tilsetter vesken som ligger i bunn av bøtta, gjerne også litt annen kraft fra musliger eller reker (ikke for mye)

7-1.jpg

Massen stappes ned i strømper til en passende kule å en splittring eller noe annet surres fast for feste i hurtikobling.

9-1.jpg

11-1.jpg

Bon appetite.

Utstyret måtte fuktes å testes før vi innvaderte Sauda så vi bestemte oss for en vea tur, måler var Paddetorsk å evevtuellt en bonus "CONGER".

1-1.jpg

5-1.jpg

Det var ikke rette dagen for hverken det ene eller det andre denne kvelden, lite napp å masse vind.

2-1.jpg

Men det ble en del av dette, også kaldt "kikkefiske", man sitter/ligger å følger nøye med på stantuppene :lol:

Siden det var lite action i fisken å i vannet denne kvelden fant broder`n ut at han skulle lage litt action på land.

Han hadde nemmelig sett på internett diverse surfkasteteknikker han gledelig ville demonstrere for oss.

3-1.jpg

Her går det unna å vips...........................

4-1.jpg

Her kommer blyloddet å agnet, greit kast egentlig men retningen var jo ikke helt presis, lodd å agn havna i enden av moloen på asfalten.......

Så var det på tide å pakke å dra til Sauda, litt rufsete vær men skal man alltid sitte inne å klage på været blir det lite fisking, ihvertfall her på vestlandet.

12-1.jpg

Vel framme i Sauda ble vi møtt av Vidar Alexander som ville vise oss plassene hvor vi hadde mulighet for å få stor pigghå, men sa også at toget kansje hadde godt for i år med tanke på nevnte fisk.

14-1.jpg

Plassen vi rigget oss till på lå kun et steinkast unna der Ladden hadde lagd hull å krysset av på isen.

17-1.jpg

16-1.jpg

thore.jpg

Litt kontakt med fisk hadde vi her, men det var langrundt, lavvann osv så håpet mitt om pigghå her forsvant rimelig fort.

15-1.jpg

Vidar begynte å snakke om andre plasser, å etter et par timer her uten fisk var vi ikke sene med å pakke sammen å komme oss i bilen, vidar snakket om et sted hvor man kunne fiske dypt fra land men også stå på en brygge om man ville det.

Etter en kort kjøretur på en sinnykt farlig vei havnet vi her.

19-1.jpg

Å det gikk ikke mange minuttene før første fisk var kroket, fotgrafert å sluppet ut igjen :)

20-1.jpg

21-1.jpg

Broder`n sin tur, samme type fisk, he he her biter det å alternatift agn plukket på veien blir tatt i bruk.

23-1.jpg

Ble litt stille etter dette, men igjen klarte broder`n å lage action på land med å kroke seg selv å hunden sin, he he, AU.

22-1.jpg

Jeg trakk meg litt unna å ville prøve et sted vidar sa det var dypt men veldig ukurant å stå, tok med meg en stang å kastet ut å ned fjellskrenten, det bare fosset ut snøre, det var DYPT her.

Ca 30 sec etter bunnkontakt beit det på.

26.jpg

Min første lange fra land var et faktum, å det var gøy :P

Plutselig var alle rigget till her, laaangt ifra den mest komfertabele plassen å fiske på men her var det ivertfall fisk.

25-1.jpg

24-1.jpg

27.jpg

Ladden fikk kjappt kontakt med fisk å drar opp et "beist" av en sypike, denne ble brukt som agn(død) noe som ga heller dårlig utelling.

33.jpg

Brosme, ny art fra land igjen, plutselig ble dette hysterisk morsomt.

Ny art på Ladden fra land Lusuer.

30.jpg

Mere lange, denne i Haggis størrelse (sykkelpumpe)

Pent kroket å hel så denne ble sluppet ut.

28.jpg

Mere brosme, totalt 8 på meg.

29.jpg

Ladden har noe tyngre enn både sypike å lusuer tilsammen, spennende.

ladden.jpg

Brosme, ny art fra land på Ladden.

laddenbrosme.jpg

Broder`n fikk desverre dårlig med fisk her, men han fungerte utmerket som "boy" å hentet fisken vår i vannskorpa.

Det var vel ca 15, 20 meter ned.

31.jpg

32.jpg

De fleste brosmene var desverre sprengt å kunne ikke slippes ut, de andre hadde kroken så langt ned i svelget at de ble ødelagt.

36.jpg

Denne er litt rar, eller ??

Plutselig får jeg et sinnsykt napp, dette var en livelig fighter å Vidar drar fram vidokameraet mitt......

Fisken drar å drar å kjennes tung ut, surfstanga får en fin bue å det har MORRO.

35.jpg

Sei 3,95 kg, nøyaktig det Ladden tippa når han kjente på fisken, fiskevekt........ unødvendig fra nå av.

Sei pers fra land på meg :P

34.jpg

Etter dette stilnet det litt av her, brodern`n gikk på kaien igjen å Ladden forsvant ......

Plutselig kommer det en roende der ute å hvem er ikke det, jo Ladden, he he.

Han vill også ha stor fisk å "lånte" seg en båt.

Ble kun bunnapp å ikkeno mer.

41.jpg

Brodern på kaien fikk Lange å kolje, nye arter fra land på han også.

37.jpg

38.jpg

39.jpg

Vidar dro etterhert, håper han ikke ble skremt av oss, han gjorde denne dagen til en innholdsrik å kjempefin dag , TUSEN TAKK VIDAR ALEXANDER.

40.jpg

Dette fristet til gjentagelse så Sauda, We`ll be back.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Looked like a fun trip.

P.S. I've never caught a ling that small! :)

Jul5.jpg

Yes you did, it was a freak too :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Spennende plass ser det ut til, synd det ikke ble noe pigghå. Brosma så rar ut, men var vel bare en liten avviker.

Padde er ikke registrert i Sauda tidligere, så takk for den :) (hvis det var der dere fant den da)

Den på kroken mener du ??

Lå masse av dem på veien rett før vi kom til Sauda.

Virket som en fin tur dere har hatt. Grattis me nye art fra land.

Takker så mye :)

Morsom rapport! :D

Fin tur dere har hatt dere der!

Pleier alltid å bli morsomt når vi er på guttetur å fisker.

Håper Ladden blir litt hekta på kystmeite etter denne turen, tror faktisk han er litt på gli etter dette

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på kroken ja. Kjør gjerne på med en kartlink på pm om du gidder :) (Samler opplysninger til en fremtidig revisjon av amfibieatlaset)

Er ikke expert jeg, men vidar mente det var en slags frosk å ikke en patte.

Kansje ingen expert han heller ?? :)

Du skal få kartlink......... etterhvert :D

padde.jpg

Kansje disse bildene er bedre ??

padde3.jpg

padde2.jpg

Kermit R.I.P

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok en padde ja. Da det ble nevnt på tlf. tenkte jeg med en gang kortsnute frosk, siden det er enorme mengder av den her.

Denne padda ble vel "tatt" i Imsland et sted?

Bra at alle var fornøyd. Statistikken holder altså mål enda. Alle fra FS som har vært her inne har til nå fått, ny art, ny pers e.l.

Med unntak av Thor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok en padde ja. Da det ble nevnt på tlf. tenkte jeg med en gang kortsnute frosk, siden det er enorme mengder av den her.

Denne padda ble vel "tatt" i Imsland et sted?

Bra at alle var fornøyd. Statistikken holder altså mål enda. Alle fra FS som har vært her inne har til nå fått, ny art, ny pers e.l.

Med unntak av Thor... :D

Men thor kaster så kult sies det, så han trenger ikke fisk for å få tiden til å gå... ;)

Tenkte jeg skulle mobbe padda på kroken, men ser at jeg ser rimelig døv ut på minst et bilde selv hehe.

Var virkelig nydelig der inne når regnet tok slutt...selv uten pigg.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom rapport og lesing. Ble jo ikke tur på oss, du hadde rett i at snøen skulle vere vekke på mandag.... ;)

Eg pleier å sitte på neset litt lengre ute der hvor dere begynnte. kaster du rett ut derfra er det betydelig djupere og der fekk eg håen min. Den andere plassen ser spennende ut, kunne tenkt meg å fått kartlink til den.

Grattis til alle med ny pers og/eller art :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport med herlig humor :)

Synd at pigghåen ikke lot seg lure av godsakene som var forbredt med største kjærlighet.

Den funker på pigghå, men vi bommet på plassen, jeg skal tillbake, på plassen som ble nevnt her pluss en hylle i veggen der skal jeg prøve, agnet har jeg ;)

Blir litt heavy fiske med fare for steinras, men hva gjør man ikke når man vill noe ?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom rapport og lesing. Ble jo ikke tur på oss, du hadde rett i at snøen skulle vere vekke på mandag.... :)

Eg pleier å sitte på neset litt lengre ute der hvor dere begynnte. kaster du rett ut derfra er det betydelig djupere og der fekk eg håen min. Den andere plassen ser spennende ut, kunne tenkt meg å fått kartlink til den.

Grattis til alle med ny pers og/eller art ;)

Visste at snøen skulle gå, 2 dager regn fjerner det meste

;)

Synd du ikke kunne bli med, det blei morro etterhvert.

Her deler vi ikke ut kartlinker... ;)

Men bare ta kontakt du. ;)

Tror den padda hadde hatt litt hard påske(trafikk) over seg....

Silence is golden ;)

Flott rapport, og grattis med pers`er..

Kay

Å nye arter..........

Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Takk for fyldig og morsom rapport, Lasse, det er godt du får Ladden hekta på litt utfordrande fiske, og ikkje berre å tøffe rundt i Nedstrandsfjorden med djupmeite. :)

Eg såg at det vart kommentert at brosmene såg "rare" ut, men det er slik brosmene på Vestlandet ser ut når dei vert fanga på under 100m. Ute i havgapet er det mykje småbrosme på grundt vatn (25-50m) med samme utsjånad som dei Lasse fekk i Sauda, desse er sers bitevillige og tar på agn,pilk,gummimakk osv. Smaksmessig er dei annaleis enn dei som vert fanga på djupet, mykje grunna anna matgrunnlag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Takk for fyldig og morsom rapport, Lasse, det er godt du får Ladden hekta på litt utfordrande fiske, og ikkje berre å tøffe rundt i Nedstrandsfjorden med djupmeite. :lol:

Eg såg at det vart kommentert at brosmene såg "rare" ut, men det er slik brosmene på Vestlandet ser ut når dei vert fanga på under 100m. Ute i havgapet er det mykje småbrosme på grundt vatn (25-50m) med samme utsjånad som dei Lasse fekk i Sauda, desse er sers bitevillige og tar på agn,pilk,gummimakk osv. Smaksmessig er dei annaleis enn dei som vert fanga på djupet, mykje grunna anna matgrunnlag. :lol:

Takk for det, alle brosmene hadde samme striper, men den en var vel litt "albino" kansje.

Alldrig sett de stripene på brosme før, det ble nevt på turen at de muligens hadde striper når de var små.

Det vet jeg heller ikke siden jeg alldrig har fått så små brosmer før, eller sett de.

Kom på at jeg fikk 2 perser till her, pers i liten lange å pers i liten brosme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her deler vi ikke ut kartlinker... :lol:

Men bare ta kontakt du. :)

Tror den padda hadde hatt litt hard påske(trafikk) over seg....

Det var ikke et skjult forsøk på å fiske etter fiskeplassen altså :lol:

Temmelig langt fra her jeg sitter i Trondheim, og har ingen umiddelbare planer om å reise dit. Men respekterer hemmeligholdet, Sauda er spesifikt nok :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauda-brosme :)

3450723690_9142010b2d_b.jpg

(Og Dere påstår jeg aldri får fisk- fått alt overalt farr, noe dette burde bevise :lol: )

Hvem påstår det ??

Itje eg .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.