Gå til innhold
Fiskersiden

OME`s fiskerapporter 2008


Ole M
 Share

Recommended Posts

I dag våkna jeg opp til sol og snøsmelting... ikke helt som forventa men greit nok, selvfølgelig :)

Det starta på Hamar, så en liten snartur innom Vangsåsa, dermed bar det videre til Vallset... etter å ha møtt "det nøttante i sarp men det årnar sæ i frekstad" (ellno`) på en Hydro stasjon tok det omtrendt ti minutter til vi endelig kunne dra i brekket og velte oss ut på isen, som forøvrig ikke er så mye til is lenger nå - det var nemlig knallvær!

Noen kledde av og andre kledde på, og plutselig satt vi der ved elva igjen..

46977_s.jpg

46978_s.jpg

Alle like positive og glade..

46979_s.jpg

Foto: Jan Erik Lund

Det er rett og slett så vanvittig deilig å være på tur igjen at det fader i meg er vanskelig å få uttrykkt det kraftig nok! ÆÆÆHHHH..!

Jeg prøvde meg litt med noen vårfluepuppeimitasjoner uten å få no` særlig annet enn krampe i dobbelt-trekk-armen :)

Vi gikk litt frem og tilbake, opp og ned, bytta fluer, prata litt, småspiste litt, drakk no` kaffe, tok noen bilder, sjekka ut insektlivet.. ja... vi gjorde det fiskere stort sett gjør, og fy ***** å hærlig det er å være der igjen! Også allerede i Februar!

Litt ut på dagen hørte jeg plutselig noen lyder... minna meg om en slags bjeffing.. først kom jeg til å tenke på merkverdige spora jeg kom over da jeg gikk å dassa i gjørma tidligere på dagen.. skummelt! .. det kom oppstrøms fra så jeg snudde meg, og det var Levi! Noe hadde tatt nymfa hans! Utifra tonefallet skjønnte jeg at det var snakk om en pen fisk - og det første jeg tenkte var selvsagt "kamera"! :D

Og jaggu endte jeg ikke opp en fin liten bildeserie!

"Oioioioi"!

46980_s.jpg

Jan Erik gikk ut for å assistere etter forespørsel - og da det etterhvert gikk opp for oss alle at det faktisk var en ørret... ja en trodde vel han så syner og prøvde å bruke hoven som forstørelses glass ellno`, en mista haka, og de to andre bare lo av glede! :D

46982_s.jpg

46983_s.jpg

Det tok en stund før fisken begynte å gi etter, og fy flate å artig vi hadde det underveis!!

46981_s.jpg

Snakk om start på sesongen! Jeg holdt ærlig talt på å miste kameraet av ren glede :)

46984_s.jpg

46985_s.jpg

46986_s.jpg

Fisken ble selvsagt satt forsiktig ut igjen...

46988_s.jpg

... eller..?

46989_s.jpg

... nei..

46987_s.jpg

Vi fiska en stund til, men etterhvert forsvant sola bak et skylag og temperaturen falt noen grader...

Ble litt småkalde alle mann så Levi fant ut at det ville være en god idè å lage bål. Hadde man bare fått det til å brenne ordentlig.. :D rakk vel såvidt å få varma fingertuppa ;)

46990_s.jpg

Så var årets første tur med fluestanga et forbaska faktum! Jeg kunne overøst detta innlegge av gledes ord osv... men det ække no` vits! Vi kjenner vel alle til denna fantastiske følelsen av at sesongen atter en gang er i annmars :)

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg kjørt forbi denna plassen og ni-titta den siste måneden, og endelig... for tre dager siden oppdaga jeg til min store glede at isen hadde gått!

Jeg måtte selvfølgelig dra ut en tur dagen etter for å sjekke forholdene, og for å trekke litt frisk vårluft.

Med vinter`n friskt i minne merka jeg fort at detta ble litt for mye for meg å takle - på en gang... Stanga hang seg fast i trær, gjerder, busker... omtrendt det som var.. og dro i tilegg et par "bambi på isen". Litt ustø :)

50407_s.jpg

Jeg satte opp stolsekken og kameraet, i tilfelle fisk.

50404_s.jpg

Planla først å vade ut på ei grunne, men temperaturen fikk meg til å revurdere den.. Ned kom det drivende både tømmerstokker og digre isflak, så det var vel kanskje like greit å stå på fast land.

Jeg mæla ut flua og fiska av noen bakevjer og høler.. og plutselig.. pang!

50403_s.jpg

Tungt var det, men ikke værre enn at jeg etter noen få sekunder kunne glede meg over årets første fisk!!

50405_s.jpg

Incoming!

50406_s.jpg

Så litt kosing..

50408_s.jpg

... før`n fikk svømme videre..

50409_s.jpg

Flua funka i alle fall!

50412_s.jpg

Jeg døsa videre og koste meg med å gå og småkaste nedstrøms. Adpåtil var jeg helt alene!!

Isen lå en drøy meter utover i vannet og det danna selvfølgelig bra skjul for gjedda. Jeg kasta noen kast i ei bakevje og jaggu stuper det fram ei gjedde - men hu bommer... jeg vipper ut flua på ny, og hu tar igjen, men bommer nok en gang. Ikke før på tredje kastet så sitter`a! Tunge drag... råkult! :)

50410_s.jpg

Men etter noen minutters kjøring så inser jeg etterhvert at fisken blir vanskelig å få opp på grunn av iskansten og faren for å bli våt. Jeg prøver ved et siste forsøk å bare dra`n opp på isen... men flua glepper. 7 kilo (ellno`) med gjeddekaker velter tilbake mot vannet, og forsvinner i dypet.

Og selvfølgelig..... uansett hvor man er i verden så MÅ det være snakk om fotball!

Denna gangen kom det av alle ting flytende en`... :P

50411_s.jpg

Da er vi igang!!!!!!!!!

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.