Gå til innhold
Fiskersiden

Brasmefiske i Tyrifjordvassdraget


Morten Opsahl
 Share

Recommended Posts

Fisker bare gjedde og abbor i tyrifjorden/storelva/Steinsfj, men det hadde vært moro å prøvd seg på litt brasmemeite, selv om det kanskje ikke er det enkleste stedet for brasmefiske.

Jeg har ingen erfaring med slikt fiske, men en gang må være den første :closedeyes:

Er det mulig å komme i kontakt med den om vinteren? Hva er typiske brasmeplasser, metoder o.s.v

Gjelder forsåvidt også for karuss. Er jo det der også, men vet ikke hvor stor bestand det er..

jeg er takknemlig for alle svar. (gjerne PM)

M.O =)

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må vel trå til her :)

1 brett med mais og en spod skulle nok gjøre forkampanjen enkel. Clips spoden slik at du forer nøyaktig og du har kontroll på hvor swimmen din er.

Bruk dagen til foring og kvelden til spaning. Når kumlokka ruller på swimmen, ringer du meg og du kan ta en velfortjent ferie :D

En foringskampanje kan ta fra en dag til 1mnd, så du velger selv når du mener det er dags.

Men sørg for all del for at du klarer å fiske der du forer.

Husk at Brasme er sulten å går i stim. Dette må du huske når du har fisk på swimmen.

Agn er duggmark(døggers), mark, mais eller boilies. Ooops! Glemte maggot.

Quiver/feeder gjør det lett å vedlikeholdsfore swimmen. Paternoster er både følsomt og gir deg store valgmuligheter.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tas litt brasme på isen, bla.a på Midsjøvann og Kolbotnvannet, men tror likevel ikke isfiske etter brasme er det helt store. Interessant om noen har erfaringer med annet enn tilfeldige isfiskefangster etter brasme.

Ellers er vassdraget du nevner svært interessant når det gjelder brasme. Vil spesielt nevne Bergsjø (Vikersund/Geithus) som en spennende lokalitet - her er det sykt diger brasme. Noen av de vi har sett rulle der er så svære at vi har nektet å tro at det vi så stemte. Broren min (Ølgylt) greide 2 ganger å kroke slikt digert dasslokk (dupp+mais) men det gikk i brasmas favør begge gangene.

Har også sett brasmer på 3+ innmeldt derfra, uten at det sier noe om potensialet til innsjøen

Leker med tanken på en liten satsing der til sommeren, men den tanken leker jeg jo med hvert år :D

Kjører jeg først helt dit (Modum) er det mye annet fiske som også frister.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borrer du tre hull på rad, og satser hardt på flaksen når du ismeiter etter brasme?

Det er et spennende prosjekt, men du gjør det nok en smule enklere for deg selv hvis du venter til sommeren…

Brasme fiske generelt kan du lese om her:

http://avkrokenfiske.com/brasme2.htm

Meite generelt kan du jo lese mer om i MEITE av Rune Johansen.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....oduktId=1445097

Dessuten kan et medlemskap i NMU være lurt. Det er jo en organisasjon med forholdsvis trivelige folk som jobber for å fremme meitefiske i Norge.

http://www.meite.org/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at Storelva ikke er slik den en gang var, når det gjelder brasmefiske, men er brasmene borte derfra, eller er det bare de store som er borte?

Ellers er det vel i Steinsfjorden eller Tyrifjorden man gjetter at norges største brasme svømmer? (eller?)

Tenker det svømmer en del brasme rundt om i de gjengrodde tjernene rundt storelva. (der elva tidligere rant) Men det å få de er vel kanskje en annen sak. Vannet der har samme konsistens som lapskaus..

Tror ikke jeg skal si så mye jeg. Har egentlig ikke peiling på brasmefiske. det eneste meitefisket jeg har drevet med er abbor og mortmeite med isopordupp og mark :) For meg har det kun dreiet seg om gjedde og abborfiske i Sf/Tyrifj. Derfor synes jeg det er på tide å prøve nye ting og nye metoder. Bli litt mer allsidig :)

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, i "gamle dager" var jeg en av dem som fisket mye etter brasme i Storelva. Fisk fikk vi også og mange av dem veide over 3 kg.

Tror det er viktig å fiske på helt riktig plass for å ha sjans på brasma der. Vet om 5 forskjellige plasser i elva hvor det er tatt brasme på meite. Å sette seg på et tifeldig sted i Storelva tror jeg er håpløst.

Fiske på feil tid på året og feil tid på dagen tror jeg også er håpløst. De aller fleste brasmene jeg vet om som er tatt på meite der er fra kl 04-08 om morran i Juli\August.

Storelva er også kjent som "Myggelva". Elva er myggens kjerneområde på Ringerike tror jeg.

Det stemmer nok at fisket ikke er helt som før nå, men helt fullstendig håpløst tror jeg ikke det er.

Ta deg en tur med båt i elva en varm sommerkveld og se etter brasmerullinger. Før i tiden var det mange av dem.

Endret av vm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.