Gå til innhold
Fiskersiden

Sveiv på høyre/venstre


TLO
 Share

Recommended Posts

Har ikke sett denne før nå.Importøren i potetlandet gir selvfølgelig det kunden ber om - men etterspørselen er bare ikke stor enda serru. Hvis butikkene etterspør ventrehendte ambassadeurer er det veldig dumt å ikke etterkomme ønsket = tapt salg det. :D

Og det tror du gjennomsnittsselgeren i en sportsbutikk er obs på? Når jeg er på nye steder og har tid til overs hender et noe av ventetiden brukes for å kikke på hva som tilbys i de tilstedeværende sportsbutikker og evt andre selgere av fiskeutstyr - ikke lenge etter at man har begynt å glane kommer det en selger (i helgen gjerne en på 14 1/2 som er ekstrahjelp i helgen) bort og spør om jeg trenger hjelp. Joda, du vil ikke tro hva jeg klarer å spørre om i løpet av noen minutter....

Så min gjetning er at dersom du spør rundt om, så er svaret "Nei, ambassedeursneller kommer med sveiven på høyre side, haspelsneller kan du velge side på" i 90% av tilfellene. Til og med i en rekke av "spesialforretningene". Hvordan skal det da bli øket etterspørsel hos leverandørene? Jeg bare spør, jeg altså. Igjen. For kunden til importøren er butikken og butikken (mange) aner ikke hva som finnes - hmmmm jeg tror det er bevisst politikk jeg - for å slippe å ha dobbelt så mange varelinjer på snellefronten...

For en kjapp intervjurunde på hvilken hånd folk ville foretrekke å holde stang med og sveive med avslører at det er en forholdsvis stor andel som foretrekker å sveive med venstre. Tror du dette gjenspeiler seg i salget av venstresveivede ambassadeursneller? Nope! Hvorfor? Fordi vi synes det nest beste alternativet er greiere enn vårt førstevalg? Eller fordi noen et eller annet sted på veien har glemt å informere om hva som finnes? Tror noen har en jobb å gjøre.

Det gikk maaaange år før jeg fant ut at det ikke var noe problem å få tak i venstresveivede ambassadeurer. Da hadde jeg desverre allerede handlet en del med høyresveiv. Nå har jeg fått byttet alle til venstresveivede modeller. Hadde flere visst, så hadde kanskje flere kjøpt også så hadde importørene sluppet å holde det hemmelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gjennomsnittskunden vet dette eller ei begir ikke jeg meg inn på, men jeg tror deg på virkelighetsoppfatningen din. Endel av selgerene hos importøren leser innimellom websider - denne også og det er/blir i såfall deres oppgave å informere butikkeierene. Men om informasjonen når fram er en annen sak.

I grunnen er det mer å tjene på massesalg til butikk og sålenge man i stor grad treffer det største kundesegmentet er jo intensjonen med å tjene penger oppnådd. At et mindretall ønsker noe annet for så være - blir igrunnen litt likt AOF og deres artikler.

At butikker tar inn kun høyresveivede ambassadeurer på tross av at det etterspørres ventresveivede blir et tap for butikken i første rekke, men så bevisst er nok ikke 14 1/2-åringen dessverre - at han gjør undersøkelser hos leverandøren.

Men det finnes venstresveivede ambassadeurmodeller... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe meg en multiplikatorsnelle til laksefiske. Har i alle år brukt åpen haspel med sveiv på venstre side. Bør jeg kjøpe multiplikator med sveiv på venstre side også? Ser for meg at det kan bli uvant å ha den på høyre. Noen som har erfaringer med dette og kan gi meg råd?

Hei.

jeg tror at jeg ville hørt om å prøvd snellene jeg, så lenge du har brukt venstre så tror jrg at du klarer det.

dette med høyre eller venstre er en smak sak, jeg bruker høyre å er fornøyd med det :)

lykke til på jakt etter snelle, B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- ikke lenge etter at man har begynt å glane kommer det en selger (i helgen gjerne en på 14 1/2 som er ekstrahjelp i helgen) bort og spør om jeg trenger hjelp. Joda, du vil ikke tro hva jeg klarer å spørre om i løpet av noen minutter....

Hvorfor det, :P

hvis gutten er 14/15 år så tror jeg at han gjør så godt han kan,

ville ikke stillet en reke spørsmål som han ikke viste det ville bar gjøre gutten u-trygg.

å hva er så meningen med det :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er ikke gjøre gutten utrygg (dessuten klarer selv jeg å skille mellom spørsmål jeg plukker ut til en på 30 og en på 14), vitsen er å kartlegge hvilken hjelp en som kanskje ikke vet like mye om fiske og fiskeutstyr som meg ville fått i butikken når han skal velge utstyr og det er enkelte steder skremmende. Her har jeg fått foreslått mye utstyr som trolig ville drept fiskegleden for en stakkar etter en tur eller to...

Av eksempler kan nevnes: Det anbefales multiline rett på spolen, monofortom/topshot tror jeg bare de har anbefalt ett sted til nå. #5 enhånds for nybegynner fluefiske i trøndelagselvene. Multiplikator og Berkleystang opp til 60g som allround til ferskvannsfiske. Rykkpilk er selvsagt anbefalt som suveren til abbor på isen i en rekke butikker og har også mer enn en gang blitt anbefalt gjeddesaks som godt valg til isfiske etter gjedde. Og det er i grunn flere.

Hvorfor gjør jeg det? I grunn av nysgjerrighet for å kartlegge hvilke hjelp man får i f.eks sportsbutikker kontra spesialforretningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør jag det? I grunn av nysgjerrighet for å kartlägga vilka hjelp man får i f.eks spritbutiker kontra specialföreningen....

Både du å jeg er vel enige i at sportsbutikker (kedjebutiker) er bundet av kjedeavtaler så de kan ikke ha det utvalget som en spesialforretning har,

så man husk at de som jobber i butikk kommer stort sett rett fra skola, å ikke har all den erfaring som mange av kundene har, :P

Men det finnes de som virkelig kan det de driver med å

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og for å finne ut hvem det er så må man spørre, ikke sant....

Og ettersom jeg ofte får spørsmål om hvor folk kan få hjelp osv, så er det jo greit å vite slik at man ikke sender em et sted de ikke får det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er få venstresveivede multiplikatorer på det norske markedet er at de har vært lite etterspurt opp i gjennom årene. Har en 5001C i lærveske i fra 1973 liggende, tror dette er første årsmodell av den første venstresveivede Ambassadeuren. Denne snella ble kjøpt her i landet, hvis folk hadde kjøpt disse snellene hadde nok både importører og forhandlere tatt dem inn. I Storbritania er finnes det utrolig bra utvalg av venstresveivede sneller, tror de venstresveivede er minst like populære som de høyresveivede der.

Det er stort utvalg av vesntresveivede sneller, til og med Rocketer er tilgjengelig med venstresveiving ute i den store verden.

Årsaken til at en del av dere vil ha venstresveivede sneller er at dere har rota alt for lenge rundt med åpen haspel :) Hadde avstanden i tid mellom Abumatic og multiplikatorstadiet vært kort ville dere alle ha foretrekt høyresveivede sneller :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.