Gå til innhold
Fiskersiden

Sveiv på høyre/venstre


TLO
 Share

Recommended Posts

Kjører med sveiva på venstre side på både haspel og fluesneller, men har alltid hatt sveiva på høyre side på multisneller. (Men så bruker jeg høyre og venstre hånd om hverandre også jeg da. Som tidligere aktiv håndballspiller var ikke det akkurat noen ulempe.) Nå er det vel forøvrig ikke så mange av multisnellene du får mulighet til å velge hvilket side sveiva skal sitte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VENTRE SIDE!!

Litt vanskelig å få tak i i Norge, men ikke noe problem i utlandet eller om du spør pent i spesialforretningene. Jeg byttet for en tid tilbake ut alle mine Ambassadeursneller med venstresveivede sneller. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før.

De aller aller fleste høyrehendte mennesker vil gjerne holde stangen i høyre hånd under kasting og også kjøring - hvorfor du skal måtte bytte grep og hender og annet styr for å få sveivet skjønner jeg enda ikke... Derfor venstresveiv på ALLE sneller for meg (med unntak av havfiskesneller der utvalget hed venstresveiv desverre er så alt for dårlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste multisneller kommer med sveiva på høyre side. Jerkfiskerne liker og ha den på venstre side :blink:

Det finnes endel med venstresveiv, men de langt fleste modeller har høyresveiv.

PS: Jeg har en ambassadeur 5501 C3 med venstresveiv som du kan få for en billig penge om du er intressert...

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste multisneller kommer med sveiva på høyre side. Jerkfiskerne liker og ha den på venstre side :)

Det finnes endel med venstresveiv, men de langt fleste modeller har høyresveiv.

PS: Jeg har en ambassadeur 5501 C3 med venstresveiv som du kan få for en billig penge om du er intressert...

De fleste ambassadeursneller kommer med sveiven på valgfri side - det er bare at de som importerer til potetlandet har fått det for seg at det er mye mer aktuelt med høyre enn venstresveiv.

Forøvrig er det lett å se om en ABU Ambassadeur har sviv på venstre side ut fra typebetegnelsen da de da slutter på tallet 1 som i Matz sin 5501

Ellers av nummereringen kan man se størrelsen på det første tallet.

Det andre tallet forteller blant annet på utløsemekanismen. De som har 6-tall her har tommeltangentutløser av spolen, de som har 5-tall har "standard" utløseknapp på siden kanten av snellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg. Alle jeg kjenner/eller ser som bruker multi har sveiva på høyre side (høyrehendt).

Jeg er "ekstremt" venstrehendt og må absolutt ha sveiva også på høyre side. Også haspel.

Godhånda alltid på stanga og sveiving med reservehånda. Så egentlig skjønner jeg lite av at de som er høyrehendt bruker sveiva på høyre side :) Mulig jeg er abnormal keivhendt ?

Men det som er litt "dumt" med multi (for kasting) er at snella absolutt må være ovenfor stanga (tommel på trommel) Ikke det ideelle at snøret er ovenpå stanga, men ka ska en gjør !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så har det kun med motorikk å gjøre, å holde stanga er en "passiv" del av mitt fiske mens den bevegelige delen blir med høyre hånda (jeg er hørehendt), Motorikken min med vensterhånda er såpass elendig at jeg har allt av sneller med sveiva på høyre side.

at jeg må bytte over i andre hånda etter kastet eller når fisken tar (flue) så er det en helt automatisk refleks som jeg ikke registrere sjøl at jeg gjør. Vil ikke si at det ene eller det andre er "rett" du må gjøre det som faller naturlig for deg.

At jeg begynte min sportsfiskekarriere med en lukket haspel (abumatic) som barn er vel sannsynligvis det som har preget meg til å bli høyresveiver

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerk er det som gjør at mange tidligere høyresveivere (mange mot sin vilje pga importpolitikken til de som styrer den her til lands) ser lyset.

Jeg har ikke sjans i det heletatt til å få fisket fornuftig med jerkteknikker med sveiven på høyre side. Derfor kommer også de fleste av de "dedikerte" jerksnellene med venstresveiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerk er det som gjør at mange tidligere høyresveivere (mange mot sin vilje pga importpolitikken til de som styrer den her til lands) ser lyset.

Jeg har ikke sjans i det heletatt til å få fisket fornuftig med jerkteknikker med sveiven på høyre side. Derfor kommer også de fleste av de "dedikerte" jerksnellene med venstresveiv...

Med jerk ser jeg faktisk muligheten for at jeg kanskje måtte meldt overgang til "det andre laget" ,her er jo stanga i vel så mye bevegelse som sveiva på snella, pg igjenn er jeg tilbake til min motorikk som er 1000 ganger bedre med høyrehånda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier. Jeg som er keivhendt (ekstremt keivhendt). Gjør det meste med venstre hånd.

Jeg må bruke venstrehånda på stanga. Grunn er ganske enkel at jeg er en god del sterkere i venstre hånd. I tillegg har jeg motorikken i venstre hånd intakt og i og med venstrehånda på stang (ved snelle) så er tommel på trommelen på multi. Mye bedre følsomhet i venstre hånd ! Men støtter opp stanga med høyre av og til og bruker sveiva med høyre. Skulle tro det var motsatt for høyrehendte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier. Jeg som er keivhendt (ekstremt keivhendt). Gjør det meste med venstre hånd.

Jeg må bruke venstrehånda på stanga. Grunn er ganske enkel at jeg er en god del sterkere i venstre hånd. I tillegg har jeg motorikken i venstre hånd intakt og i og med venstrehånda på stang (ved snelle) så er tommel på trommelen på multi. Mye bedre følsomhet i venstre hånd ! Men støtter opp stanga med høyre av og til og bruker sveiva med høyre. Skulle tro det var motsatt for høyrehendte uansett.

Det er nok bare du og jeg som er "Normale" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg fisket med venstresveiv på haspel i lang tid, men de senere årene (kanskje etter å ha fisket noe med høyresveiv på multiplikator) har jeg gått over til ren høyresveiv. Føler at dette er mer riktig for meg. Årsaken? Mest sannsansynlig fordi venstrearmen ikke kan gjøre noe annet fornuftig enn panisk å niholde på stanga.

Men som så mange andre har sagt - dette er en smaksak. Anbefaler alle å prøve seg litt frem, og finne frem til det som passer en selv best. Om det har noe å si på antall fisk på land, tviler jeg sterkt på..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som så mange andre har sagt - dette er en smaksak. Anbefaler alle å prøve seg litt frem, og finne frem til det som passer en selv best. Om det har noe å si på antall fisk på land, tviler jeg sterkt på..:lol:

Første gang jeg prøvde ismeite hadde jeg en liten ambis med høyresveiv. Da knarren ulte hogg høyrearmen tak i stanga, og venstre veivet villt i lufta.

Da jeg omsider fant ut hva som var galt, var fisken forduftet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg prøvde ismeite hadde jeg en liten ambis med høyresveiv. Da knarren ulte hogg høyrearmen tak i stanga, og venstre veivet villt i lufta.

Da jeg omsider fant ut hva som var galt, var fisken forduftet..

:):o Må ha sett noe artig ut og..

Men som med alt annet, man venner seg til det.

Hvem har vel ikke erfart at man bremser litt vel mye først gang man kjører bil med automatgir? Høyrebeinet skal bremse forsiktig, mens venstrebeien skal hive clutchen i bånn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i mine barndomsår, så var det lukka snelle høyre sveiv. Sjøl er jæ høyrehendt. Haspel er det stang-høyre og snellesveiv venstre. Samme med fluestanga og snelle. men du får ta det du føler ær rekti... sjøl om utvalg på sneller er større med sveiv på venstre. til syvende og sist er det en vanesak trur jæ. m

is meite med kaving av høyrearm på pimpel, tankebilde er komisk hahaha -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.