Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret.................


 Share

Recommended Posts

Er ny på forumet her, tenkte jeg skulle legge ut noen bilder fra fisketuren igår.Den siste dagen i februar, etter jobb (kl 1200) reiser jeg til Homborsund for å prøve fiske lykken. Været er skiftende- vind fra vest og lett skyet med sol.

Jeg starter fiske med nyinnkjøpt wobbler, etter det fjerde kastet følger det etter en sø, ser den godt da den er ca 3-4 meter fra land. Jeg stopper innsveivingen og lar wobbleren synke litt, drar inn litt til og lager en sirkel med stangtupen._Og pang der sitter den første sø`n i år. Så lenge sø`n tok så langt inne ved land ble det ikke den store kampen med å få den opp på land.

Den første stoppet vekta på 1,4 kg og 56 cm.

Nr 2. 1,1kg

Nr 3.1,4kg

Nr 4. 1,6kg

Homborsund

47518_s.jpg[/img]

Første fisken 1,4 kg

47519_s.jpg[/img]

47520_s.jpg[/img]

47521_s.jpg[/img]

47522_s.jpg[/img]

Fiske hilsen fra KAS.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken av slukene/wobblerne fikk du på ???

Hei!

Fikk de to først på en ny innkjøpt wobbler/jerk som heter(Savagear lures) 4play herring 13cm 21g ss 02-Green/silver,

som bare må skaffes flere av da den har en utrolig lokkende gange i vannet.Og kan kastes langt.

www.prologicfishing.com

Nr 3 fikk jeg på en Rapala Husky Jerk 12cm Green/silver

Nr 4 fikk jeg på en Toby roket 16g silver/messing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin fangst. Har sjølv ein Toby rocket lik den som du har der som eg har hatt med meg i skrinet i 3 år.. Den er framleis like fin - nesten ikkje brukt. Har av ein eller annan grunn ikkje trua på den, kanskje fordi eg ikkje synes den er så god å kasta med? :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått fiske. Grattis. ;)

Hadde hytte i ved Homborsund for mange år sida og burde kanskje fiska etter noe annet enn torsk den gang :D

Gratulerer me flotte fisker...Men jeg synest det var litt brutalt å ta livet av hele gjengen...

Du kunne i det minste satt tilbake 1 fisk! Husk at vi gjerne vil ha SØ i våre farvann i framtiden også..

Da er Catch & release en viktig faktor!

En melding blir ikke hyggelig med smilies når innholdet er som det er her. Sett ut din egen fisk og ikke andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

trålende fangst!!! det er ikke hverdagskost og se sånne bilder. :blush:

må si meg litt ening dette med C&R. men man må få lov til og drepe fisken så lenge dette ikke er for morro skyld. det er lov med meninger om man skal kakke fisken eller ikke, men det er fiskern som bestemmer dette og IKKE de som står missunlige på sidelinjen og ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tidligere vært skeptiske til kakking av vinterfisk, men vet ikke helt om jeg har "modnet" eller i det minste fått et litt annet syn etterhvert. Som regel, så klarer ikke en skarve sportsfisker gjøre noe særlig inngrep i en sjøørretbestand, og jeg ser ikke på det som en krise å kakke noen ørreter igjennom en sesong. Dessuten er det svært omdiskutert om når det er "best" og kakke ørret, om det er rett etter den har gytt og gjort jobben sin eller er det før den har tenkt å gjøre jobben sin. Rent bestandsmessig heller det nok mot det førstnevnte, men problemet da er at den som regel smaker bomull. Konstruktiv kritikk er ofte bra, men det har gått inflasjon i hysteri rundt kakking av sjøørret her på forumet, og det er en fordel (mener jeg) at dette evt skjer på pm. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fikk de to først på en ny innkjøpt wobbler/jerk som heter(Savagear lures) 4play herring 13cm 21g ss 02-Green/silver,

som bare må skaffes flere av da den har en utrolig lokkende gange i vannet.Og kan kastes langt.

www.prologicfishing.com

Nr 3 fikk jeg på en Rapala Husky Jerk 12cm Green/silver

Nr 4 fikk jeg på en Toby roket 16g silver/messing

heftig sluk/wobbler, men hvor får du kjøpt denne ? 4play herring 13cm 21g ss 02-Green/silver.

finner bare stor 52 grams på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trålende fangst!!! det er ikke hverdagskost og se sånne bilder. :blush:

Vanvittig fin skrivefeil første setning :blink:

Når gjelder kritikk av kakking av SØ, er jeg bare så lei av det ikke skal gå ann å legge ut en SØ-rapport uten at hylekoret starter. Det er ingen annen art som det hyles så mye om, og så jævla spesiell er verken SØ-bestanden eller arten generelt.

Ingen her aner hva fangstmannen vanligivis får av fisk, og du skal være en rimelig heftig SØ-fisker før du klarer å gjøre noe med bestanden som sportsfisker. Det med gjenutsetting øker gjerne når du blir flinkere til å fange fisk, og får erfaring i hvilken fisk du liker å spise. Dette gjelder alle arter. Fiskene det er snakk om her er heller ikke syltynne vintervrak, selv om de sikkert hadde fått bedre kondisjon senere på sesongen.

Hvis du får 4-5 Sø en fisketur i uka og kakker en hver gang, kakker du 5 ganger så mye som en som får 10 fisk på en tur og kakker alle sammen, men ikke får fler SØ den sesongen. Dette er uansett om fisken fiskes midt på vinteren eller rett før gyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svare på den.

Det e best å kakk fisken hvis den er egna til mat. Det er ikke støinger. (Det e udiskutabelt) Man kan bare spør profesjonelle fiskeforhandlere og fiskeforedlere.

Bilder av fisken kan man ta fordi om man sett den ut, det e meitefiskeran innpå her ett kjempebevis på.

Min mening er at ethvert individ som får leve videre, er en potensiel fisk til å vidreføre sø stammen og sø`ens gener. Vi kan diskuter i det vide og brede om sportsfiskere gjør inngrep i bestanden, men 1 fisk mindre er 1 fisk mindre uansett.

Beklager avsporing i tråden, men det her er etter min mening ett trist syn på foruman hver eneste vinter/vår.

Poenget er at det sannsynligvis er værre for bestanden å kakke en flott gjeldfisk enn å kakke en utgytt støing. Siden du er bekymra for bestanden, så er det vel det som er viktigst? Hva vet du om vedkommende til å prakke på han C&R? Kanskje han allerede er en C&R-tilhenger, men hadde lyst på et par middager? Om du vil diskutere, så passer det best i en ny tråd, eller evt. holde det til fiskenett.

Beklager å bringe denne diskusjonen videre. Grattis med fine fisker til fangstmann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget var?

At ingen her aner hvor mange SØ fangstmannen får i løpet av en sesong, og da er det fånyttes å mene noe om hva slags "fare" han utgjør for SØ-bestanden. Måtehold vises over tid, ikke på sekundet, og det blir ikke noe hyggelig å legge ut sin første rapport på fiskersiden om svarene blir som her.

Jeg foreslår at de som ønsker CR på sjøørret eller annen fisk, legger ut rapporter hvor de utfører dette og forklarer hvorfor de gjør det. Mye mer lærerikt og mindre gledesdrepende enn å kritisere andre for å kakke fisk. Jeg har såvidt jeg kan huske tilgode å lese en fangstrapport fra noen av kritikerne i denne tråden, og er sikker på at samtlige av dere har fine fangster og fortelle om. :blush:

Edit. Gjerne avslutte diskusjonen ja, tror ikke det er så mye friskt blod til denne debatten uansett :blink:

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.