Gå til innhold
Fiskersiden

Laksekrise i Verdalselva


Trond
 Share

Recommended Posts

Å bygge et eget klekkeri ved elva hvor de setter ut levedyktig yngel/smolt (slik som i drammenselva) bør vel være en løsning for å redde stammen og få et godt fiske.

Tja..... Det kan jo også strengt talt fungere som en "sovepute" og sørge for en likegyldighet ovenfor elva, og man blir fornøyd med tingenes tilstand - og kanskje til og med blir litt likegyldig i forhold til elvas "helse" -bare man klarer og holde fiskestammen nogen lunde ajour. Se på Sandvikselva. Svært lite gjøres for å bedre miljøet i den, så lenge det er et minimum av fisk i elva, er nå min påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er dette ei elv med en stamme som har blitt sterkt redusert pga flom og tørke flere år, i tillegg til (u)normale svingninger. Da trenger ikke nødvendigvis elva klekkeri, men derimot totalfredning i 5-6år.

Horribelt å fortsette fisket når den forventede tilbakevandringen har gått ned fra 3000 til 150. Ved fortsatt fiske vil stammen bruke flere tiår på å komme på fote, mens tiden kan nedkortes betraktelig ved fredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..... Det kan jo også strengt talt fungere som en "sovepute" og sørge for en likegyldighet ovenfor elva, og man blir fornøyd med tingenes tilstand - og kanskje til og med blir litt likegyldig i forhold til elvas "helse" -bare man klarer og holde fiskestammen nogen lunde ajour. Se på Sandvikselva. Svært lite gjøres for å bedre miljøet i den, så lenge det er et minimum av fisk i elva, er nå min påstand

Tror nok heller et klekkeri ved elven som setter ut smolt/ stor yngel vil ha en veldig positiv effekt både på fisket og intressen for å kultivere elven.

kan jo ta et eksempel fra Akerselva i oslo der det av OFA på slutten av 80tallet og begynnelsen av nittitallet ble laget klekkeri ved nedrefoss.

Fisket tok seg kraftig opp i de påfølgende årene og det var masse fiskere å se og intressen for elva steg kraftig. Det var flere som fikk 20-30 laks og sjøørret iløpet av en sesong!.

Det ble også startet en forening som ble kalt Akerselvas fiskarlag som hadde masse medlemmer.Som følge av det ble det også ryddet og stelt mye i elva.

Så kom det nye lover som gjorde at OFA ikke lenger kunne sette ut fisk i elva,det var vist noe med at de ikke fikk blande rogn fra markafisken med den anadrome fisken.

Da utsettingen sluttet ble fisket dårligere og dårligere i de påfølgende årene og intressen blant fiskerene i elva dalte raskt.

Nå er den nesten ikke fisk å se i elva lenger og det ligger søppel og dritt overalt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser likevel litt over tallene som oppgis. Det ble landet 316 laks i fjor, mens antall gyteklar hunnfisk kun er 32 på "hele elva". Regnes en kjønnsratio på 1:1 sitter vi igjen med 163 fangede hunnlaks i 2007. I november var det kun 32 hunner igjen i elva, dvs. at 16,3% av oppvandret hunnfisk har overlevd fiskesesongen, da selvsagt forutsatt at all fisk er oppdaget under registrering, eller også at ca 84% av hunnfisken som vandret opp er tatt av laksefiskere.

Makan til fangsteffektivitet har jeg aldri hørt makan til. Det er nok ikke tvil om at elva trenger harde fangstbegrensninger eller fredning, men her er det virkelig noe muffins med tallmaterialet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der, men i et enkelt år kan flere faktorer heve den "normale" fangstraten og ha avvik fra en antatt 1:1 kjønnsfordeling.

Er det ikke slik at jo mindre antallet blir, jo større mulighet for avvik? Og med laksens gytemønster lurer jeg på om det er et 1:1 forhold på gyteplassene?

Uansett mener jeg at denne elva bør fredes fordi det vil gagne både fisk og fiskere. Stammen vil bygge seg opp raskere og fiskerene vil raskere få en god stamme å fiske på.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.