Gå til innhold
Fiskersiden

Årets Første Vak.......


Wiggy
 Share

Recommended Posts

For en herlig følelse, i dag opplevde jeg årets første vak.

Jeg hadde et par timer på meg mens jeg var i Kristiansand by og dama var på jobb, så jeg tenkte jeg kunne bruke anledningen til å ta min første tur på barneheia og sine vann. Etter en liten gåtur ankommet jeg Stampe 2. Et relativ grunt skogsvann med ganske mye fottrafikk langs sine bredder men nydelig til å tenke at vannet er kun en 5-10 min gåtur fra byen.

Så jeg sto ved vannkanten og rigget til min klasse 3 stang og valgte fjærmyggpupae som jeg syntes var et godt utgangspunkt. En gluebuzzer på tuppen (brun) og holorød buzzer på opphengeren var da kastet ut med store forventinger.

Og da skjedde det. Noe ringer som kunne antyde på et vak men jeg var ikke helt overbevisst. Det gikk 5 minutter og mer ringer....nja kanskje noe fugled**tt som hadde falt i vannet eller noe annet tenkte jeg. Så kun 3 meter foran meg vakte det klart og tydelig, ikke noe tvil men den tenkte jeg. Så dro min nappindikator av gårde og det ble fast fisk. En fin liten brunørret som datt av rett ved føttene.

Klekkinga begynte med svarte fjærmygg str 18-20 og utover var de brune str 16-18. De så ut som ørret tok for de meste klekkende fjærmygg enn de voksne og jeg heller hadde ingen napp på tørrfluer.

I løpet av de neste to timer ble 15-20 vak telt. Jeg hadde 3-4 kjappe napp til, men ingen ville sitte. En deilig dag med litt sol og årets første vak, kan livet bli bedre? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres moro ut! Har faktisk stått flere ganger ved samme vann og sett fisken vake besatt. Har mange ganger lekt med tanken på å ta med fluestanga opp der for å prøve litt, men foreløpig har det bare blitt med planene. Kanskje i påsken..... :wacko:

Er det fisk i det minste av stampe-vanna også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres moro ut! Er det fisk i det minste av stampe-vanna også?

Dette er jeg ikke helt sikker på. Jeg har et kart som gir oversikt over fiskevann i KRSs området men dessverre ikke snakke om dette vannet. Det beste er selvfølgelig å snakke med grønberg. Men hvis både stampe 2 og 3 har fisk, sannsynligheten for at 1 skal ha fisk må bli relativt stort vel?

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.