Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskekort


gophernorsk
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Har endelig tatt et stort skritt etter min evig jakt på gjørsen. Nå har jeg båt og er klar til dorging/jigging/driving etter en av verdens beste ferskvannsfisk.

Spørsmål er trenger jeg, evt. hvor skaffe jeg fiskekort til Vansjø, Gjersjøen, Isesjø, Visterflo og Skinnerflo? Kan noen hjelpe meg med info, takk?

Gophernorsk

Endret av gophernorsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vansjø, Isesjø, Visterflo og Skinnerflo trenger du ikke fiskekort. Tviler på at du trenger det i Gjersjøen.

Tips til plass med mye gjørs: Fisk i utløpet av elva som renner inn i Vannsjø fra Sæbyvannet. Er mye gjørs opp til halvannen der, og noen fine fisker innemellom.

Her må det en liten rettelse til. I Vansjø skal du egentlig ha fiskekort, men jeg kan ikke si at jeg vet om noen som har kjøpt eller blitt kontrollert noen gang.

Endret av Vansjø Havfiskeklubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være skikkelig pirkete,så er du egentlig pliktet til å ha fisketrygd avgiften for å fiske i Visterfloog Skinnerflo.

Du er plikta til å ha trygda fra brua over Seut elva og Fredrikstad brua og opp til Vamma pga at strekningen er lakseførende.

Har aldri hørt om noen som har blitt sjekket for trygden der nede,så det er vel liten risiko for at du blir stoppet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var en tur ute å fisket i vansjø i dag, da jeg til min store forbauselse så oppslag om at man nå må kjøpe fiskekort. (Så dette etter at jeg var ferdig med å fiske) ;)

Sjekket dette ut på inatur.no etter at jeg kom hjem, og det stemmer faktisk.

Døgnkort for fiske med stang, pilk og oter Gjedde Abbor Gjørs 2008-01-01 - 2008-12-31 kr 50.00

Ukekort for fiske med stang, pilk og oter Gjedde Abbor Gjørs 2008-01-01 - 2008-12-31 kr 100.00

Sesongkort for fiske med stang, pilk og oter Gjedde Abbor Gjørs 2008-01-01 - 2008-12-31 kr 200.00

Døgnkort Trolling Gjedde Abbor Gjørs 2008-01-01 - 2008-12-31 kr 100.00

Ukekort Trolling Gjedde Abbor Gjørs 2008-01-01 - 2008-12-31 kr 300.00

Sesongkort Trolling Gjedde Abbor Gjørs 2008-01-01 - 2008-12-31 kr 500.00

Vet ikke helt hva jeg synes om dette, men det blir vel til at jeg kjøper fiskekort. Kan jo unnvære 200 pr år, men jeg tenker litt på hva pengene går til. Hvis pengene går til en eller annen grunneier som kjøper seg nye wunderbaum til traktoren, er det ikke greit.

Hvis pengene derimot blir brukt på vansjø, er jeg helt for. Har mine tvil, men hva vet vel jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være skikkelig pirkete,så er du egentlig pliktet til å ha fisketrygd avgiften for å fiske i Visterfloog Skinnerflo.

Du er plikta til å ha trygda fra brua over Seut elva og Fredrikstad brua og opp til Vamma pga at strekningen er lakseførende.

Har aldri hørt om noen som har blitt sjekket for trygden der nede,så det er vel liten risiko for at du blir stoppet

Men da er du litt vel pirkete. Det står uttrykkelig i Lov om laksefisk og innlandsfisk §30 om fiskeravgift:

Den som etter å ha fylt 16 år vil fiske etter anadrome laksefisk (eller innlandsfisk) skal betale avgift til fiskefondet. Punktet om innlandsfisk er ikke lenger gjeldende, da dette ble fjernet for flere år siden, men står utrolig nok også i siste utgave av Loven.

Derimot kan det godt hende at det for de nevnte områder er forbudt å fiske i fredningstiden for de anadrome fiskeslag. Dette er vanlig, selv om vassdraget også fører annen fisk. Men det kan også godt være at det likevel er lov å fiske etter andre fiskeslag ovenfor området der det går anadrome laksefisk, slik det er f.eks. i Akerselva i Oslo. Men i disse områdene trenger man ikke fiskeravgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er du litt vel pirkete. Det står uttrykkelig i Lov om laksefisk og innlandsfisk §30 om fiskeravgift:

Den som etter å ha fylt 16 år vil fiske etter anadrome laksefisk (eller innlandsfisk) skal betale avgift til fiskefondet. Punktet om innlandsfisk er ikke lenger gjeldende, da dette ble fjernet for flere år siden, men står utrolig nok også i siste utgave av Loven.

Derimot kan det godt hende at det for de nevnte områder er forbudt å fiske i fredningstiden for de anadrome fiskeslag. Dette er vanlig, selv om vassdraget også fører annen fisk. Men det kan også godt være at det likevel er lov å fiske etter andre fiskeslag ovenfor området der det går anadrome laksefisk, slik det er f.eks. i Akerselva i Oslo. Men i disse områdene trenger man ikke fiskeravgift.

Nå står det jo der at du skal ha betalt fisketrygdavgift.Jeg sa ikke noe om fiske kort.Reglene kan være forskjellige fra vassdrag til vassdrag.Jeg sjekket med formann i NGOFA før jeg skrev innlegget for å være på den sikkre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det jo der at du skal ha betalt fisketrygdavgift.Jeg sa ikke noe om fiske kort.Reglene kan være forskjellige fra vassdrag til vassdrag.Jeg sjekket med formann i NGOFA før jeg skrev innlegget for å være på den sikkre siden.

Du bør nok lese litt bedre. Også jeg skriver vedr. fiskeravgift. Jeg har heller ikke nevnt noe om fiskekort.

Og i følge loven skal du kun løse fiskeravgift dersom du skal fiske etter anadrome laksefisk. Jeg tror ikke vedkommende formann du snakket med har sin uttalelse helt på det tørre.

jeg har drevet med oppsyn i ca. 30 år, så jeg kan litt om dette.

-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke nekte eller benekte at du sitter inne med info ang dette etter 30 år som oppsyn.Men er du sikker på at det ikke er lokale regler da?Jeg ble plutselig usikker på det når du skrev det siste.

Skal sjekke det opp i løpet av uka jeg,skal ta en tlf til fiskeforvalteren i Østfold,så skal vi få et svar en gang for alle -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeravgift omfattes ikke av lokale regler. Det er en nasjonal lovbestemmelse. Fiskort, fisketider, redskapsbruk m.m. er gjerne omfattet av lokale bestemmelser. Enkelte typer av bestemmelser er ofte fastsatt av myndighetene, men det er gjerne slik at det åpnes for lokale bestemmelser. Eksmpler på det kan man gjerne se f.eks. i lakseelvene. Men som nevnt; bestemmelsen om fiskeravgift er underlagt Lov om Laksefiske og Innlandsfiske §30 og er landsomfattende. Riktig nok er Norske og Svenske flyttsamer fritatt for fiskeravgift for det fiske som de etter reindriftslovgivningen har rett til å drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må, med hånden på hjertet, innrømme at jeg aldri har betalt noen annen avgift enn enkelte lokale fiskekort. Har jeg gjort noe galt når jeg da har fisket i diverse innlandsvann uten å løse noen som helst avgift?

Neida, du har ikke gjort noe galt. Fiskeravgiften for innlandsfiske ble fjernet rundt 2000, så der trenger du kun det stedelige fiskekortet. Fiskeravgift gjelder kun for fiske etter anadrome fisker (laks, sjøørret, i vassdrag)

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en samtale med grunneier når jeg nappa opp båten ved Oksenøya ble det nevnt om fiske kort ja. Forsto det slik at det kosta en del kr å vedlikeholde, rydde og slikt. Det kan jeg forstå da jeg mang en gang da jeg registrerte at mine kjære landsmenn er noe enorme forsøplere. Er jo drikkevannkilde også.

Koster da 200 fra land og 500 fra båt i året. forvaltning ble det ikke nevnt et pip om.

PS: jeg tar forbehold om at nevnt opplysninger kan være feil.

Edit:

Personlig har jeg ikke problemer med å bet for fiskekort, så lenge det går litt til veien, parkplass og ramper til båtfolket

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogna: takk for opplysningen om at Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v., § 30 Fiskeravgift ikke var oppdatert. Sjekket med Lovdata og fant samme feil. Her står det fremdeles at du må betale fiskeravgift for å fiske innlandsfisk.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...920515-047.html

Har sendt en e-post til Lovdata og bedt dem om å rette feilen.

http://www.dirnat.no/fiskeravgift/#hvem%20pliktig

Ingen fiskeravgift for fiske etter innlandsfisk!

Fra og med 1. januar 2002 skal det ikke betales fiskeravgift for å fiske etter innlandsfisk og kreps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn svaret jeg fikk fra Fiskeforvalteren i Østfold ang fisketrygd for å fiske i vassdrag med anadrom lakse fisk. Så nå er vel denne diskusjonen oppe å avgjordt

Hei!

Ja, du må faktisk løse fiskeravgiften så lenge du har fylt 16 år og fisker på den lakseførende strekning av et vassdrag, selv om du fisker etter innlandsfisk. Grunnen til det er at folk som ikke har ”rent mel i posen” lett vil kunne dekke seg bak at man ikke fisker etter laks og sjøørret. Dette kan nok virke urimelig for de som utelukkende fisker etter innlandsfisk og med redskap som er lite egnet for fiske etter laks og sjøørret (for eksempel meitefiskerne), men slik er gjeldende regelverk.

Laks- og innlandsfiskeloven er nå under revisjon (ute på høring) så dette er spørsmål som sikkert vil bli tatt opp i høringen. Inntil videre må man imidlertid forholde seg til gjeldende regelverk, og da må man løse fiskeravgiften for fiske i Visterflo og Skinnerflo uansett hva slags fiskearter man er ute etter.

Mvh

Leif R. Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.