Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskesteder på mjøsa


mjøsgutten
 Share

Recommended Posts

Jeg gleder meg til å høre svar her.. bor både på Hamar og på Gjøvik så Mjøsa er ganske aktuell for meg også.

Jeg skal nok fiske Gjedde i åkersvika og oppover flagstadelva.

Isfiske har jeg gjort utenfor Moelv og innerst inne i Furnesfjorden og det har gitt bra resultater.

Vet ikke om det kan være en suksess, men hadde jeg visst det jeg vet nå så er et av stedene jeg ville prøvd etter gjedde (med unntak av vika) er rett bortenfor vannverket på Hamar. Der Furuberget går ned i Mjøsa. Meite der har jeg tro på.

Ved vannverket så har vi også fått harr (mener det var det) om høsten.

Har fått mye stor Aborr på dorging med wobblere fra Rosenvika og bort til Kalkbrenneriet.

Det er ei djuprenne rett utenfor vannverket også, ca. midtfjords. Der har jeg tatt MYE stor Aborr på balanse og mistet noe som antageligvis var ei sinnsyk gjedde som jeg ikke fikk løftet fra bånn, før snøret ble klippet av.

Ellers så er jeg overbevist at det finnes mange norgesrekorder svømmende i Mjøsa. Ikke minst i vika.

Og vika under isløsningen er jo en banker - både på gjedde, brasme, vederbuk og aborr.

Har også hatt noen sinnsyke turer etter aborr i Svartelva på våren. Det står tett - men en del smått.

Skiblanderbrygga på Hamar er bankers om våren hvis du er ute etter mye laue og mort.

Ny en - begynner å bli gammel, vanskelig å huske og har ikke fisket i Mjøsa på over 10 år. Vet ikke hvor langt utpå det er, men på isen mellom campingen og legesenteret så ble det fisket mye lake før i tiden. Er ei grunne der som laken kommer innpå om kvelden/natta.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd :) Jobber på Hamar og skal begynne å ha stanga i bilen. Hvor i åkersvika er det bra da? Bak Vikingeskipet?

Det kommer an på når det er.

Fra E6 og nedover mot Stangebrua i vårløsninga. Da blir det en elv nedover der.

Ellers om sommeren så er det fisk overalt i vika. Du må bare lete. Vet om personer som plutselig har funnet gjedda og hatt fisk på på neste hvert kast - men husk CR :P

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på når det er.

Fra E6 og nedover mot Stangebrua i vårløsninga. Da blir det en elv nedover der.

Ellers om sommeren så er det fisk overalt i vika. Du må bare lete. Vet om personer som plutselig har funnet gjedda og hatt fisk på på neste hvert kast - men husk CR :P

det er nok ikke lenge før nå.isen gikk i går i elve leiet fra e-6 til stangebrua,

det er bra under jernbanebrua i vika å

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om store gjedder fra dykkere nå eller? :)

Vet ikke. Har jeg? I så fall har det ligget i underbevistheten, husker det ikke. Har det vært dykkere nede?

Har fisket der mange ganger, men aldri meitet. Har lyst på det nå, men bor på feil sted.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Har jeg? I så fall har det ligget i underbevistheten, husker det ikke. Har det vært dykkere nede?

Har fisket der mange ganger, men aldri meitet. Har lyst på det nå, men bor på feil sted.....

Har hørt noen historier som jeg mener er derifra.. om noen dykkere som vistnok skal ha sett noe stort noe.. men er veldig lite offesielle kilder.. kan nok være en vandrehistorie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet om noen bra fiskesteder på mjøsa? :)
Du har fått svar fra noen av Mjøsgutta ser jeg. Jeg vil anbefale deg å se litt på NTF sine sider. der finner du masse info om Mjøsa og Mjøsfiskere.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på når det er.

Fra E6 og nedover mot Stangebrua i vårløsninga. Da blir det en elv nedover der.

Ellers om sommeren så er det fisk overalt i vika. Du må bare lete. Vet om personer som plutselig har funnet gjedda og hatt fisk på på neste hvert kast - men husk CR :lol:

Er ikke så veldig kjent så er ikke helt sikker på hvor du mener, men når jeg kommer nordfra på E6 (før jeg svinger av mot enten sentrum eller Elverum) ... så er den en elv på som renner under veien og kommer ut på høyre side. Kan den være verdt et forsøk? ... fint og åpent terreng med bra plass til baksleng ihvertfall

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig kjent så er ikke helt sikker på hvor du mener, men når jeg kommer nordfra på E6 (før jeg svinger av mot enten sentrum eller Elverum) ... så er den en elv på som renner under veien og kommer ut på høyre side. Kan den være verdt et forsøk? ... fint og åpent terreng med bra plass til baksleng ihvertfall

:lol:

Det er vel Flagstad-elva du snakker om da.

Det er mye fisk i det området, men jeg har sjelden fått noe der før vika har fylt seg opp igjen. Det vil si nærmere sommeren og høsten. I det området har du mange fiskeslag inkludert stor gjedde og ørret.

Den "elva" jeg snakker om er egentlig ikke elv, men selve vika som renner som en elv nedover til Mjøsa til den stiger nok til å dytte andre veien. Vår-/isløsninga. Du kjører forbi avkjøring til Elverum og sentrum av Hamar og og videre mot Oslo da kommer det etter noen hundre meter broen jeg mener. Men du kan ikke parkere på E6. Så hvis du vil prøve der, så svinger du av mot Elverum, svinger til høyre etter gamle DKØ (militær gården som ligger der) kjører rett fram til du kommer til jernbanesporet (hvis det er stengt må du parkere på utsiden, hvis ikke kan du kjøre ett par hundre meter til og da kommer du fram og ser E6 broen). Her har du god baksleng så lenge det er nå på våren.

Hvis du vil fiske på Stange brua så svinger du av samme avkjøring men ikke mot Elverum men mot Hamar sentrum. Kjør til du kommer til avkjøring til Vikingsskipet og der kan du parkere. Fisket foregår stort sett på andre siden fra Vikingsskipet, det betyr at du må gå over brua. Her kan du også finne plasser som har god baksleng. Ikke akkurat ved broa, men litt lenger opp.

Hjalp dette?

PS! Fangsrapport og CR :blush:

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.