Gå til innhold
Fiskersiden

En tidlig påsketur på Sørlandet.


Perca
 Share

Recommended Posts

I år så tok Fruen og jeg en tidlig påsketur på Sørlandet. Vi skulle gjøre noen forsøk med kystmeite og litt havfiske på dypt vann om været tillot det. Men aller først så skulle vi gjøre et forsøk på å lure sjøørretten.Og det forsøket er lett å skrive om... Ikke et jævla napp!

Dagen etter så var det havfiske. Jeg hadde finkikket på GPS`n og funnet en grunnetopp på 82 meter ca 4 km fra ytterste skjær i retning Danmark. Og med den store og sjøsikre yachten jeg har så var det bare å sette i gang. Vi fant toppen med en gang og kastet dreggen... Men det var ikke enkelt å få feste! På tredje forsøk så fikk dreggen feste og vi kunne begynne å fiske. Strømmen var vannvittig hard så jeg måtte til med en pilk på 750 gram for å komme ned til bunnen. Etter en snau time så høgg det til hos meg og så var det bare å sveive opp. Etter ca 5 minutter så er det noe som bryter vannflata 30 meter bak båten og da får jeg se hva det er. En brosme!

Paaske-2008-brosme.jpg

Dette var min første brosme som jeg har fått på Sørlandskysten. Og vekta viste 5390 gram. Og dermed så var egentlig både dagen og middagen reddet. :)

Fruen forsøkte seg med å agne, men det var ingenting som ville ha makrellfilet i dag. Etter noen timer så ville vi i land og forsøke oss med litt kystmeite, men så skulle dreggen opp igjen da... Gjett om den hadde fått feste! Jeg måtte surre dreggtauet til kryssholtet bak på båten og gi gass med det resultat at båten nesten ble dratt ned! På fjerde forsøket så ble det ihvertfall et resultat... Dreggtauet røyk rett av!

Ok, så fikk vi bedrive kystmeite resten av helga. Og den første fisken som kom opp ved kystmeite var det Fruen som sto for.

Paasken-2008-fruenskrubbe.jpg

En skrubbe på 676 gram og 41 cm lang. Det var den magreste skrubba jeg har sett på mange år.

Paasken-2008-skrubbe.jpg

Paasken-2008-skrubbegap.jpg

Og så fisket vi i noen timer til uten å få napp...

Så kom en ny dag... Været var bare helt lekkert og vi storkoste oss, ja bikjene også...

Paaske-2008-hunder-1.jpg

Paaske-2008-meite-1.jpg

Været var iallefall bra... Men bettet var like dårlig som været var bra! Etter en drøy halvtime så beit det på stanga mi. Jeg gjorde mothugg og kjente at jeg hadde fisken, men etter bare noen få meter så hadde fisken kjørt seg fast! Jeg visste råd og tok med meg stanga i båten for å få draget på fisken i en annen retning! Joda, tanken var nok bra den, men i dette tilfellet så funka det ikke... Jeg står i båten og drar med stanga så smeller det som et pistolskudd! Fanken... Der brakk stanga tvers av! Og nesten samtidig så røyk snøret... Fruen som sto på land hørte noe mumling ombord i båten og hun var smart nok til ikke å spørre om hva som hadde skjedd. Hun hørte nemlig smellet når stanga brakk! Mens jeg manøvrerer båten tilbake så napper det hos Fruen. Hun sveiver opp en torsk på ca kiloen som straks får lov til å svømme tilbake der den kom fra.

Jeg hadde ingen reservestang med meg så jeg får bruke den ene stanga jeg har igjen og jammenimeg så biter det! Jeg kjenner at det ikke er noe stort og opp kommer ei sandflyndre.

Paaske-2008-percamsandfly-1.jpg

Den veier ikke en halvkilo engang, men det er jo moro at det biter ihvertfall.

Paaske-2008-sandflhelfig.jpg

Om det var det juggelet som vi hadde hengt på tackelet som gjorde at sandflyndrene beit aner jeg ikke, men slik ser dette perlejuggelet ut... :blush:

Paasken-2008-sandfl1.jpg

Da det ikke akkurat beit hele tiden så ble det tid til litt fotografering også. Når man går nær innpå en fisk så kommer det fram mange detaljer. Og da jeg hadde tatt med macroobjektivet så benyttet jeg sjansen.

Paasken-2008-sandfloye.jpg

Det er flotte farger i øyet på ei sandflyndre! Jeg har egentlig aldri lagt merke til det før.

Og de aller fleste sandflyndrer har noen røde/orange flekker på ryggen og slik ser de ut i nærbilde.

Paasken-2008-sandflfarger.jpg

Fruen fikk en sjøstjerne på kroken og siden jeg hadde (litt for) god tid så måtte jeg jo ta noen nærbilder av denne også. :blush:

Paasken-2008-sjostjerne1.jpg

Fine farger og merkelige "utvekster" på ryggen av denne sjøstjerna.

Paasken-2008-sjostjerne2.jpg

Her er et nærbilde av beina på samme sjøstjerna.

Jeg fikk ei sandflyndre til enda mindre enn den første og det var fangsten denne dagen! Ikke mye å skryte av akkurat...

Dagen etter så blåste det noe forferdelig og vi gjorde noe annet enn å fiske på dagen, men vi hadde bestemt oss for å forsøke å meite fra land i Arendal.

Paasken-2008-arendal.jpg

Mye av kaiområdet var avstengt med gjerder og piggtråd! Tydeligvis så er det plenty av terrorister i denne Sørlandsbyen... Ok, vi fant da en plass hvor vi kunne stå og fiske og så satte vi i gang. Etter ca 1 1/2 time uten et eneste napp så sa jeg til Fruen at dette gidder jeg ikke mer! Jeg hadde en rødvin og et par brune som lokket. Fruen var enig om at dette var ikke det store så vi ble enige om å gi oss. Men da beit det! Det var stanga mi som sto og nikket. Jeg gjør mothugg og kjenner at det er et eller annet som henger på. Opp kommer en liten tass som jeg først artsbestemmer som sypike, men som jeg etterhvert blir mer usikker på om det kan være en skjeggtorsk.

Paasken-2008-sypike.jpg

Paasken-2008-skjeggtorsksy.jpg

Det er en mørk flekk ved basis av brystfinnen som gjør at jeg er litt usikker på artsbestemmelsen. Denne lille fisken gjør at vi fisker i en snau time til uten napp før vi gir oss.

Det har vært noen fine dager med mange timers fiske, men uttellingen har vært svært dårlig. Det virket som om det var veldig kaldt i vannet og det har kanskje noe med det dårlige bettet å gjøre. Uansett så er ikke dette siste gangen at Fruen og jeg prøver oss med kystmeite. Denne formen for fiske må vel etter karpefiske være det største latmannsfisket som finnes... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport. :blush:

Er nok en skjeggis eller en sypike du har fått du har fått. :blush:

http://www.fishbase.se/Photos/PicturesSumm...67&what=species

Leit med stanga som knakk. Ju forsøkte vel ikke å løfte jordkloden vel? For du surret vel fast snøret i båten før du forsøkte å dra det løs ved hjelp av motoren? (Amatør) :)

Men ellers så synes jeg at nærbildet av sandflyndra var kjempeflott+mange av de andre bildene også.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæffen, så my feite rapporta det e for tida! Også denne. Takker.

Men en liten ting, din akterutseilte landkrabbe ;) (for å bruke et sitat av kaptein Sabeltann) ; når man drar utover havet " ......ca 4 km fra ytterste skjær ..... " er denne avstanden 2,16 nautiske mil. Dette trodde jeg da vittelig var ABC for deg, Perca. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og koser meg med påskerapportene. Som vanlig inneholder rapportene dine morsom lesning og flotte bilder. Fint og se at perlene virket da :( Ekstra spennende er det jo og følge med på deg nå når du er på lag med madammen! Må jo ikke få for mye godfisk :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæffen, så my feite rapporta det e for tida! Også denne. Takker.

Men en liten ting, din akterutseilte landkrabbe :D (for å bruke et sitat av kaptein Sabeltann) ; når man drar utover havet " ......ca 4 km fra ytterste skjær ..... " er denne avstanden 2,16 nautiske mil. Dette trodde jeg da vittelig var ABC for deg, Perca. :D

Jammen på GPS`n så stod det 4 km... :D Det skulle ikke forundre meg om det er mulig å stille den inn på nautiske mil, men slike innstillinger er for de viderekommende! :)

"...og neste gang du skal ankre på 80 meter eller mer så tar du med deg ei blåse som du kan kjøre opp ankeret på. Gjør saken så mye enklere..."

Javell... Jeg kan det trikset, men når dreggen sitter som støpt fast i bånn så hjelper det kanskje ikke med allverdens blåser..? :D Først så forsøkte Fruen å dra opp dreggen uten at det gikk og så forsøkte jeg å dra opp dreggen... Og jeg dro så emaljen i tenna nesten sprakk uten at dreggen rikka seg en millimeter! Da tjoret jeg dreggtauet i kryssholtet og forsøkte å dra den løs med hjelp av motoren i alle retninger uten suksess og til sist så ga jeg bånn gass og da holdt båten på å bli dratt ned! Heldigvis så røyk dreggtauet på forsøk nr. 3. I morgen så må jeg kjøpe en ny dregg... :D

Rasmus, er det en kai på His som du tenker på? Der hvor jeg egentlig hadde tenkt til å fiske var det mer gjerder og piggtråd enn rundt Ila landsfengsel! Jeg vurderte også å forsøke i Eydehavn, men det ble med tanken. Jeg er veeeldig mottakelig for tips til bryggemeite i Arendalsområdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...og neste gang du skal ankre på 80 meter eller mer så tar du med deg ei blåse som du kan kjøre opp ankeret på. Gjør saken så mye enklere..."

Javell... Jeg kan det trikset, men når dreggen sitter som støpt fast i bånn så hjelper det kanskje ikke med allverdens blåser..? :) Først så forsøkte Fruen å dra opp dreggen uten at det gikk og så forsøkte jeg å dra opp dreggen... Og jeg dro så emaljen i tenna nesten sprakk uten at dreggen rikka seg en millimeter! Da tjoret jeg dreggtauet i kryssholtet og forsøkte å dra den løs med hjelp av motoren i alle retninger uten suksess og til sist så ga jeg bånn gass og da holdt båten på å bli dratt ned! Heldigvis så røyk dreggtauet på forsøk nr. 3. I morgen så må jeg kjøpe en ny dregg... ;)

Kan selvfølgelig ikke garantere noe som helst, men erfaringa mi er at det er mye enklere å få opp ankeret med blåse enn uten. Det gjelder også i forhold til å få ankeret til å miste feste. Hadde du forøvrig festa kjettingen i enden av dreggen med hakene, og bare surret fast med tynt tau til øyet på toppen?

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt sent ute med å skryte av deg her... Men bedre sent enn aldri :D

Kjempeflott rapport du har laget og imponerende bilder. Vil også gratulere deg med fine flyndrikker og brosmen! Satser på at det kommer en fin rapport til fra deg med mange poengfisk når du kommer tilbake fra Sørøya! Selv skal jeg prøve å sanke noen poengflyndrikker til oss i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.