Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til fluefiske !! Hva trenger jeg ???


beckham
 Share

Recommended Posts

Her er svaret egentlig INGENTING...

.....MEN, hehehe - du ba om det egentlig - litt avhengig av hva, hvor, osv du skal fiske: vadebukse, vadesko, vanntett fiskejakke, snørekurv, forskjellige remedier til vask og rens av fluesnøret, forskjellig remedier for tørk og impregnering av tørrfluer, fluebokser, vadestav, en bok eller to samt et kurs i fluekasting, noen fortomsspoler til å skjøte inn ny spiss på fortommene + evt lage egne fortommer, peang/krokløser, håv, saks eller neglklipper til å trimme små knuteender, FS-CAPS (viktig), solid porsjon tålmodighet. Tror det var det viktigste...

På sikt også flere stenger til forskjellig fiske, flere snelelr og snører og ny kone når den gamle går lei av at du er mer i elva enn hjemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir en jo fattig ser jeg ( he,he ).. :) Kommer til å fiske både i saltvann etter sø og også i Bø elva etterhvert.. Må en ha forskjellige sener osv i forhold til saltvann og ferskvann ??

Knyter mann fluene rett på flytesena eller har man en stomp mono mellom sena og flua .?? (er helt grønn !!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir en jo fattig ser jeg ( he,he ).. :) Kommer til å fiske både i saltvann etter sø og også i Bø elva etterhvert.. Må en ha forskjellige sener osv i forhold til saltvann og ferskvann ??

Knyter mann fluene rett på flytesena eller har man en stomp mono mellom sena og flua .?? (er helt grønn !!)

Trenger en fortom ja :) lengden på denne avhenger litt av lengden på stangen og hvilken snøreklasse du har fått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så grønn som du gir uttrykk for anbefaler jeg å anskaffe ei bok om temaet. F.eks. fluefiske fra a til x av pål krogvold. Et besøk i en butikk som har litt peiling på fluefiske kan også være til hjelp når det gjelder å plukke ut nødvendig utstyr. Et kastekurs eller en instruksjonsfilm/bok i fluekasting er også svært nyttig.

For å svare konkret på det du spurte om:

Du trenger fortom, dette er vanlig mono sene, tykkest innerst og tynnere utover. Kjøp en ferdig fortom og noen 25 meter spoler til å skjøte på tuppen når den blir utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at fortommen er tapert ja, dvs avtagende tykkelse fra snøre til flue. Grunnen er at med en slik fortom får man overført kraften i kastet helt frem til flua slik at fortommen strekker seg ut. Lange fortommer i en diameter vil kollapse og havne i en haug.

Selv bruker jeg 4 el. 5 forskjellige tykkelser avhengig hvor lang fortommen er. En typis laks\SØ fortom for meg er noe lenger enn stanga (10-14fot) og lages med 0.58-0.48-0.38-0.33\0.30. Man kan også kjøpe ferdige fortommer + et par spoler for å bytte\forlenge spissen.

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det meste av fiske er det en stor fordel at fortommen er tykkest innerst. Da fungerer den som en forlengelse av snøret og kan rulle pent over og presentere flua fint. Å knytte f.eks. 3 meter 0,20 rett i fluesnøret vil fungere dårlig. Det blir en "knekk" i skjøten og fortommer ruller ikke over. Flua ender dermed ofte i nærheten av spissen på fluesnøret i stedet for 3 meter lenger ut. Den enkleste løsningen er å kjøpe en ferdig fortom og så bytte ut spissen på den etterhvert som den blir oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. Merker det er litt mer å sette seg inn i når det gjelder fluefiske framfor slukkasting. Det er jo samtidig det som gjør det litt ekstra morro og. Sitter og leser og suger til meg alt jeg kan av kunnskap. Denne sida er jo genial.

Espen nevnte noe lengre oppe om remedier til vask og rens av fluesnøret. hva er egentlig viktig å tenke på når det gjelder vedlikehold av utstyret. hvor ofte og hva er vel kanskje det jeg lurer på? kanskje noe spesifikke navn på visse produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor mye det er i bruk vil jeg anbefale følgende:

Om du fisker i sjøen, skylle snelle og snøre i ferskvann etter hver bruk, et par ganger i året bruker du en dertil egnet fille (rensesvamp eller hva det nå heter igjen) og fjerner møkk fra snøret og påfører en eller annen linedressing som passer til snøret (forskjellig til flyt og synk). Linedressing kan du rappe sånne vattpadder som kona bruker til å fjerne sminke med til å påføre.

Følger du dette har du et snøre og snelle du har glede av mye lengre enn uten å gjøre noe. Noen gjør aldri noe men handler heller et nytt snøre oftere enn hva du trenger om du tar litt vare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutenom stangen ville jeg i første runde kjøpt.

1.Vadebukse m/sko

2.Vade/fiske Jakke

3.Håv. Ikke for stor og dyp!

4.Håv Magnet med line/wire

5.Flueboks

6.Ett lite knipe fluer, ikke for mange med det samme. Det blir mye rot for en nybegynner.

7.En eller annen form for en caps(Kanskje du har en hjemme allerede)

8.Solbriller m/nakkestropp (Stroppen får kjøpt løst)

9.Noen hansker. (neoprene eller windstoppers)

Har kanskje glemt noe. Men dette er ett godt "Starter kit" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med alle tilbakemeldingene. settes stor pris på ^_^

Jeg har kjøpt et reelmaster #7 sett fra guideline sånn i første omgang nå. Titta på endel andre ting som forsåvidt sikkert er "proffere" men må starte et sted og føler jeg og med alt man skal ha så blir det litt spenn av det. Tror vel jeg har svidd av 5k på noen dager liksom. Er veldig fornøyd med stanga da, den er veldig rask og lett å kaste med og så ga den meg en kilos ørret på første fiskedagen :)

Ellers har jeg fått skaffa meg vadebukse, sko og jakke. Litt diverse fluer, stort sett sånne sjøørret sett man får på xxl og sånt da.

Så har jeg kjøpt sånn sokk med løkke til å sette på tuppen av kastelina for å liksom gjøre av og på med fortommer lettere. Nå har ikke jeg så mye peil så kan godt hende dette er bare teit for alt jeg veit. Men skaffa også sånn fast sink fortomssak å ha på for å få flua litt ned. Dere veit sikkert hva jeg mener. Fester den på enden av kastelina og så fester man en fortomsstump i enden av den igjen.

Jeg har tenkt litt på det og også snakka litt med en i en fiskebutikk om det og vurderer egentlig å bytte hele lina på settet. Det er flyte line på det nå og må ærlig innrømme at det virker litt feil. Flua var vel maks 10cm under havoverflaten når jeg fiska sist og det er vel litt lite? Jeg bør kanskje kjøre intermediate eller noe annet som gjør at det synker litt?

Det er vel kanske greit å ha en spole ekstra eller noe til dette siden forskjellig fiske krever forskjellig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.