Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter smårøye midt i Oslo


Rage
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Endelig! Der våkna dere. Min hensikt med innlegget hadde kun ett eneste mål: Og provosere. Og det har jeg jaggu klart. :o Moro at jeg klarte å tenne dere.

Widow: Jeg fisker i Nordmarka (Oslomarka,) og deler sikkert de plassene med tusenvis andre sportsfiskere. Og jeg deler gjerne "Mine" fiskeplasser med flere, så bare kom med spørsmål. :) Men jeg vil nok anbefale at dere kjøper OFAs fiskekartbok.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provosere det klarer du Rogna. Men hva er poenget med å provosere slik? For meg virker det som du kjeder deg veldig. Det er jo kvekkende likegyldig hvor mange bekker med bekkerøye det er i Oslo, eller hvor allmen kjent denne bekken er. Trådstarter legger bevisst ikke ut navnet på bekken, og da skal pokker ikke du gjøre det for han! :)

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg nysgjerrig.. hva var poenget med provokasjonene?

:D Ja, provo er min greie. Om det skaper så voldsomt vennskap, er jeg noe usikker på. Men mine provokasjoner er aldri vondt ment!

Når det gjelder provokasjonen i denne spesifikke saken, så bygger denne ene og alene på at at jeg synes det blir litt dumt når folk har fisket en plass og fått noen fisker, anser denne plassen som "sin private" fiskeplass. De aller fleste fiskeplasser tåler et stort fiskepress og det skal svært mye til før et stangfiske "tømmer" vannet for fisk. Jeg fisker svært mye i Nordmarka (Oslomarka) og jeg har ikke problemer med å dele med meg om mine fiskeplasser. Og gjerne gode fiskeplasser og gode fiskeplasser i det spesifikke vann. Jeg synes derimot det er bare hyggelig om andre også kan komme til på gode fiskeplasser som kan gi uttelling. Når vi er ute på fisketur, så har denne turen tross alt et hovedmål; å få fisk. Jeg tror ikke man skal være så redd for å dele med seg om fiskeplasser. Tross alt er det svært liten mulighet for at det finnes noe som er et "hemmelig vann", eller en "hemmelig" plass i et vann. At det finnes plasser i et vann som gir bedre uttelling enn andre plasser forekommer ofte.Men disse plassene er ikke "hemmelige". Det er jo gjerne slik at de aller fleste vann, i alle fall i vårt nærområde oppsøkes av flere enn "deg og meg". Og er du ofte nok i et vann, så lærer du rimelig fort hvor de gode plassene ligger. At det og dele med seg vil resultere i at det blir "svart av folk" har jeg ingen tro på. Langt mindre at dette vil resultere i fisketomt vann. Når enkelte i tillegg påstår å ha en "hemmelig" plass i sjøen og ikke vil fortelle hvor de en enkelt dag har gjort en god fangst, synes jeg det blir litt dumt. Den plassen er ikke nødvendig vis en god plass i morgen. Fisken følger tross alt maten. Og derfor ser jeg ikke helt greia med alt dette hemmelighetskremmeriet. Om jeg f.eks. her på forumet i morgen, skriver at jeg har vært i Store Gørja i Nordmarka og gjort en god fiskefangst og legger ved bilder av fangsten, er det store muligheter for at det førstkommende helg vil være fler folk en vanlig i dette vannet. Men om fangstene ikke blir de samme som jeg hadde, er nok muligheten for at helgen derpå er tilbake til det normale, med tanke på antall fiskere. Jeg husker for en del år tilbake, at det på TV ble vist et innslag fra Nordmarka, bl.annet fra Katnosa. I dette innslaget ble det vist gode fangster, både fra land og fra kano. Helgen etter var det svart av folk ved Katnosa. Det kom faktisk folk helt fra Ørje. Og det er jo et stykke fra Katnosa. Når jeg spurte om noen hadde fått fisk, var svaret negativt. Helgen etter var det kun noen få fiskere å treffe på katnosa. Alt var tilbake til det normale.

Som dere skjønner, det er ikke så farlig å dele med seg når det gjelder fiskeplasser.

Så til slutt. Og her er det essensielle med mine provokasjoner; jeg blir provosert av alt dette hemmelighetskremmeriet når det gjelder fiskeplasser osv. for det ligger ikke i min natur å drive med slikt. Derfor la jeg inn mine provoserende innlegg. Når det gjelder den mye omtalte bekken, så tåler nok den noen besøk. Den fisken som her tas opp, blir slik jeg har forstått det, satt tilbake.

Håper dette gir svar på din nysgjerrighet?

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden gå i strupen på rogna? Han har jo ikke nevnt noe navn på bekken her.

Er jo heller ingen som har sagt at dette er hovinbekken. Men det må jo være mulig å gi tips om hvor man kan fiske bekkerøye i Oslo i en tråd om nettopp dette.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke over for mer enn en debattant i denne tråden:

Gode fiskeplasser er ikke nødvendigvis steder som gir mye fisk - det kan likegjerne være steder man aldri møter folk. Frihetsfølelse og fiskeglede er forskjellig fra person til person. Tenk derfor over at andre kan ha andre gleder enn deg.

Når det er sagt er det en klar uskreven regel at man ikke oppgir andres plasser om rapportskriveren ikke har gjort det i en rapport. Det kan være en av mange grunner til at han har gjort den vurderingen. Alt fra ønske om lite fiskepress, små bestander, laaaang research for å finne plassen, ønsker om ikke å vasse i folk osv osv. Det er ikke normalt ikke egosime eller nærligende årsaker som ligger bak.

Nå er det heller ikke gjort her forsåvidt - en oppgir hva han finner i et nettsøk om arten og en nevner at han kan opplyse plassen pr PM (noe som jeg er enig er i grenseland og blir påtalt av enkelte), noe som er et par hakk "bedre" enn å legge det ut direkte i tråden da man likevel har mulighet til å sile informasjon slik at man ikke f.eks risikerer garnfiske, tømming av vann osv på plassene sine da man neppe deler ut plasser pr pm til folk man ikke stoler på.

Det er lov til å tenke - det er til og med lov til å forsøke å sette seg inn i hva andre måtte finne på å tenke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point exactly. Et søk på oslo og bekkerøye gir flere svar-blant annet denne bekken.

Det er da helt vanlig at man diskuterer potensielle fangsteder i en fangsttråd.

Joda, men ikke når fangstmannen bevisst går inn for å holde plassen hemmelig? Jeg er for stor grad av åpenhet rundt fiskeplasser, men om man har en trang til å gå ut med en fiskeplass så kan man i det minste starte en ny tråd?

Jeg bor rett ved et karpevann, og ser en rapport fra dette vannet hvor fangstmannen ikke røper stedet. Er det da min rett å avsløre dette i hans tråd? Uavhenig om flere enn meg kjenner til dette vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke over for mer enn en debattant i denne tråden:

Gode fiskeplasser er ikke nødvendigvis steder som gir mye fisk - det kan likegjerne være steder man aldri møter folk. Frihetsfølelse og fiskeglede er forskjellig fra person til person. Tenk derfor over at andre kan ha andre gleder enn deg.

Når det er sagt er det en klar uskreven regel at man ikke oppgir andres plasser om rapportskriveren ikke har gjort det i en rapport. Det kan være en av mange grunner til at han har gjort den vurderingen. Alt fra ønske om lite fiskepress, små bestander, laaaang research for å finne plassen, ønsker om ikke å vasse i folk osv osv. Det er ikke normalt ikke egosime eller nærligende årsaker som ligger bak.

Nå er det heller ikke gjort her forsåvidt - en oppgir hva han finner i et nettsøk om arten og en nevner at han kan opplyse plassen pr PM (noe som jeg er enig er i grenseland og blir påtalt av enkelte), noe som er et par hakk "bedre" enn å legge det ut direkte i tråden da man likevel har mulighet til å sile informasjon slik at man ikke f.eks risikerer garnfiske, tømming av vann osv på plassene sine da man neppe deler ut plasser pr pm til folk man ikke stoler på.

Det er lov til å tenke - det er til og med lov til å forsøke å sette seg inn i hva andre måtte finne på å tenke....

..da sier jeg "word"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli pokker så lei dere sutrehuer. Ikke har jeg hijacket noen´s tråd og ikke har jeg skrevet noe om hvor denne bekken ligger. Men det er åpenbart noen i dette forumet som er f... så hårsåre og fordi de tror de har funnet et hemmelig "jordbærsted" opptrer med en eiermine som langt overgår all fornuft. Denne bekken har i lang tid vært diskutert på OFA´s forumside og de som hadde fulgt med der, hadde kunnet fråtse i opplysninger om både lokalitet og annen informasjon. En del av dere oppfører dere som en gjeng med snurpete kjerringer og grinete småunger som åpenbart er av den oppfatning at dere har eierrett til et slikt sted. Og dere tror åpenbart at ingen andre vet om denne bekken. Denne bekken ligger der den ligger på Årvoll i Oslo og det er fritt fram for den eller de som ønsker og slippe et snøre med krok ned i bekken og gjøre nettop det. Det er fri tilgjengelighet for alle og enhver og bekkerøya er fritt vilt. Om forumets medlemmer eller andre ønsker å tømme bekken for fisk, så sett i gang. Det er fullt lovlig. Et annet spørsmål er om noen vil gjøre nettop det. Men slutt med pisspreiket om om å oute lokaliteter og annet møkkaprat om hijacking og nettetikette i denne og tilsvarende sammenheng.

Ingen har sagt at du har hijacket tråden?

Eneste grunnen til at jeg nevnte det var for å understreke poenget til Triturus, som jeg tror du misforsto litt.

Provosere det klarer du Rogna. Men hva er poenget med å provosere slik? For meg virker det som du kjeder deg veldig. Det er jo kvekkende likegyldig hvor mange bekker med bekkerøye det er i Oslo, eller hvor allmen kjent denne bekken er. Trådstarter legger bevisst ikke ut navnet på bekken, og da skal pokker ikke du gjøre det for han! :blush:

Vi har jo sett en håndfull eksempler på "typer" som Rogna opp igjennom, som lager innlegg utelukkende for å provosere, dog jeg er usikker på om det å provosere oss andre var det han var ute etter i utgangspunktet.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å mobbe Rogna

Han kunne selvfølgelig ha dratt ned i bekken han vet det er bekkerøye og tatt en mikrorøye eller to. Detter kunne han ha lagt ut veibeskrivelse og detaljert gps koordinater. Da hadde vel alt vært greitt ??

Neida Werner, jeg føler meg ikke på noen måte mobbet. Selvfølgelig skal alle ha sin mening om dette og selvfølgelig skal alle ha rett til å gi uttrykk for sin mening. Også her på forumet. Men den retten vil også jeg forbeholde meg. og derfor er det jeg har kommet med mine ytringer og synspunkter om disse sakene. Med dette er i allefall denne diskusjonen over for mitt vedkommende. Og mitt tilbud står selvfølgelig åpent. Om noen ønsker opplysninger om fiskeplasser i Marka, kom med spørsmål, så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe tull ?

Rogna ber folk fare fint frem og sette tilbake fisken !

Han får ett kjør uten like ..... ?

Ellers så er jeg så naiv at jeg tror at jo flere som vet at det er bekkerøye

her jo bedre blir bekken tatt vare på :D

Er litt usikker på om de vi møtte i sjøørretbekken "min" med lommelykt og lystergaffel i september var spesielt opptatt av kultiveringsarbeid og var ute etter å desimere mink- og oterbestanden i området for å forbedre oppveksten for sjøørreten eller om de var ute etter en enkel middag eller 2, men velger derfor å være så lite naiv som mulig på dette feltet for sikkerhetsskyld. Imidlertid vil økt trafikk rundt bekken, spesielt av fiskeinteresserte med gangsynet i orden være av det bedre slik at de som ikke er ute med "ærlige" hensikter får noe vanskeligere arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Artig tråd, som må bumpes :) .

Er dette en sjøørretbekk ?

Det var nok det en gang i tiden, før den ble lukket i rør i nedre del og utløpet flyttet til Akerselva.

Bekkerøya er en flott fisk synes jeg, men i kraft den nye norske vannforskriften og vanndirektivet så vil det nå være hjemmel for å fjerne den fra slike lokaliteter som nevnt i denne tråden.

Bekkerøya er som kjent en fremmed innført art, og har tatt fulstendig over fiskesamfunnet i f.eks Hovinbekken, og dette medfører at den økologiske tilstanden/potensialet i dette vassdraget ikke vil oppnå miljømålet så lenge den er til stede. Etter en slavisk fortolkning av den nye vannforskriften så må det gjøres tiltak, og det tiltaket må nødvendigvis bli fullstendig fjerning av arten i kombinajon av reintroduksjon av stedegen fisk, sannsynligvis bekkørret.

Hva synes dere om dette?

Problematisk eller fornuftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.