Gå til innhold
Fiskersiden

Å slette artslisten og begynne "på nytt"


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Har tenkt mye på en greie i det siste og det er om jeg bør "slette" den artslisten jeg har og starte helt på ny.

Når jeg tenker tilbake på tidligere år så kommer jeg stadig på at endel av artene ikke ble tatt på stang men med håndsnøre ved isfiske o.l.

Så jeg er litt usikker..kanskje jeg bør fjerne de artene jeg VET at ikke ble tatt på stang, men beholde de artene jeg vet og husker ble tatt på stang?

Noen formeninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artsliste er i mine øyne noe personlig. Dette er en liste over de artene du har fått. Dersom du ønsker å sammenligne deg med andre sine lister, bør jo de artene du har på lista være tatt på sportslig vis. Men, jeg ser ingen grunn til at du skal slette lista di. Så lenge du vet at du har fått disse artene for deg, er jo det bra nok. Så kan du jo heller jakte på de artene du ikke har fått på sportslig vis eller ikke fått i det hele tatt :)

Men det er jo mye lettere å få nye arter dersom artslista de er tom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 8arter som jeg ikke har ført opp på artslista som jeg har fått tidligere.

Mini karpe.

Vassild.

Steinbit.

Harr.

Steinsmett.

Suter.

Brosme.

Ørkyte.

Grunnen til at jeg begynte på nytt var mangel på kunnskap om de forskjellige artene.

Jeg trodde at en stam jeg fikk i utløpet av Drammenselva var en mort.

Forvekslet til stadighet forskjellige ferskvanns arter.

Derfor ble det ny liste fra 2007.

Det værste jeg kan tenke meg er at noen setter spørsmålstegn ved artene.

Bedre å være bombesikker enn usikker sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Takk for innspill så langt.

Jeg har ingen voldsomt spennende arter som går dukken om jeg stryker noe fra listen, nærmeste jeg kommer er vel taggmakrell som jeg tok på håndsnøre for x antall år siden på isfiske.

Så det spørs om jeg skal gå igjennom listen på nytt og se hvor mange jeg kan bekrefte at ble tatt på stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Hvorfor må man ha stang og snelle for at det skal være sport? Når man fisker på isen etter feks abbor, røye og div andre arter fisker man ofte med stikke og da drar man fisken opp for hånd. Eneste misjonen stikka har er å skape bevegelsen og til å gi tilslag med, det klarer man uten stikke også, men da er det ikke sport?

Å få en abbor, røye eller lake på stikka er ihvertfall minst like nervepirrende og krevende som om man fisker med stang og snelle mener nå jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Jeg synes flere skal gjøre det samme, Audun, Vilhelm, Tritirus, cb, Rønsingen, Karleif og ThorEH kan godt slette listene sine og begynne på nytt. :closedeyes: Da kan jeg kanskje komme opp på topp ti.

ha ha

Seriøst; slett de du er usikker på. Det er artig å poste rapporter med "ny art i dag". Også blir det jo mange i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekordlisten krever vel at det skal være tatt med stang, snelle og snøre. Hva den enkelte definerer som sportsfiske kan være så mangt.

Norgesrekordlisten tillater også pilkestikke.

Fisk tatt på håndsnøre kjøres på nøyaktig samme måte, så jeg synes man er i strengeste laget mot seg selv hvis man ekskluderer fisk tatt på håndsnøre fra artslisten sin.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jaja, da har det blitt tatt en gjennomgang av artslisten. Jeg har vært nøye og fjernet de slagene jeg ikke husker å ha tatt på stang selv/de som har blitt tatt på håndsnøre eller stå-snøre ved isfiske.

Og dermed ble listen enda mer trist:

Ferskvann: 5(!) arter. Hjelpes meg..

Saltvann: 16 arter.

Ikke mye å skrive hjem om dette. MEN det kan jo snu seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da har det blitt tatt en gjennomgang av artslisten. Jeg har vært nøye og fjernet de slagene jeg ikke husker å ha tatt på stang selv/de som har blitt tatt på håndsnøre eller stå-snøre ved isfiske.

Og dermed ble listen enda mer trist:

Ferskvann: 5(!) arter. Hjelpes meg..

Saltvann: 16 arter.

Ikke mye å skrive hjem om dette. MEN det kan jo snu seg etterhvert.

Ferskvannslista er det jo bare å ta seg en tur ned på Østlandet, så har du fyllt opp den rimelig bra igjen. :(

Saltvann klarer du kanskje i Trøndelagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ny runde nå på høsten. Og den akk-så-imponerende artslisten teller nå 4 ferskvannsarter og 19 saltvannsarter etter grundig gjennomgang av info. :)

Når er det stuerent å fiske etter fredningsperioden igjen; er det rundt 15 oktober? Er vel ikke så poppis å fiske i områder som KAN ha ørret før den tid er omme. Jeg må seriøst se til å få fylt opp litt på begge lister men særlig innen ferskvann. Skulle jo gjøre noe med det i sommer, men den gang ei gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.