Gå til innhold
Fiskersiden

Hva skjer med rømt regnbueørret ?


Recommended Posts

At det skulle være noen rutinemessig produksjon av triploide (og da sterile) rbø i Norge er nytt for meg i alle fall. Det finnes selvreproduserende bestander av rbø i både i Norge og Sverige, men dette er snakk om småfallen fisk. Allikevel tyder det meste på at rbø'ens gytesuksess er meget lav. Helt sikkert knyttet til det faktum at den er vårgyter, men om det er selve gytingen/befruktningen som går feil, overlevelsen frem til klekking (i vårflommen?), eller overlevelse som yngel er det kanskje andre som vet?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne se link til dette wiggy, min kunnskap om emnet er noen år gammel men da var triploids helt uaktuelt i oppdrett pga endret veskt.

Min kunnskap kommer ifra den gangen jeg jobbet på oppdretts anlegg/fiskeri i Storbrittania. Dette var land basert, langt ifra kysten og produserte alt ifra regnbue til mat og 'put and take' fiskerier til brunørret til utsetting i elv/vann. Det var for 7-8 år tilbake så tankeganger kunne ha nok endret seg i de siste årene.

De beholdte noe gytefisk til da fremtidig produksjon av nye egg/sæd men det meste var triploids. Med det sagt, så var det ofte man kunne se paring rundt innosene av disse triploids, så de hadde nok ikke miste alt av den gytesansen.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.