Gå til innhold
Fiskersiden

En liten rapport fra VM i skreifiske


Davyen
 Share

Recommended Posts

Selv om ikke alle her inne er like begeistret for havfiskekonkurranser, så drister jeg meg til å legge inn en rapport fra årets VM i skreifiske.

VM-helgen består egentlig av to adskilte konkurranser. Lofotcupen på fredag og VM i skreifiske på lørdag. I år deltok jeg begge dagene i havfiskeklassen. Fredagens konkurranse endte med 18. plass og 6,9 kg fordelt på en torsk, ei hyse, en sei, ei lange og ei brosme i størrelse "bruraprøvar". Konkurransemessig dårlige greier for min del, men nydelig vær og noen flotte timer på havet sammen med trivelige havfiskere fra Drammen (Joda, det finnes trivelige folk der også... :unsure: ) og Trondheim veide opp for det dårlige fisket. Vinneren denne dagen dro for øvrig på land drøye 60 kg med en torsk på 14,2 kg som toppfisk.

Lørdagen skulle derimot vise seg å bli mer vellykket i konkurransesammenheng. Jeg var heldig og havnet som eneste fisker på en båt med en godt kjent båtfører. Noe som resulterte i 32,4 kg med torsk hvorav den største var 10,75 kg. Ikke nok til å bli verdensmester, men nok til å bli utropt som vinner klassen for størst fangst <_< . Premien var heller ikke så verst, et Humminbird 737 ekkolodd. Nå mangler bare båten... Dessverre så viste det seg at arrangøren hadde gjort en tabbe, jeg skulle egentlig vært andremann. Slått med et par kilo. Heldigvis fikk jeg beholde premien, og vinneren fikk velge havfiskeutstyr for en verdi tilsvarende ekkoloddet.

Jeg fisket mest med blanke pilker på 400 og 500 gram supplert med gummimakker i ulike farger. Det var forholdsvis mye fisk å se på ekkoloddet, men vanskelig å få den til å ta. Gyting hadde nok høyere prioritet enn næringssøk sist helg. Takkeloppsettet var standard paternoster med forholdsvis lang avstand mellom opphengere og pilk. Brukte to opphengere, men gikk etterhvert over til en opphenger og en gummimakk i splittringen like over pilken. Noe som gav et par fisker ekstra.

Slenger med noen bilder:

0304200822101kU7lNrzqrkgiRXsZR.jpg?73

030420082244TkVLaMRqt1bL2wEUhv.jpg?29

030420082230gBZJieeKrfQqYyAbbm.jpg?81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.