Gå til innhold
Fiskersiden

Pellets og mark


Vansjø Havfiskeklubb
 Share

Recommended Posts

Har planer om en meitetur i vansjø på lørdag.

En kamerat av meg foreslo at vi skulle få tak i pellets, mais og mark for å øke sjansene våre.

Problemet er bare at jeg ikke har peiling på hvor jeg får tak i dette.

Noen som vet om butikker i mosseområdet som har dette? Maisen er grei, tenkte litt på felleskjøpet i forhold til pellets. Går det ann å bruke feks grisepellets?

Tenkte kanskje å prøve med sildefilet også?

Andre erfaringer/tips?

Endret av Vansjø Havfiskeklubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tak i ett par ting jeg skal prøve i morgen.

Dro først på dyrebutikken for å høre om de hadde noe jeg kunne bruke. De hade de forsåvidt, de anbefalte pellets beregnet på stør. Det var den pelletsen som hadde høyest proteininnhold og hadde mest lukt. Droppet det hele da jeg fikk høre prisen. 325 kr for 2,5 kg.

Kom så til å tenke på felleskjøpet, tenkte kanskje grisepellets kunne brukes.

Dro opp og forhørte meg litt. 120-30 kr kr for 25 kg, ikke værst pris. Da jeg begynte å spørre litt om hva grisepellets inneholdt, oppsto det problemer. Det var de ikke helt sikre på og begynte å slå opp i bøker og brosjyrer, da en av de andre ansatte kom å foreslo labb hundemat. Mente det inneholdt mer lukt og smak.

Løsningen ble 2 smaksprøveposer fra labb og litt pedigree som vi bruker til bikja her hjemme, som jeg lot få en omgang i kjøttkværna.

I tilegg malte jeg opp noen feilkrokede fisk som jeg hadde liggende i fryseren.

Spedde på med litt brød og mais.

Mark og maggot fikk jeg tak i på ett bakrom i en butikk nedi moss.

Noen som har erfaring med bruk av grisepellets for å meite fiskeplassen?

Da gjennstår det bare å se hva resultatet blir i morgen.

Kom gjerne med innspill og forslag til forandringer og forbedringer.

Skal uansett legge ut en post her i løpet av helgen for å fortelle hvordan det hele endte.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen ble 2 smaksprøveposer fra labb og litt pedigree som vi bruker til bikja her hjemme, som jeg lot få en omgang i kjøttkværna.

I tilegg malte jeg opp noen feilkrokede fisk som jeg hadde liggende i fryseren.

Spedde på med litt brød og mais.

Kom gjerne med innspill og forslag til forandringer og forbedringer.

Mmmmmmmmmmmmmm....... Hørtes godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sildefilet, hundemat, brød, mark og mais ...det var en salig blanding! Hva er det du har tenkt å meite etter? Ville heller kjøpt ferdig grunnfor hos Avkroken og spedd det ut med endel av det du har tenkt å bruke som krokagn!

spedd ut med magott og meitemark? Vi fisker vel etter det som biter. :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag eget grunnfor

I Arne Bromans bok "Moderne meitefiske -- redskap, metoder, agn", norsk utgave, 1982, står det noen sider om hvordan man kan lage sitt eget grunnfor. Det står forresten mye annet nyttig der også. Boken kan lånes fra et bibliotek, eller kjøpes fra et antikvariat. Bjørn Ringstrøms Antikvariat i Oslo skal ha et eksemplar stående i sine hyller. Eller gå inn på www.antikvariat.net og søk på Arne Broman.

Så kan man blande krokagn og grunnfor, og fore av hjertens lyst. Hvordan man best blander for og forer i forskjellige situasjoner, kan man blant annet lese om i Rune Johansens bok "Meite". Denne skaffer du deg billigst om du melder deg inn i Bokklubben. Arne Bromans bok har også flere sider om hvor og hvordan man forer. Damms Store bok om Sportsfiske har en seksjon om meite, hvor foring er omtalt.

I tillegg vil jeg tro at det er mange av forumets brukere som kan lære deg alt du trenger å kunne.

Endret av Fat Freddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var forsøksturen unnagjort.

Resultatet ble heller labert, så noe småfisk som vaket, men det var det.

Innsatsen er det dog ikke noe å si på. Fikk melding av Mossecatta kl.06.30 hvor det sto. "Våken? Det regner, vi må pakke oss godt inn". Hadde litt lyst til å sove videre, men mannet meg opp og spist frokost.

Rasket med oss utstyr og satte avgårde. Kom frem til plassen og fant fort ut at presenningen måtte opp.

Takk og lov for det. Etter 1 time, snødde det og blåste greit.

Det blei lite fisk og mye skitpreik. Akkurat som vanlig. Alt i alt en finfin tur.

Skal deffinitivt prøve å meite når været blir litt bedre.

51105_s.jpg[/img]

Tok fruens lapskausbokser til flu, ikke populært. ;)

51106_s.jpg[/img]

Grått, vått, surt og kaldt

51107_s.jpg[/img]

God stemning under presenningen

51108_s.jpg[/img]

Full konsentrasjon når maggoten skal på kroken

Venter nå på sol og varme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.