Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rotonon 2005 (lokal flue som fisker meget godt i alle elver uansett farge)

krok: Partridge enkeltkrok str 1/0

tag: sølvtinsel

hale: gullfasan

kropp: rosa eller rød florsilke 1/3 av bakkropp og svart resten

rib: sølvtinsel

undervinge: 3-4 strutsherl

overvinge: sølvrev eller tempelhund med crystal flash på hver side.

hackle: blå-turkis fjær fra kinesinsk hane nakke ol.

kinn: junglecock ( bindes inn før hackle)

hode: svart tråd med lynlim

rotonon2005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte fluer robertar!

garry glitter variant blir mitt neste bidrag. et flue mønster som jeg har lest er flere hundre år gammelt og fisker den dag idag.

i ny opphottet drakt. fisker desidert best på farget elv.

tube:fits medium klar og x-small fl.rød

hale: sea blue fluor fibre

bakre kroppshalvdel: holo gull flatbraid

rib:oval gulltinsel

rib:mirage saltvannsflash

fremre kroppshalvdel: sort ice dub

kroppshackel:sort hane

undervinge:2+2 strå pearl crystal mirage og gul tempelhund

mellomvinge:2str gul og 2 strå pearl mirror flash og rød tempel hund. 1 strå crystal mirage legges på hver side av vingensamt rød angelhair legges oppå de røde tempelhundbunten.

fronthackel: blå hane

overvinge:gul tempelhund, mye korter bunt enn alle de andre.ca 1/3 av den røde vinge lengden.

sider:jc

hode:sølv, fl. rød eller gull conehead i passende størrelse.

flua kan også bindes på krok. gull salar anbefales.

24012005205708Qd4bAW45DSc7.jpg?84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med deg MP, redbutt er en safe flue å bruke..

den fluen jeg desidert bruker mest er en rotonon bindet på dobbelkrok str 3. dette fordi jeg og andre rundt om i Molde traktene som bruker denne flua, får mest laks på dette mønsteret. Så kan man si det er helt sikkert fordi den blir brukt mest at mest fisk blir tatt på den.

her er den ihvertfall:

rotonon_dobbelkrok2005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

red butt er ei bra natteflue etter sø. men jeg har aldri fått lkas på den. kanskje fordi jeg ikke bruker helsorte fluer på dagtid..

selv mener jeg at sunray shadow er den mest allsidige flua.

nå venter vi på laksefluer fra deg MP!

Er gjennom en viktig tankeprosess, fluene kommer! Får se hva jeg får gjort i kveld/natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter er produktiv time foran stikka med en pils og en god dose Kent (musikk for de som trodde noe annet) lurte jeg fram et par gode mønstre.

Starter med en Green Highlander variant, som er min desiderte favoritt på varm, liten elv i solskinn. Flua ga meg blant annet en nydelig smålaks på håpløst liten elv i fjor. Bruker gjerne str.6-12 på liten elv og jada, det er nok en gang veldig smått, men på liten elv har jeg best erfaring med små fluer midt på dagen.

Det var den anerkjente Jan Johanson i Surna som alltid sa at gult og grønt fisker best i sola og han har som regel rett!

Krok: Dobbel Mustad (binder også en del på Loop Black Nickel kroker)

Tag: sølv tinsel

Hale: Grønn slf hanks (binder også noen med rød)

Kropp: Uni Mylar tinsel over gul floss (gjennomsiktig, blank tinsel)

Ribbing: Sølv tinsel

Hackle: Grizzly hackle

Undervinge: Gul rev med 4-5 strå Gold Angel Hair

Overvinge: Grønn rev med 3-4 strå Gold Angel Hair brettet over vingen

26012005231809FV3buJK3d75S.jpg?33

Ble ikke noe super-bilde dette heller, men det blir bedre...

26012005233921XC4C6v4Ya2CD.jpg?79

Kommer nok en gang et lite skrytebilde fra i fjor, en liten smålaks på 1,6kg tatt på flua over under vanskelige forhold og varm elv i Orkla.

Kommer flere Erik, må bare få tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig flue. du bruker ikke grønt hode altså?

neste flue. en mye brukt flue de siste 2-3 årene. grey&green. en flue som passer under litt mer overskyede forhold. kan også bindes i tube utgaver. en tredelt kropp har denne flua.

krok:salar

bakre kroppstredjedel: mirage saltvannsflash

rib:mirage saltvannsflash

rib til fjær:oval sølvtinsel

midtre kroppstredjedel:uv lite olive ice dub

fremre kroppstredjedel:kelly green firestar dub

kroppshackel:olivenfarget hane

undervinge:2 strå m.o.p. gliss n' glow,2 strå pearl mirror flash og olivenfarget tempelhund

front hackel:teal duck

overvinge:chartreuse ice angelhair og grå tempelhund

sider:jc

hode: grå/oliven bindetråd eller lakk

27012005000405y3mv4EA5P342.jpg?23

et lite bilde av bindebenken, slik den så ut da bindekompis jan og jeg bandt ikveld!måtte bindefeberen herje!

270120050006299nsnJ6K7YRlV.jpg?80

til slutt et sommerminne:

27012005002749bvR7lBjYx9WM.jpg?69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av robertar

Du har sikkert rett Tres Bien ikke sikkert den ligner på redbuttene du har sett, men jeg synes ikke den er så forskjellig fra "standard" reddbutt at den fortjener et nytt navn, funker gjør den, har fått flere lakser på den i fjor.

Tviler ikke på at den tar fisk, absolutt ikke.

Erik den siste flua var støgg[ :) ] Hvor bruker du den? På laks eller sø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av robertar

et godt tips er å bruke rikelig med belysning og dropp blitz. Det beste er egentlig å ta bildene ute i dagslys når det er overskyet men med rikelig lys. Her er det noen tips til å ta gode bilder av fluer.. http://www.globalflyfisher.com/gallery/dig...ng/digital.html

Hvorfor skal man droppe blitz?

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tres bien: ja kanskje ikke den så så fin ut men jeg synes det er den peneste flua av de jeg har lagt ut, selv om kanskje jeg skulle pusset den til slik at den så fin ut for øyet. det er forresten ikke det som betyr noe.

flua brukes til laks.

Jeg oppfordrer alle som har gode lakse/sjøørretfluer til å legge dem ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PMA:

Det KAN vær en god ide og droppe blits dersom objektet du skal fotografere står nær en bakgrunn, f.eks. en vegg el.l. Blitsen vil da skape noe vi kaller slagskygge. Dette er noe som ofte skjer når du tar bilder av personer som sitter nær opp til en vegg. Du vil da ofte kunne se en kraftig skygge av personen på veggen bak. Det vil derfor, om du ønsker og benytte blits være lurt og ikke ha bakgrunnen for nær opp til objektet du skal fotografere. Selv foretrekker jeg ikke og benytte blits. Det lyset jeg foretrekker er dagslys men gråvær. Dette skaper et mykt fotolys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik R:

Fluene dine ser bra ut de, både bindemessig og med hensyn til mønsterene du lager. Fotografisk er det heller ikke så mye å sette fingeren på selv om enkelte kunne vært litt skarpere. Jeg liker fluene dine, men jeg foretrekker mine egne.

Når det gjelde pene eller ikke pene, kan jeg fortelle at det i USA sitter en profesjonell fluebinder. Alle hans fluer blir nøye kontrollert av hans far. Der blir alle fluer som ser for "pene" ut kassert. Når det gjelder de fleste mønstere for laks, så lager vi de for det meste for vårt eget øye. Laksen er ikke SÅ nøye på det. Det er viktigere hvordan du presenterer flua. Selv bruker jeg i hovedsak sorte fluer i forskjellige størrelser. Og de funker bra! Er det lavt og klart vann bruker jeg lyse fluer i hvitt og gult. Til farget flomvann går det i orange med mye flash. Totalt bruker jeg kun fire hovedmønstere i forskjellige størrelser. Og ikke er de så veldig pene heller. Men så lenge både laks og sjøørret liker dem..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pma:

Hvorfor stille spørsmålet når du vet svaret?

Jeg gikk ut fra at vi snakket om digitale kameraer med fast blits, hvilket vel er det de fleste benytter. Om man da ikke innehar et kamera av typen Canon 300 D el.lign. Da har man jo betydelig flere muligheter. Selv bruker jeg et digitalkamera av typen Olympus mju 400 som helt klart har sine begrensninger. Dette kameraet har også uttak for nettspenning. Denne kontakten kunne Olympus godt ha spart seg til fordel for et uttak for ekstern blits.

Forøvrig, skal jeg ta ordentlige bilder velger jeg mitt gamle Canon AE 1 for film

27012005155930uvaNf9qD2Iv9.jpg?73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.