Gå til innhold
Fiskersiden

f....


steinulka
 Share

Recommended Posts

Hei

Må bare skrive ut litt frustrasjon, etter råd fra min "fiske psykolog".

Skal prøve å gjøre en lang historie kort,... Jeg er ingen ivrig isfisker, men fisker mye på åppent vann(sikkert rundt 100 per år).

I vinter har jeg fisket en del på isen i et lite vann i nord østerdalen..

Og virkelig blitt hekta, begynte å fore litt , rund omkring, etter hvert ellemenert jeg ut det fleste, så jeg fortsette med regelmessig foring i 2.

Fikk bl.a., dratt opp 13 fisker en ettermiddag i påska, der en var under halvkilloen , resten over, etter renskning og hode kapp. Den største var ei røye på 1060, etter rensk.

Jaja, jeg vet dette ikke er stor fisk for mange av Dere, men jeg ble fornøyd.

Hullene ble etter vert overforet, tru jeg..(med hjelp av en "venn").

Vannet er lite og ikke spesielt dypt.

Det er ei så kalt"dødis grop", altså for den som har litt kjennskap til kvartær geologi.

Så til sakens kjerne, etter 3 dager på nabo vannet, ble fristelsen for stor i helga, jeg måtte bare ta risikoen på at isen holdt.

C. ville ha favoritt hullet og jeg tok det andre, tiden gijkk ingen ting hente, så gjikk jeg til hennes hull og så ned der.

Der var det mengder av fisk og i alle størelser.

Tok et par feite halvkilos heller der omkring, før det kom en agresiv kjempe og tok heile blinken i munn, risten den og slapp. Etter par min tok den agne for 3 gang og satt, etterfulgt av et utrass av en annen dimensjon, to tre rykk av fisken, før snøret ble slapt.... H....

Trodde den sleit snøret, men da jeg skulle agne opp igjen, viste det seg at det jeg trodde nesten var umulig i dette vannet, hadde hent!

Kroken hadde rettet seg ut!!!!!!

Hva i f... er det for noe ???

Nå er jeg et annet sted i landet, men skal tilbake neste uke og har dermed en drøss med spørsmål!

Går du kjøpe maggot på internett? Eller er det like greit å bruke mark?

Hvordan kommer jeg meg trygt ut på isen? Er det noen som har prøvd noe smarte metoder på usikker is?

Hvlken krok kan mann stole på? Og kan mann bruke sirkel krok til pilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du kjøpe maggot på internett? Eller er det like greit å bruke mark?

Hvordan kommer jeg meg trygt ut på isen? Er det noen som har prøvd noe smarte metoder på usikker is?

Hvlken krok kan mann stole på? Og kan mann bruke sirkel krok til pilke?

1.Leirudfiske.no bruker å selge magott på sin nettside. sinnsykt sikker og rask levering :D

2.Til røyefiske ville æ ha valgt magott fremfor mark :P

3.Enten e isen sikker eller så e ikke isen sikker. FERDIG DISKUTERT, men tau festet i land, flytedress og ispigger gjør att man kan utfordre isen på en litt trygger måte om man føle MAN HAR KUNNSKAP t å utfordre den.

4.Bruker sjelden "vanlig magottkrok" lengere. Små røyer tar også store kroker.

Har ett par forslag som selges hos feks leirudfiske.no: Owner Mutu ligth og Owner wide gape.

Velg en mye større krok en du kanskje er vant til.

På en anna side er det ingen tvil om att du kjørte fisken for hard i forhold til krokvalget. kroken alene kan ikke ta all skylden. Tenk på hvor små mye av fluekrokene som brukes er!!!!

Til slutt.

Skitt fiske og lykke til i jakten på storfisken om du kommer deg på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Leirudfiske.no bruker å selge magott på sin nettside. sinnsykt sikker og rask levering :P

2.Til røyefiske ville æ ha valgt magott fremfor mark :)

3.Enten e isen sikker eller så e ikke isen sikker. FERDIG DISKUTERT, men tau festet i land, flytedress og ispigger gjør att man kan utfordre isen på en litt trygger måte om man føle MAN HAR KUNNSKAP t å utfordre den.

4.Bruker sjelden "vanlig magottkrok" lengere. Små røyer tar også store kroker.

Har ett par forslag som selges hos feks leirudfiske.no: Owner Mutu ligth og Owner wide gape.

Velg en mye større krok en du kanskje er vant til.

På en anna side er det ingen tvil om att du kjørte fisken for hard i forhold til krokvalget. kroken alene kan ikke ta all skylden. Tenk på hvor små mye av fluekrokene som brukes er!!!!

Til slutt.

Skitt fiske og lykke til i jakten på storfisken om du kommer deg på is.

Tusen takk, for svar!!!

Ps;er det noen som har prøvd med stang fra land, treffe like ved hullet heller aller helst i, for så å få "blinken" ned i hullet å pilke fra land,hehe... Er det mulig??, hullet ligger rundt 6-7 m fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da intet å være oppgitt for dette?!?!? Skitt fiske i det nye spennende vannet ditt. :P

Spennende rapport!

Edit; I Oslomarka er det mulig og komme til et par varp fra land. Der pilkes det med lange stenger noe likt det du beskriver, så det er nok mulig i vannet ditt også.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fordele vekten over et større område på isen kan du bruke ski eller en stige. Da skal du i teorien kunne bevege deg over tynnere is enn om du hadde gått vanlig. MEN for all del: Vær forsiktig på tynn is! Går du først igjennom er det vanskelig å komme seg opp igjen ettersom du lettere knuser isen enn kommer deg oppå den. Havner du i vannet vil også kroppstemperaturen din synke svært fort og det er også store sjanser for sjokk av temperaturen (med mindre du er erfaren isbader) og kan også kave deg inn under isen eller også bli trukket under av strømmer i vannet. Bruk flytevest eller som nevnt, flytedress og ha gjerne noen på land hele tiden!

Spørsmål til andre erfarne isfiskere, svekker hullet i isen isen rundt hullet i stor grad? Bør man bruke isbor eller er det trygt å lage hull med øks (dersom isen i utgangspunktet er trygg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.