Gå til innhold
Fiskersiden

Råd om dorging


Recommended Posts

De største holder seg jo gjerne et stykke fra land. Ville prøvd alt fra 50-150 meter fra land. prøv også å svinge hele tiden slik at retningen ikke er rtt hele tiden..

Jeg pleier også å rykke i stanga med jevne mellomrom når jeg dorger med original rappala. pleier å være effektivt i mai.

Den ene jeg fikk på i går beit faktsik på da jeg skulle være grei og svinge utenom en fluefisker, gikk 90 grader ut fra land og så peip det som gal i snella, trodde jeg hadde satt wobleren i bånn. Det hadde jeg ikke! Den andre beit på midt ute i sjøen da jeg skulle krysse over til den andre sia og slapp ut wobleren etter å ha sjekka at det ikke var tang osv på den. Var 150 meters dybde eller no sånt.Men å få dem opp i båten... Skulle kanskje ha kjørt dem litt lengre så de var mere utslitt. Mye kraft i de greiene der for oss med eneste fiskeerfaring fra fjellvann etter småørret med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ofte at fisken kommer rett inn uten å ha hatt noen særlig utras. De er da ikke særlig utkjørt. Veldig ofte ruller fisken helt febrilsk når den er ikke ved båtripa,m istedet for å ta utras. Disse rullingene er så febrilske at de ruller der selv om en ikke har press på snøret slik at det er slakt...

Fisk som oppfører seg slik må hoves med en gang. om fisken ikke har utras forsøker jeg nesten alltid å hove den med en gang, nettopp for å unngå dette. Spesielt fiski over 1,5 har en tendens til å gjøre dette...

Tør jeg spørre hva du fikk de på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt NOIA for å hove sprellen fisk med wobbler i kjeften. Pass sinnsykt godt på at ikke krokene på wobbler/sluk hekter seg fast i hoven og fisken er bajas og river seg løs før du har fått den opp. Har gjort den tabba en gang og har fått helt skrekk. Går greit om man bruker hue litt og gjør ting riktig, men det gjør sjelden jeg. Siste SØ`n landa jeg med klepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ofte at fisken kommer rett inn uten å ha hatt noen særlig utras. De er da ikke særlig utkjørt. Veldig ofte ruller fisken helt febrilsk når den er ikke ved båtripa,m istedet for å ta utras. Disse rullingene er så febrilske at de ruller der selv om en ikke har press på snøret slik at det er slakt...

Fisk som oppfører seg slik må hoves med en gang. om fisken ikke har utras forsøker jeg nesten alltid å hove den med en gang, nettopp for å unngå dette. Spesielt fiski over 1,5 har en tendens til å gjøre dette...

Tør jeg spørre hva du fikk de på?

Nå er jeg ikke helt god på navn på woblere enda, men det var en Rapala wobler som så ut som en liten makrell, sanynligvis et dårlig svar men dog det beste jeg kan prestere..

Forøvrig vært ute i kveld og, men det var ikke så vellykket, en torsk på 1,7, men den var mindre enn den jeg såvidt fikk på båtriba før den sprella seg løs fra krork og hov og hoppe over motoren og i vannet. Fikk nesten årets første bad, men i et øyeblikk av dyp innsikt forsto jeg at jeg nok ikke fikk tak i den om jeg hoppa etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den sø'en er en tulling, ruller, hopper og styrer på. Selv bare halverer jeg farten på motoren så presset fra ei trekvart eller helaksjonsstang er der hele tiden, senker stanga mot sjøen og så er den nødt til å gå der og slite seg litt ut. Hvis du stopper og bare lar sø'en holde på med idiotrullingen sin går det av og til gæærn't.

Har du trøbbel med håving kan du gjøre to ting. Først og fremst, større håv enn forventet fiskelengde er helt nødvendig for håving i dårlig lys. For det annet, strekk håvnettet med en liten stein eller et lite lodd i bunnen av nettet slik at det ikke vifter alle veier under håving. Klepping er langt mer risikabelt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med at min far har anskaffet båt har jeg nå prøvd meg på dorging etter sjøørret i Son område. Har fått anvist gode plasser, har dorget med woblere, dorgefart mellom 2 og 3 knop, fortom bundet direkte på wobler 3 meter lang festet til svivel på snøret, ca 30-40 meter ute, to stenger,bunndybde mellom 17 og 3 meter, kveldsfiske og dagfiske,en blåfarget og en grønnfarget wobler, men etter 4 turer a 1-2 timers varighet er resultatet en 1 sei av minimal størrelse.

Hva gjør jeg feil?

Eller er det en umulighet å lykkes med dette?

Dette er gøy folkens! Var ute i kveld og det satt en halv kilos på med en gang!

Ble med den ene, men likevel, kjekk måte å tilbringe en søndags kveld på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

Finnes faktisk folk som troller etter annet enn fettfinnefisk!

:)

det sier dem alle det, men er det så mange som troller med wobblere etter torsk i oslofjorden? eller er det faktisk sjøørret dem dorger etter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.