Gå til innhold
Fiskersiden

Råd om dorging


Recommended Posts

I forbindelse med at min far har anskaffet båt har jeg nå prøvd meg på dorging etter sjøørret i Son område. Har fått anvist gode plasser, har dorget med woblere, dorgefart mellom 2 og 3 knop, fortom bundet direkte på wobler 3 meter lang festet til svivel på snøret, ca 30-40 meter ute, to stenger,bunndybde mellom 17 og 3 meter, kveldsfiske og dagfiske,en blåfarget og en grønnfarget wobler, men etter 4 turer a 1-2 timers varighet er resultatet en 1 sei av minimal størrelse.

Hva gjør jeg feil?

Eller er det en umulighet å lykkes med dette?

Endret av raa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør nok mye riktig, jeg ville imidlertid ikke ha dorget noe særlig annet enn i overflaten nå. 1-2 timer pr tur synes lite fordi det ofte er bedre å besøke flere interessante områder når man først er ute. Ett sted som leverer en gang leverer kanskje ikke neste gang. :)

Edit: farten kan du med fordel øke litt - opp mot 3/3,5 knop mot ørreten og rundt 4 etter havabbor.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern Postet i dag, 02:02

Du gjør nok mye riktig, jeg ville imidlertid ikke ha dorget noe særlig annet enn i overflaten nå.

Hvorfor bare i overflaten?

Tempen i sjøen har passert 10 grader nå. Vil ikke SØ'en lete opp brisling og befinner seg snart i alle vannlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par turer utenfor Son og det har vært meget godt fiske for min del.

Har fått s-ø på 1,8 på Raptor Watermelon,tror at den finns i sportfiskebutikken i Sarpsborg(husker ikke navnet). Har og fått S-ø på Lappia "storfiskdraget" på rundt 2 kg. Det kan til tider være megte pen sei utenfor Son og det er utrolig moro å ta dem på lett utstyr.

Farten vi har hatt har vært mellom 2,2-2,8 kn.Sei og torsk har tatt som oftest på dyprigg 20-30 fot ned

Prøv gjerne litt mer ut på dypet utenfor Son der det til tider kan stor mengder med betesfisk og ørreten mfl

smaskar og gøtter seg gjerne der.

Stå på og skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer i forhold til sø dorging er at uansett årstid, så biter det fler fisker i et sjiktet mellom 1-2 meter under overflaten, enn på riggen. Ellers så gjelder prinsippet om tålmodighet. Bare fortsett å dorg du, tipper den første sitter snart. Stå opp tidlig en dag, reis ut mens det fortsatt er mørkt, og fisk deg inn i soloppgangen. Nydelig å sitte der med en god kopp kaffe, og vente på fisken.. Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare i overflaten?

Tempen i sjøen har passert 10 grader nå. Vil ikke SØ'en lete opp brisling og befinner seg snart i alle vannlag?

Mer enn 35 års erfaring er det som kanskje veier tyngst, men tenk litt på om du IKKE fisker i samme sjikt som aurene befinner seg - det er vel da dumt å fiske under fisken, mtp fiskens anatomi (les: synsfelt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern Postet i dag, 09:34

QUOTE(arne mo @ 09.05.2008, 06:51 )

Hvorfor bare i overflaten?

Tempen i sjøen har passert 10 grader nå. Vil ikke SØ'en lete opp brisling og befinner seg snart i alle vannlag?

Mer enn 35 års erfaring er det som kanskje veier tyngst, men tenk litt på om du IKKE fisker i samme sjikt som aurene befinner seg - det er vel da dumt å fiske under fisken, mtp fiskens anatomi (les: synsfelt)?

Kjøper den ja :( .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn 35 års erfaring er det som kanskje veier tyngst, men tenk litt på om du IKKE fisker i samme sjikt som aurene befinner seg - det er vel da dumt å fiske under fisken, mtp fiskens anatomi (les: synsfelt)?

Det begynner å bli noen måneder siden jeg fiska i Oslofjorden, men da var jeg ute støtt og stadig. Etter mye utprøving fant jeg ut at wobblere som gikk på 4-6 meter ga mest fisk. I lange perioder hadde jeg faktisk ingen bomturer etter sjøørreten med dette fiskedypet. Men dette var i indre Oslofjord. For øvrig i et område med få fiskere å se...

Nå har jeg flytta til Grenland, og her er situasjonen helt annerledes. Bare gruntgående wobblere som gir ørret. Suserne fra Oslofjorden gir torsk, sei og lyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorging etter sjøørreten; ha heller kortere lunte ute enn for lang er mitt tips.

Minner for ordens skyld om den utvidede vernesonen inne i Sonskilen, der dorging etter anadrom fisk er forbudt.

Grensen går rett for nordre Sauholmen i øst, mot Blåstua (tuppen) i vest. Skiltet.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god respons, skjønner at mere tolmodighet er tingen. Skal enda ikke gi opp og kjøpe frossenørret på Rimi!

Dorging etter sjøørreten; ha heller kortere lunte ute enn for lang er mitt tips.

Minner for ordens skyld om den utvidede vernesonen inne i Sonskilen, der dorging etter anadrom fisk er forbudt.

Grensen går rett for nordre Sauholmen i øst, mot Blåstua (tuppen) i vest. Skiltet.

Jan.

Har forøvrig hold meg godt utenfor den forbudte sone

Endret av raa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Om du bruker fireline så bruker fortom...

Gå også til innkjøp av rappala original 13 cm og rappala original Rt 13 cm.

Får du ikke sjøørret da, kan du like gjerne legge opp!

Hold en brukbar fart. nå i mai er fisken ganske pigg så den liker litt mere fart enn ved vinterdorging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å holde seg i heimen til en hyggelig familielørdagskveld med alle gode råd og båt som bare ligger og venter. Må nok snart utpå igjen. Lønner det seg å gå godt inn mot land på grunna eller bør dette varieres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største holder seg jo gjerne et stykke fra land. Ville prøvd alt fra 50-150 meter fra land. prøv også å svinge hele tiden slik at retningen ikke er rtt hele tiden..

Jeg pleier også å rykke i stanga med jevne mellomrom når jeg dorger med original rappala. pleier å være effektivt i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

hei, vil bare minne på at det KUN er lov og fiske med 2 stenger fra båt etter sjøørret. (ikke ment mot noen spessielle, men er så dritt lei og se folk som dorger/troller med 3-5 stenger ute etter sjøørret! :angry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELE året, men på forskjellige plasser og forskjellige dyp.

Ellers ser jeg at noen anbefaler å fiske lengre bak båten enn de 30-40 meterne han allerede har ute. Min erfaring er heller motsatt - de langt fleste sjøørretene jeg har fått ved dorgin har tatt på redskap 15-20 meter bak båten. Fisken er ofte nysgjerrig på hva som rører seg i virvlene motoren lager er min erfaring. Spesielt om jeg hatt en kompis i båten har trikset vært å kun ha 15 meter ute - da kommer jo wobleren min før kompis sin og dermed får en flere fisk ;-)

Ellers ville jeg fortsatt kjørt forholdsvis høyt i vannet i mai. Min største er vel tatt 16.mai eller deromkring i overflaten der dybden er over 60 meter. Det er også en gjenganger - holder du langs land får du de mindre - lengre utpå er det færre men større eksemplarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man bruke fortom på fireline?

Trudde det bare holdt med en hurtigkobling jeg.

Lese litt i forskjellige poster her inne du Tørpegutt så finner du ut slike ting. Her kan man lære mye.

Fortom på fireline eller andre multisnører er lurt fordi en fortom av mono gir litt strekk i sena og kan gjøre at fisken ikke river seg så lett løs. Spesiellt om du fisker med litt for stiv fiskestang. Multisnøre er stumt og uten strekk.

Noen mener også at fisken blir mer mistenksom når man fester sluk/wobbler direkte i et multisnøre som jo stort sett er mer synlig enn mono. Hempe/hurtigkobling kan man bruke uansett mellom fortom og wobbler, men ideelt sett bruker man bare en løkkeknute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

,Nå begynner dette å funke, var ute i går og hadde på to stykker, fikk begge to opp til båtripa men kløna med hoven så jeg mista begge to, hvorav den ene var ganske stor! Her skal det tydeligvis mere trening til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.