Gå til innhold
Fiskersiden

Micro kveld. Mulig N-rek for Fredz?


tryta
 Share

Recommended Posts

I kveld var håpet at Fredz,fiskefruen og Gabrielsen skulle få ålekvabbe.

Desverre så var det dårlig sikt der vi hadde tenkt å prøve etter arten,så Nevlunghavn ble valgt som en god nr2 i nøden.

Det skulle vise seg å være lurt. :)

Tangstiklingen var Gabrielsen sin første art for kvelden etter 5minutter`s fisking.

9,2gram og 14cm.

53814_s.jpg

53815_s.jpg

Gabrielsen likte plassen svært godt fikk vi inntrykk av.

53816_s.jpg

Og etter snaue 5minutter til så var det enda en ny art på land.

Dvergulke som ny art for Fredz og Gabrielsen.

Blide gutter.

53817_s.jpg

Enda en ny art på Fredz også. :D

En ganske "stor" en faktisk.

53819_s.jpg

Så fikk jeg lurt opp en liten ulke.

53818_s.jpg

De minste ulkene til Gabrielsen,Haien og jeg hadde en litt annen fasong enn de andre,så det er litt usikkerhet om det kansje kan være piggulker.

Gabrielsen skal ha med den ene til Tom Ole for nærmere vurdering.

Ikke rare krabatene det er snakk om her.

53820_s.jpg

53821_s.jpg

Kveldens største. Sei.

53822_s.jpg

Vi så også mye annet spennende i lyset.

En fjesing som cruiset i vannflata som med stort hell ungikk agnet som gjentatte ganger ble plassert like foran den.

En liten smørflyndre lyktes med samme taktikk.

Vi så også en havniøye som må ha tatt seg en grei dose med kokain etter oppførselen å dømme.

Takk for en hyggelig kveld gutter og jente. :)

Kan tangstiklingen til Fredz være ny N-rek?

Ser den gamle N-rek til Jørgen er på 8,4gram.

Edit: Rettet skrivefeiler.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig usikker på hvilken flyndre art vi så i natt,så her trenger jeg nok litt hjelp til synsingen av de som var tilstede.

Vi er ganske usikre på om det var små dvergulker eller piggulker da hode fasongen var smalere,øynene var plassert litt anderledes.

Jeg tror det kan være vanlige dvergulker,men Haien som har Pethon syntes det lignet mest på piggulke.

Derfor skal som sagt ulka granskes nøyere.

Her er bilde av Gabrielsens tangstikling.

53827_s.jpg

Fredz sin "N-rek" tangstikling.

53828_s.jpg

Litt usikker på om dette er bilde av Dvergulka til Gabrielsen.

Var hektisk aktivitet på brygga en stund.

Jeg tok ikke så mange bilder i natt,så noen flere bilder av ulkene har jeg desverre ikke.

53829_s.jpg

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Haien,vi har jo sett større tangstikling...

Det var bare det med villigheten til å ta agnet som var problemet.

Her kan man skrive ut skjema til innmelding:

http://www.villmarksliv.no/fiske/norgesrek...rticle59500.ece

Her er ett tidligere stort eksemplar:

http://storfisker.no/Forum/viewtopic.php?t...ht=tangstikling

Og her er kansje forklaringen på hvorfor den andre tangstiklingen ikke tok agnet:

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=1355

Biologien sier at de lever parvis,så forklaringen ligger kansje der?

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en morsom og hyggelig tur. Her er noen flere bilder:

Jeg og Fredz med småulkene vi fisket under brygga:

120520082144kgojDRwRXCIkx6ABhj.jpg?25

Min veide 6.0 gram:

120520082145WFdq3Tk2OCwgvA6DaB.jpg?1

120520082146qGuwW3CIxDsqq3pqC2.jpg?21

Som dere ser er den litt ulik dvergulka, men det kan jo selvsagt komme av at det er et betydelig mindre (og yngre) eksemplar. Moro om det skulle være en ny art. Forslag til hvordan jeg skal klare å finne det ut mottas med takk. Har tatt vare på fisken frossen.

120520082147yQl357Zuxrtrcsrxe3.jpg?74

Her er forresten en fisk jeg brukte store deler av tiden på å prøve å få til å bite - uten å lykkes :D

Til slutt ble det fanget med hendene - men sluppet ut igjen etter fotografering.

Se, den smiler!!!

120520082148pXPTXlDfG3ZROijtcA.jpg?64

Og ja, den havniøya var en brutal opplevelse å se. Trodde det er en rolig fisk :)

Glad ikke de blir større enn de er :blush:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gabrielsen, kan du legge ut alle bildene du har av den ulka? Kikker etter litt tegn som ikke kommer så bra frem av de bildene.

Om du har fisken Gabrielsen, sjekk følgende:

Piggulka har 2 (ikke 3 som dvergulka) bløtstråler og 1 piggstråle i bukfinna.

Piggulka har piggete sidelinje, dvergulke har torner (ikke spisse pigger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var artig å se hvordan du strålte når du hadde fått den første nye arten din i år.

Enda artigere var det når du kom frem fra gerilja turen under brygga.

Var nesten så du hadde ørevoks i munnvikene. :)

Rekken din ryker ikke i natt Fredz,for vi fisker ikke i kveld.

Som sagt så er det større tangstiklinger der,men ingen har vært i nærheten så glupske som den Gabrielsen fikk.

Edit:

Etter forklaringen din,så er jeg sikker på at det er snakk om vanlige dvergulker vi fikk.

Haien tok vel også vare på ett eksemplar,så jeg får sjekke ut den nærmere til helgen.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var artig å se hvordan du strålte når du hadde fått den første nye arten din i år.

Enda artigere var det når du kom frem fra gerilja turen under brygga.

Var nesten så du hadde ørevoks i munnvikene. :)

Rekken din ryker ikke i natt Fredz,for vi fisker ikke i kveld.

Som sagt så er det større tangstiklinger der,men ingen har vært i nærheten så glupske som den Gabrielsen fikk.

hehe:) da står den noen dager til... haien setter nok opp telt der han nå... sier opp jobben og greier...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gabrielsen, kan du legge ut alle bildene du har av den ulka? Kikker etter litt tegn som ikke kommer så bra frem av de bildene.

Om du har fisken Gabrielsen, sjekk følgende:

Piggulka har 2 (ikke 3 som dvergulka) bløtstråler og 1 piggstråle i bukfinna.

Piggulka har piggete sidelinje, dvergulke har torner (ikke spisse pigger).

Har ikke flere bilder av småulkene, men har som sagt fisken og skal sjekke de tingene du skrev. :)

Ellers er bryggefiske moro! Hadde med en av sønnene mine (Kristian, snart 4) med på noe tilsvarende i dag - og både far og sønn moret seg.

1205200821502zJ2kBNmJfsT7J6bok.jpg?52

120520082151V2UOYslzssJqeNLnT5.jpg?12

Fredz kjenner sikkert igjen stanga - den var jo den vi brukte under brygga (hvor det var greit med en stang man kunne forkorte litt) . Eneste var at nå hadde jeg brukt tape så ikke stangdelene glir ut når man peker nedover.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flere bilder av småulkene, men har som sagt fisken og skal sjekke de tingene du skrev. :)

Ellers er bryggefiske moro! Hadde med en av sønnene mine (Kristian, snart 4) med på noe tilsvarende i dag - og både far og sønn moret seg.

Fredz kjenner sikkert igjen stanga - den var jo den vi brukte under brygga (hvor det var greit med en stang man kunne forkorte litt) . Eneste var at nå hadde jeg brukt tape så ikke stangdelene glir ut når man peker nedover.

Kjenner igjen den ja:) veldig praktisk under brygga:) og enda smartere med tapen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forresten noe som så mistenkelig ut som en ålekvabbe da jeg vadet ut i en spennende sjø-ørretbukt i går kveld - men flua jeg hadde på var nok litt for stor for den. Moralen må være å alltid ha en mikrostang ferdig rigget i lomma - med agn og greier. :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forresten noe som så mistenkelig ut som en ålekvabbe da jeg vadet ut i en spennende sjø-ørretbukt i går kveld - men flua jeg hadde på var nok litt for stor for den. Moralen må være å alltid ha en mikrostang ferdig rigget i lomma - med agn og greier. :)

så du ble ikke skremt av den enorme ålekvabba du altså;)

må få tak i en 1" stang som man kan ha rigget ferdig i lomma ja.... burde funke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.