Gå til innhold
Fiskersiden

ingen fisk innerst i Oslofjorden ???


terje1937
 Share

Recommended Posts

:D Vi er 3 karer som fisker hver dag innerst i fjorden; Halden brygge, Fornebu (Sjøflyhavna)

Lysaker brygge, Paradisbukta og Huk.Den siste måneden har vi fått tilsammen 3 Sø og sier og

skriver 1 torsk. Vi fisker med sild og dupp, kastesluk, flue, med fluestang og slukstang med

kastedupp, div. bunnmeite, og altså ikke fisk. Vannet har heller aldri vært så grumsete som i år.

Vanligvis på denne tiden før eventuelle algeoppblomstringer, er jo vannet helt klart.

Har andre samme erfaring som oss, eller har vi plutselig blitt veldig dårlige til å fiske ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Vi er 3 karer som fisker hver dag innerst i fjorden; Halden brygge, Fornebu (Sjøflyhavna)

Lysaker brygge, Paradisbukta og Huk.Den siste måneden har vi fått tilsammen 3 Sø og sier og

skriver 1 torsk. Vi fisker med sild og dupp, kastesluk, flue, med fluestang og slukstang med

kastedupp, div. bunnmeite, og altså ikke fisk. Vannet har heller aldri vært så grumsete som i år.

Vanligvis på denne tiden før eventuelle algeoppblomstringer, er jo vannet helt klart.

Har andre samme erfaring som oss, eller har vi plutselig blitt veldig dårlige til å fiske ???

Lurer litt på det samme selv.

Har den siste måneden fisket på Huk, Paradisbukta og Fornebu.

Har kun fått 2 torsk og en liten sei.

Så dere er ikke de eneste som ikke får noe å skryte av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme selv. Før kunne en se SØ vake ganske ofte i perioder. Har vært rimelig dødt siden i fjor sommer synes nå jeg da. Var ute fra kl 19.30 til 01.30 og så 2 vak, hvilket er langt mer enn det jeg pleier å se. Et eller annet har skjedd i indre Oslofjord. Skulle veldig gjerne visst hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjukt mye dritt i elvevannet som kommer nå, og fjorden er kakao flere steder. Har vel vært jevnt med kloakk tillegg ut lysaker elva også. Tror ikke slamdumpingen har gjort fjordsikten dårligere der dere fisker.

Jeg aner ikke hva kakaovann gjør med fiske og fisken. Jeg har ikke fiska så langt inn i fjorden i år heller.

Sterke farger på sluker og agn med mye lukt er vel det som faller meg inn, som triks. Aner ikke om fisken trekker utover når det blir sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg, for drøyt et år siden, ymtet frampå om at det hadde blitt mye mindre fisk å få langs Vestfoldkysten var det mange som konstanterte at jeg og alle andre med samme oppfatning ikke kunne fiske eller hadde blitt mye dårligere til det. Så det er vel noe som går, og nå dessverre også har nådd osloområdet. Min resept er.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er det samme her rundt Horten også. Brunfarget brakkvann. Det er mye vann i elvene i år, så en del av årsaken ligger nok der. I tilegg kommer det kanskje ferskvann ut fra Østersjøen også, det følger den svenske kyststrømmen opp mot Oslofjorden. Det har vært sånn ganske lenge nå. Jeg har fått noen SØ, men det virker som den ikke er inne på grunna lenger enn den må for å finne mat. Torsken har glimret med sitt fravær i vår, den er her, men kommer ikke inn på grunt vann. Folk jeg kjenner får bra fra båt inne i Sandebukta.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid i så godt humør av kommentarene til sarepta, så jeg tenkte jeg ville balansere det litt.

Ute og tusler på lysaker brygge hver lunsj - med eller uten fiskestang. Det er dratt store mengder sild fra brygga siste ukene, i tillegg til små sei og lyr. Noe makrell har også kommet inn. Har sett mye mindre torsk innpå grunna enn tidligere forsomre. Kan ha noe å gjøre med mye ferskvann å gjøre. Fremdeles mye snø som smelter i marka.

Snakket med en chilensk bryggefisker i går. Han kunne rapportere om en rar flat, rund, grå fisk med "hard" overflate. Han selv hadde fått én og han hadde sett en til bli tatt. Mistenker sterkt piggvar, og det er jo ikke dårlig. Ellers har jeg pratet med en engelskmann som rapporterte om sei på over 8 kg!!. Fisken ble beskrevet som enorm, og selv om vi kanskje kan sette halve vekta på kontoen for engelske pund er det jo unektelig en pen sei fra indre fjord.

Altså - i likhet med flere - litt bekymret for torsken, men ellers er det da ikke helt dødt. Blir spennende å se når havabborsesongen starter om torskebifangstene er som vanligt eller om det er dårligere enn tidligere.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde meg på i gruppa "lite fangst" i Oslofjorden.

Var ute i pontongen fra kl. 03:00 til 09:00 i går.

Fine forhold, lett bris og idyll.

Så endel fisk på ekkoloddet dom tydeligvis gikk i stim på 3-10 stk.

Kan ha vært havabbor ettersom de stod på 2-4 meters dyp der det var inntil 10 meter dypt.

Tror neppe dette var torsk.

Kom over en tre fire slike stimer, men ikke mulig å få de til å bite.

Vannet har vel neppe særlig mere enn 1/2 - 1 meter sikt.

Dersom det var HA lover det godt for sommersesongen:)

Forøvrig var det 13.5 grader i vannet i går.

Langt varmere enn i lufta, som klinte til med så mye som 3 grader...

fin tur, men ikke noe vak, og altså ingen fisk på flua.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok fortsette med å holde humøret opp på noen. Skriver ut fra erfaringer fra fiske rundt Horten og vet det er forskjellig fra indre del av fjorden. Det vannet jeg for tiden ser er ikke ille, litt grumsete pga Sande og Drammenselva. Når man legger ut om hvor mye fisk som pumpes opp av fjorden bør man også tenke på hvor mange det er som fisker der. Det er mange kast/kilometer dorging som tilsammen gjør fangstene.

Jeg vil bare at noen flere skal få øynene opp for andre måter å høste på, verre er det ikke.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok fortsette med å holde humøret opp på noen. Skriver ut fra erfaringer fra fiske rundt Horten og vet det er forskjellig fra indre del av fjorden. Det vannet jeg for tiden ser er ikke ille, litt grumsete pga Sande og Drammenselva. Når man legger ut om hvor mye fisk som pumpes opp av fjorden bør man også tenke på hvor mange det er som fisker der. Det er mange kast/kilometer dorging som tilsammen gjør fangstene.

Jeg vil bare at noen flere skal få øynene opp for andre måter å høste på, verre er det ikke.

Sportsfiskefjorden!!

:unsure: Vi takker alle for svar på denne tråd. Skulle selvfølgelig ønske det hadde vært flere. Vi mistenker

dumpingen ved Malmøykalven som synder for misfargingen av indre Oslofjord, med de ulemper dette

påfører fisken. Vi er selvfølgelig redd for at fisken, les silda, som setter kurs for indre Oslofjord, snur

i Drøbaksundet, og så ser vi ikke snurten av hverken horngjel, makrell, sei, torsk, eller andre fiske-

slag som følger silda. Det gjenstår selvfølgelig å se. Som fiskere flest, er vi ganske tålmodige, og lever

i håpet. Vi ønsker alle, også oss selv, Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Vi takker alle for svar på denne tråd. Skulle selvfølgelig ønske det hadde vært flere. Vi mistenker

dumpingen ved Malmøykalven som synder for misfargingen av indre Oslofjord, med de ulemper dette

påfører fisken. Vi er selvfølgelig redd for at fisken, les silda, som setter kurs for indre Oslofjord, snur

i Drøbaksundet, og så ser vi ikke snurten av hverken horngjel, makrell, sei, torsk, eller andre fiske-

slag som følger silda. Det gjenstår selvfølgelig å se. Som fiskere flest, er vi ganske tålmodige, og lever

i håpet. Vi ønsker alle, også oss selv, Skitt fiske.

Hehe, hvis dumpinga i Malmøykalven er skyld i misfarging av vannet, så sprer det seg jaggu langt. Som nevnt tidligere er det også her i Grenlandsfjordene skittenbrun sjø for tida. Det skyldes et ganske naturlig fenomen, nemlig snøsmelting og høy vannstand i elvene. I år er det liten flom i mange vassdrag, og det gir ekstra mye grums. Jeg er ganske sikker på at du finner årsaken til misfarginga hvis du tar en nærmere kikk på elvene rundt indre oslofjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis dumpinga i Malmøykalven er skyld i misfarging av vannet, så sprer det seg jaggu langt. Som nevnt tidligere er det også her i Grenlandsfjordene skittenbrun sjø for tida. Det skyldes et ganske naturlig fenomen, nemlig snøsmelting og høy vannstand i elvene. I år er det liten flom i mange vassdrag, og det gir ekstra mye grums. Jeg er ganske sikker på at du finner årsaken til misfarginga hvis du tar en nærmere kikk på elvene rundt indre oslofjord.

Det forklarer ikke at det har vært merkbart mindre SØ i indre oslofjord de siste årene. Flom har det vært i alle år. Holder en knapp på at utslippene i Sandvikselva (eller var det Lysakerelva), som raderte ut all gytefisk for noen år siden, her hovedårsaken. Før dette utslippet, var det vanlig for meg å se en 10-20 vak av SØ per fisketur. Nå virker det som det er helt tomt i fjorden. Blir heller ikke veldig lystig av å lese om all kloakken som dumpes i fjorden, men dette problemet har etter som jeg forstår blitt mindre og mindre med tiden.

Men det finnes håp. Om en 7-8 år har forhåpentligvis bestanden av SØ i indre Oslofjord tatt seg opp igjen. I mellomtiden er det jo bare å komme seg lenger sørover. Fisket selv i Sandefjordsområdet for noen uker siden. Du verden for et fiskeliv!!! Enorme sildestimer, seistimer, og masse vakende SØ.

Også er jo snart havabboren på vei :-) Er i god gang med å binde fluer til det som blir årets store fiske for min det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir heller ikke veldig lystig av å lese om all kloakken som dumpes i fjorden, men dette problemet har etter som jeg forstår blitt mindre og mindre med tiden.

Er redd anlegget på lysaker fortsatt er latterlig utdatert, og fortsatt slipper ut masse kloakk så fort vannmengden blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå Sarepta blir endel ensporet og atter terping fra din side oppfatter JEG med virkning stikk i strid med det du ønsker å oppnå. Æ blir no' lei... :)

Jeg er redd for at det er en sammenheng med det samlede utslipp av kloakk, gift fra avfallsdeponiet OG det enormt fargede vannet fra elvene som gjør at fisket er dårligere inne i bassenget her og det var vel her inne trådstarteren mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke Laksefiskern som bredsporet, tvert imot. Går alt som Dagbladet lovet serverer jeg Helga et Kinderegg i dagens avis. Nok om det, og tilbake til starten.

Jeg tror også at giftutslipp både i elv og sjø er hovedgrunnen til lite fisk i år. Man fjerner ikke et par årskull med yngel/smolt fra den viktigste elva uten at det merkes. Her har sjøørretfiske i vår vært bra, men akkurat nå er det stille. Var ute en kort tur i går ved Horten. Bra vannkvalitet ,men endel drivgods fra de dype skoger.

Skitt fiske.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fjerner ikke et par årskull med yngel/smolt fra den viktigste elva uten at det merkes.

Sportsfiskefjorden!!

Og ellers kan jeg opplyse om at gravinga i elveoset pga. bygginga av SMÅBÅTHAVN går for fullt, og det er søkt om tillatelse til utslipp av borreslam i starten av elva i forbindelse med bygging av tunnel. (Jeg regner med at vi snakker om samme elv, og det ser sikkert; den sliter, og i første rekke pga. veitrafikk og byggevirksomhet.) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Laksefiskern er smalsporet (det motsatte av bredsporet) så lurer jeg på hva jeg er... :blush: Jeg er nemlig tilbøyelig til å være enig med Laksefiskern både om den ensidige negative terpingen til en viss person og i Laksefiskerns analyse om hvorfor tilstanden i fjorden er som den er for øyeblikket.

Jeg håper ikke Sarepta, at du virkelig mener at de som kommer med rapporter om godt fiske i Oslofjorden skulle holdt kjeft om det fordi at det ikke passer inn i ditt bilde av fisket i Oslofjorden..? Det er desverre slik at verden ikke er svart/hvit. Duverden hvor enkelt alt hadde blitt da!

Selvfølgelig så skal de som til stadighet ikke får fisk i fjorden også formidle dette. Uten at det skal oppfattes som selvskryt så må nok jeg si at jeg er bedre kjent i Oslofjorden enn de fleste, kanskje ikke så merkelig da jeg både har hatt Oslofjorden som arbeidsplass og i tillegg er oppvokst i/på/ved samme fjord. Selvfølgelig så hender det at jeg ikke får fisk, men det er sørenimeg svært sjelden! Altså så handler det mye om å være kjent med fiskeplassene og i tillegg så skal man ikke kimse av hvor "flink" man er til å fiske. Det skulle vært rart om en som er fersk innen sportsfiske skulle få like mye som en som gjennom årtier har tilegnet seg kunnskap om hvor fisken befinner seg til de forskjellige årstider og hvilke metoder som er best på de forskjellige plassene til de forskjellige årstider.

På denne tiden av året så hender det at fisken rett og slett er borte fra de såkalte "sikre" plassene og det har nok sin forklaring i vårflom (redusert saltgehalt og stor tilførsel av partikler) samt økt temperatur og lyseksponering som igjen gjør at algene blomstrer opp. Og med den ekstra tilførselen av næringsalter (kloakk og avrenning fra jordbruket) så blir det til tider for mye alger. Det er ytterst sjelden at kloakkutslipp i seg selv skader fisken, det er følgeskadene som er skumle.

Siden jeg nok ikke bare er "smalsporet" men nok også sneversynt så skulle kanskje ikke jeg si slikt, men også jeg mener at fisket i fjorden kunne vært bedre, men så helsvart som noen påstår at det er går jeg ikke god for.

Din løsning på "fiskeproblemet" i Oslofjorden Sarepta, minner meg litt om å kappe av seg hodet fordi man har tannværk... :) Alle som har hatt tannværk vet hvor vondt det er uten at de vil benytte seg av denne radikale løsningen selv om den helt garantert vil virke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.