Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 13.05.08


erik
 Share

Recommended Posts

En liten kveldstur etter jobben med Øyvind som lettmatros. Vi dorget rundt ved Jeløya, utenfor Moss. Beklageligvis hadde jeg glemt å lade kameraet, så bildene er fra Øyvinds mobil. Vi hentet båten på hytta ved Mosseelva, og sjøsatte på Jeløya, kun en drøy time etter at jeg slo av PCen på jobben. Effektivitet er nøkkelordet. :)

I havna. Undertegnede er strålende fornøyd med litt fisketid:

55500_s.jpg

To glade gutter på vei ut i eventyret, med kongevær som ekstra motivasjon:

55501_s.jpg

Sundet mellom Jeløya og Moss. Forventnigene ligger skyhøyt, ettersom jeg har lovet Øyvind en ørret til et lite "forsøksprosjekt":

55502_s.jpg

Rett etter at vi passerte kanalen, kom vi inn i en seistim. Før vi skjønte hva som var skjedd var middagen sikret:

55503_s.jpg

Kvelden gikk. Med småsei og torsk går tiden fort. På utsiden av Jeløya røsket det til i riggen, og endelig skulle jeg få vise at jeg faktisk er mann for mitt ord. Sjøørret!

55504_s.jpg

(Håv er for pyser)

Vakkert på plass i dunken:

55505_s.jpg

Ørreten er nå plassert i en passe stor hagedam, med en stor stim laue å meske seg på. (Lukket vannsystem, ingen risiko for spredning av noe som helst) Skal bli artig å se om den klarer seg. Alle (kanskje bortsett fra fisken), var stålende fornøyd med turen. Selv Onkel Politi lot oss slippe ustraffet fra en liten glipp med gasspedalen, når vi kjørte inn mot Oslo igjen altfor sent på kvelden/ natten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette to ganger tidligere, da i forbindelse med akvarium. For meg virker det som om ørreten kan gå fra salt- til ferskvann med en gang, mens den må tilvennes når den går den andre veien. Jeg er ingen ekspert på emnet, men det har fungert fint før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte, er ikke dette egentlig mitt prosjekt, så det kan bli litt dårlig med oppdateringer. De gangene jeg har flyttet sjøørret over i akvarium, har temperaturen ikke vært noe problem, siden den er lett å kontrollere i et akvarium. (Om enn arbeidskrevende) Fra før av bor det en mindre brunørret i dammen, som nå altså har fått selskap av en større artsfrende og en stim med laue. Dammen ligger i skyggen av en åskam, med trær som skjermer ytterligere. Temperaturen er det jeg ser på som det største problemet, så hvorvidt den overlever eller ei er usikkert. Dette er med andre ord et skikkelig et forsøksprosjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beste fall er dette dyreplageri.

Tja, det kan nok diskuteres. I dette tilfellet hadde alternativet for ørreten vært å ende på en tallerken. Uten å tillegge en ørret alt for mye dømmekraft, tror jeg den hadde valgt dammen foran alternativet.

Mitt utgangspunkt er at en fisk som spiser og legger på seg har det bra. Det gjenstår selvfølgelig å se om denne kommer til å gjøre akkurat det, men ørretene jeg tidligere har sluppet i akvariet har gjort det. Jeg ser på vanntemperaturen om sommeren som en mye større utfordring for ørreten enn overgangen fra salt- til ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir skeptisk til hjemmeforsøk med dyr, uten at jeg har peiling på detta. Problemet er vel at det virker å være basert på gjetninger og ikke fagkunnskap, og hvordan klarer fisken seg i slik og slik er ikke helt min form for hjemmekos.

Liker dyr best i sitt naturlige element med mindre de blir middag.

Grattis med fin fangst dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.