Gå til innhold
Fiskersiden

tips til steinbit fiske


tommy eker
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er helt ny på forumet her og har lest at det er mange som klarer å få tak i steinbit.

Jeg har prøvd meg flere plasser men får kun små flat fisker. (pigvar, rødspette, sand flyndre)

Er det noen som har tips til hvor jeg kan gå og hva jeg skal bruke av agn.

Normalt bruker jeg bare krok med agn ikke så mye perler ol. av agn bruker jeg reker og makrell.

Hvilke type kroker er mest anbefalt? og når det gjelder makrellen skal den skjæres i lange tynne biter?

Jeg pleier å skjære av en en bit på ca 2x1,5 cm

Når på døgnet er det best å fiske?

Jeg bor på tjelta men pleier å fiske overalt. Jærstrendene, frafjord, egersund....

hilsen tommy

Endret av tommy eker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er tatt i Frafjord, Grasholmen, Rennesøy, Jørpeland, Årdal, Hjelmeland. De finnes mer eller mindre over alt. Fisker du mye vil du treffe på dem etterhvert :o

Tror ikke du skal regne med og få veldig mange forklaringer på plasser heller. De fleste som fisker på dem har brukt lang tid på og finne dem selv. Synd, men slik er det.Hersker litt gi og ta mentalitet.

Velkommen til forumet forresten, advarer om at det kan være avhengighets førende.... :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Hei

Jeg er helt ny på forumet her og har lest at det er mange som klarer å få tak i steinbit.

Jeg har prøvd meg flere plasser men får kun små flat fisker. (pigvar, rødspette, sand flyndre)

Er det noen som har tips til hvor jeg kan gå og hva jeg skal bruke av agn.

Normalt bruker jeg bare krok med agn ikke så mye perler ol. av agn bruker jeg reker og makrell.

Hvilke type kroker er mest anbefalt? og når det gjelder makrellen skal den skjæres i lange tynne biter?

Jeg pleier å skjære av en en bit på ca 2x1,5 cm

Når på døgnet er det best å fiske?

Jeg bor på tjelta men pleier å fiske overalt. Jærstrendene, frafjord, egersund....

hilsen tommy

Har ikke fisket mye steinbit men var en av målene for sesongen så jeg leste meg opp og fikk noen tips. brukte deretter under en time på å få første på første forsøk:-), tips er som følger: Slake skråninger opp mot grunner hvor det er god tillgang på skjell, kråkeboller og krabber. gjerne litt steinete slik at den får gjemt seg litt. Mai og juni skal være de beste månedene da den går opp grunnt for å spise seg opp litt etter gytingen. Bruk rosa blekksprut(liker også gult) gjerne med innslag av selvlysende og makrell eller sei sammen med blåskjell. Du kan bruke suffix agnstrømpe eller rett og slett surre innmaten av blåskjellet med elastisk tråd til kroken sammen med fisken. Jeg bruker sirkelkrok da jeg ikke er lysten på å finne kroken igjen nedi halsen på steinbiten, da får den heller ikke samme muligheten til å bite på snøret. Dunk loddet aktivt i bunn for å provosere den til å bite. Lykke til.

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.