Gå til innhold
Fiskersiden

Sperillen


pers6392
 Share

Recommended Posts

har vært veldig dårlig på Sperillen hittil i år.flere som har vært utpå uten hell,dette skyldes antaglig flommen,ikke lett å få fisk i en flomstor Sperillen,men jeg kan gå god for at det blir tatt stor fisk i Sperillen, det er lengre mellom dem enn det er i Mjøsa,men det gjør det jo desto mer morsomt når den først sitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at det er vanskelig å få fisk i Sperillen når den er flomstor?

Venter ørreten med å beite til forholdene blir "normale", eller er den vanskeligere å finne da?

Spør av ren nysgjerrighet :)

Blitt tatt noen på mellom 1 og 2 kilo den siste uka, men ingen større som jeg har hørt om. Tror generelt at man må bruke mange stangtimer for å treffe de store i Sperillen uansett vannstand. Fikk selv en på litt over kiloen forrige helg, plaskregn hele dagen.. Gjedde på nærmere 8 kilo ble det også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanskelig å få storørreten i Sperillen uansett vannstand,men jeg har det inntrykket at den er spesielt vanskelig å få når det er flom.

Det er jo bortimot normal vannstand i Sperillen nå og da regner jeg med det løsner litt,vi får ihvertfall ikke fisk av å sitte på land,legger man ned nok timer og har litt flaks så kommer fisken før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer sikkert det,vet at det også er tatt fisk på rundt 12 i utoset til Sperillen,men de siste åra har vel fisk på 4-5 kg vært normalt,med et og annet unntak som tipper over 7kg,vi får håpe fisken snart våkner igjen i Sperillen,har vært tregt fiske hittil i år,vet det var båter utpå i går uten å ha så mye som et napp engang,kanskje det snur til helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at topic er trolling er det ørret han spør om. Svaret er uansett ja; det er tatt mye diger ørret på Sperillen!

Så man (troller) ikke etter gjedda altså? skjønte egentlig spørsmålet, er bare nysgjerrig på gjedde bestanden i vassdraget siden jeg fisker en del i nedre deler av Begna. Rakk og få en på 9,8kg rett før flommen satte inn i år. Aldri prøvd Sperill-ørreten desverre. Skal oppover om to uker, kanskje verdt et forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt røye på 7-8hg så jeg tror muligheten for større fisk er tilstede,når det gjelder gjedde i Sperillen så syns jeg den bestanden er blitt plagsomt stor,har selv fått gjedde på 11kg og mistet større fisk på oppimot 15kg,den kommer som en bifangst under fiske etter ørreten sånn som mangen andre steder,tror nok at målrettet fiske etter gjedde i Sperillen kan gi mye stor fisk, spesielt deltaet rundt nes er det mye gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt røye på 7-8hg så jeg tror muligheten for større fisk er tilstede,når det gjelder gjedde i Sperillen så syns jeg den bestanden er blitt plagsomt stor,har selv fått gjedde på 11kg og mistet større fisk på oppimot 15kg,den kommer som en bifangst under fiske etter ørreten sånn som mangen andre steder,tror nok at målrettet fiske etter gjedde i Sperillen kan gi mye stor fisk, spesielt deltaet rundt nes er det mye gjedde.

Jøssess!!! Fiska der i 20 år og aldri sett snurten av gjedde! Finner den på å gå opp i Begna kan det fort bli mye stor gjedde og kanskje litt større snitt på ørreten... Den er jo rognstinn når den er 100 gram.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vel den første gjedda for 5-6 år siden og det har bare blitt mer og mer av den,har tatt opptil 18-20 gjedder på en dag,snittvekt har sikkert vært nær 5 kg ,fisket på Sperillen har forandret seg de siste åra,abboren er borte fra de "godplassene",småørret på 2-5hg er nesten ikke å få lenger.for to år siden prøvde Sperillen fiskarlag å sette ut not oppe ved Nes for å ta gjedda på våren,men dette fikk de visst ikke lov til av grunneierene,har selv fått gjedde langt oppi Begna,så den spiser nok godt av ørretbestanden i elva.Sikbestanden har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om,men regner med at det går med noen kg sik til å holde liv i ei gjedde,har selv funnet sik på 7-8hg i gjedder,så den er absolutt på menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. gjedda så tror man med stor sikkerhet at denne har spredd seg fra vælsvannet hvor en "luring"satte ut gjedde på 80- tallet.

Væla som renner fra vælsvannet til ådalselva er langt fra uoverkommelig for gjedde-"blyanter" , og gjedda kom sannsynligvis denne veien for 10- 12 år siden. Har siden spredd seg i kjempefart videre til Sperillen og Begna.. I ådalselva og tjern som ligger i forbindelse med elva har det i år blitt tatt flere gjedder på over 10 kilo, den største på ca 13. Ådalselva var før en brukbar fluefiskeelv, men idag har vakene stilnet.. Er fortsatt sikkert en del ørret, men for oss som har vokst opp langs elva er det vemodig å se at elva har foranderet seg så kraftig. Har fortsatt stor tro på sperillen som storørret- vann, men det blir spennende å se hvordan gjedda påvirker bestanden på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt forslag det pipo. Er faktisk gjeddekonkurranse under planlegging i Ådalselva..

I samme slengen kan jeg jo nevne at undertegnede og senior var en liten tur på sperillen i går kveld. Senior landet et fin ørret på 3.9kg etter knappe 25 minutters dorging i overflata, selv hadde jeg 2 som smakte litt på rappalaen, (dyprigg ca 40 fot). En hel kveld uten gjedde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er fiskereglene der? Trolling? :hailfs:

Det er kun lov med et planerboard med 1 stang og en dyprigg med 1 stang. I tillegg er det lov å henge etter 2 stenger, totalt 4 stenger.

Planerboardets avstand til båten skal være maks 25 meter.

Ørrettens minstemål 25 cm, fra snutespiss til ytterste haleflik.

Byttefisk: Sik, Krøkle og Tre- og Nipigget Stingsild. "hentet fra www.trollingfiske.org"

Fiskekort: (50.- 2 døgn) / (300.- sesong)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.