Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven nærmer seg gigalaksen


Nils Master
 Share

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ble en ganske kort økt idag også :blush:

Det hadde blitt landet en laks før jeg kom på toppen med mine venner ormene og noen utvalgte søkker.

Mine venner fra Danmark Søren, Frode (far) og Palle var der som vanlig. De liker seg der oppe, og etter et lynkurs til Søren (22år) i markfiskets hemmeligheter, hadde det blitt suksess for ham, og han takket for meget gode råd. 3 lakser til nå har han fått og ny pers på litt over 10kg. !Nå er han en sann markfisker.

I morges fikk han den 3dje, ca. 8kg. Palle har også satt ny pers med 15kg. på åpningsdagen.

Men Frode stakkar hadde enda ikke kjent laks, og jeg så at han begynte å gå inn i en tung periode :unsure:

Jeg håpet inderlig at han snart fikk fisken sin, da hadde alle 3 fått suksess med turen som varer til fredag.

Det var forholdsvis "glissent" på toppen da jeg kom ca. kl. 07:15. En runde ville jeg ta, for snart tok sola skikkelig i, og da er det tortur å fiske i varmen !

Så jeg gikk opp til grensen, stilte meg bak de 10-12 fiskerne og tok 4-5 kast, og PANG, der satt den. 8,0kg. Så det blir noen korte fiskeøkter, heldigvis vil jeg si pga. tropevarmen. Hadde ikke klart en runde til i sola.

Ble litt latter igjen på toppen, og spørsmålene haglet igjen.

-"Hvor tunge søkker bruker du" etc. etc.

Og nye forklaringer om brems/slipp, stiv stang, multiplikator etc. etc. Men jeg tror ikke det går helt inn til alle

:blush:

De kjører på med sammensurrede blysøkker og de spinkle stengene knaker og er på bristepunktet ved hvert utkast. Men de som får laks, de har skjønt det. Stangtuppen og tommeltott er det beste våpen ved markfiske i Gaula. Og marken må henge som et slips hver eneste meter nedover hølen. Da kommer "smoltnappingen", som alldeles ikke er en smolt !

Like etter at jeg tok laksen, kauket Søren:

-"Frode har fisk" !

Endelig, den første i år. Det ble en lang og steinhard kamp med å få den opp fra den harde strømmen helt nederst i hølen. Og endelig, han fikk den inn, 11,8kg. ! Og ny pers på ham også.

Så nå har vi perset alle 4. Utrolig !

Til lykke Frode, tenker gullpilsen smaker idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen Sølvreven! Dette er najs altså, med så gode fangster.

Det er faktisk tatt noen lakser i Nidelva i løpet av de første to døgnene også, med største på 11 kg etter det jeg har hørt. Kort oppsumert så er jo førstepuljeinnsiget iår i midt-norge helt sheriff i år...la oss håpe det fortsetter med flak av feite mellomlaks og smålaks, sånn at det blir skikkelig morro å være laksefisker i sommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt. Godt de har fått kvote på deg Silver :D

Ja heldigvis vil jeg si !

Ikke bare for laksen, men også for meg. Tar man 1 laks om morgenen er man mere enn fornøyd. Blir det ingen fangster før klokka 08:00, blir det en lidelse å stå i sola og fiske. Det renner svette i store strømmer, og det finnes ikke skygge :)

Jeg har fisket meget lite i år men jeg er totalt skutt i kroppen. Knærne verker, ryggen verker, kastearmen verker, og en skikkelig forkjølelse med feber har nå satt inn. Ikke så rart med svettetokter kombinert med inter-cooler i bilen. Syden-syndromet B)

Så det er godt å kjøre laks, like godt hver gang. Og like skjelven hver eneste gang, absolutt alle skjelver som et aspeløv på fingrene etter landing av sine feite storlaks. Moro å se at man ikke klarer å bli kurert :lol:

Så en lang pause fra fiskingen, det er en gave vi har fått som heter "kvoter". Hadde kvoten vært på 2-3 laks hadde jeg altså ikke maktet å fiske en halvtime ekstra hver dag ! Begynner nok å bli halvgammel, det er nok der det ligger.

Så full kons. tidlig om morran, og da må man ta vare på den ene runden man får på toppen av valdet.

Det er nok ikke så høyt tempo på fiskerne nedover hølen. Det går ganske så tregt (10 meter på 20 min). Men på en annen side, når man starter øverst i hølen som er 150m lang, har man god tid til å sikte seg inn på storlaksen på vei nedover :)

Når skal jeg få fiske meg ned hele hølen ? (Dagens desidert kvalmeste kommentar) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven, siden du er så ofte bortpå laksen så kunne det vært artig om noen fikk

festet dette på film eller bilder. Men når man har med folk for å filme.. da biter den aldri!

Men joda, såklart kan den bite da også.

Ta med deg en fiskekompis en dag og se om dere får til noe bilder eller film.

Hvor er det dere egentlig fisker sånn ca, synes å ha lest at det er nedfor Gaulfossen hvertfall.

Er elven fortsatt for stor til at fisken går opp fossen? Og er det tatt noe særlig over fossen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja heldigvis vil jeg si !

Ikke bare for laksen, men også for meg. Tar man 1 laks om morgenen er man mere enn fornøyd. Blir det ingen fangster før klokka 08:00, blir det en lidelse å stå i sola og fiske. Det renner svette i store strømmer, og det finnes ikke skygge :)

Jeg har fisket meget lite i år men jeg er totalt skutt i kroppen. Knærne verker, ryggen verker, kastearmen verker, og en skikkelig forkjølelse med feber har nå satt inn. Ikke så rart med svettetokter kombinert med inter-cooler i bilen. Syden-syndromet B)

Så det er godt å kjøre laks, like godt hver gang. Og like skjelven hver eneste gang, absolutt alle skjelver som et aspeløv på fingrene etter landing av sine feite storlaks. Moro å se at man ikke klarer å bli kurert :lol:

Så en lang pause fra fiskingen, det er en gave vi har fått som heter "kvoter". Hadde kvoten vært på 2-3 laks hadde jeg altså ikke maktet å fiske en halvtime ekstra hver dag ! Begynner nok å bli halvgammel, det er nok der det ligger.

Så full kons. tidlig om morran, og da må man ta vare på den ene runden man får på toppen av valdet.

Det er nok ikke så høyt tempo på fiskerne nedover hølen. Det går ganske så tregt (10 meter på 20 min). Men på en annen side, når man starter øverst i hølen som er 150m lang, har man god tid til å sikte seg inn på storlaksen på vei nedover :)

Når skal jeg få fiske meg ned hele hølen ? (Dagens desidert kvalmeste kommentar) :lol:

Det börjar väl bli dags för fluestagen snart när du redan fyllt 30 % av årskvoten?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven, siden du er så ofte bortpå laksen så kunne det vært artig om noen fikk

festet dette på film eller bilder. Men når man har med folk for å filme.. da biter den aldri!

Men joda, såklart kan den bite da også.

Ta med deg en fiskekompis en dag og se om dere får til noe bilder eller film.

Hvor er det dere egentlig fisker sånn ca, synes å ha lest at det er nedfor Gaulfossen hvertfall.

Er elven fortsatt for stor til at fisken går opp fossen? Og er det tatt noe særlig over fossen?

Ja det filmes i stor stil, spesielt fra danskene som jeg kjenner. Men DVD blir sendt til meg utpå høsten.

Jeg har DV selv men det blir så mye å drasse på. Man har mere enn nok med å holde kontroll på fiskeutstyret. Men noen bilder, det får jeg ta det senere. Og i varmen er det om å gjøre å bruke så lite energi som mulig og ikke springe etter foto/kamera hver gang en mann får på en laks. Det blir liksom så mye å tenke på. Men jeg angrer utpå vinteren, men da er det for sent !

Og jeg fisker jo mye alene, unntatt på toppen der det er køfiske da.

Vi fisker på Ler (Borten/Losen). Ingen fisk er innrapportert derfra enda ser jeg.

Laksen kan nok gå opp fossen når den er på det "laveste" i døgnet, men jeg tror nok ikke så mange går opp akkurat nå på denne vannstanden. Var jo 80-100kbm/s tidligere her, og da gikk den opp fossen.

Det börjar väl bli dags för fluestagen snart när du redan fyllt 30 % av årskvoten?

B)

Ja da blir det tuber uten krok

:)

Neida, Kamasankroken må nok brukes, og da skal nebbtanga være klar. Håper jeg berger laksen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småfeber, rennende nese, trykkoker i hodet, og i elendig form !

Men klarer en laksefisker å være "fornuftig" og holde seg hjemme ett par dager ? Nå fikk jeg hvile på sofaen i hele går hjemme, og det var godt. Men formen var like skral utover kvelden. Men jeg visste at temperaturen grytidlig om morran nå er på bare 13-14 grader, og kanskje det lindrer litt for forkjølelsen :D

Jeg skal nok klare ett par runder på toppen av valdet. Som sagt, så gjort. Jeg la meg så tidlig som 22-tiden i går kveld, men jeg tror nok ikke jeg var i drømmeland så veldig lenge. Jeg satte på vekkinga 02:20 !

Og med meg hadde jeg med et par blingser. Sola kom opp tidlig, og da ville jeg flykte fra elva uansett, og dra hjem igjen. Når jeg kjørte over jernbanelinja på vei mot valdet møtte jeg en hel armada med biler, folk som hadde fisket på toppen. Jeg overdriver ikke om jeg telte 18-20 biler. Men det var visst ikke noe fres der oppe.

Like etter parkerte jeg bilen, og så til min forbauselse at nå var det ikke en sjel ute i elva og fisket.

Hele bataljonen som holdt til i telt og vogner like ved lå nå og sov. Ca. 20 mann, snorkingen hørtes lang vei.

Ikke noe rart de var i koma, etter gårdsdagens tropevarme. Og de hadde nok fisket noen runder og var utslitt.

Men om en halvtime begynte en etter en å våkne og starte fisket. Så om en time pleide det å være 10 mann som fisket. Og det tok seg opp etterhvert utover morran, med 20-30 mann.

Presis klokka 03:05 var jeg på plass, og jeg nesten skalv av forventning. Elva var litt mindre enn igår, det begynte å minke med snøen oppe i fjellene tenkte jeg. Hele plassen for seg selv, fuglene våkner til liv, og en lett kjølig bris oppover dalen. Kan man få det bedre ?

Jeg startet kjapt kastene litt lenger ned i hølen denne gangen. I og med at elva var ørlite mindre, og draget lenger opp var litt for svakt. Og det ble nok (dessverre) en kort seanse idag også.

Etter 7-8 kast og noen få meter kjente jeg det drog til i markopphenget igjen.

-"Ånei, tenkte jeg, ikke så tidlig" !

-"La meg få fiske litt til før du biter på da". Ja det var faktisk min første tanke. Nå ville jeg aller helst ha 3-4 halvkjappe runder på toppen før alt folket kom og sola kom for fullt.

Men egentlig kan man ikke tillate seg å klage, jeg var i elendig form, og jeg var nok innerst inne glad for at laksen beit på. Bedre med en fight enn ingen ;) Men, men, godt med en laks, men ikke så kjapt.

Jeg kjente med en gang at det var en sprelsk mellomlaks, den var ikke så tung og seig som laksene fra 8kg. og oppover. Og akkurat da bestemte jeg meg for at denne skulle absolutt slippes uti. De store bamsene stod litt lenger ned og ut, midt i den verste hardstrømmen. Og sjansen for at en av disse beit på var overhengende stor. Mellomlaksen dundret i alle retninger og det var en morsom og sprelsk fight. Faktisk mye mere liv i disse enn de store og tunge laksene. Og disse kjemper som besatt ute i strømmen.

Jeg fikk den etter noen minutter inne mot kanten og skulle gjøre meg klar til å hekte av angelen.

Og til min store "fortvilelse" så jeg den store beakangelen hadde krøket seg inn i øyet på laksen. På utsiden altså ! Og det så ikke bra ut.

Jaja, det var som utgjort, denne kunne absolutt ikke slippes uti.

Det var nok blant de minste som var tatt på valdet enda :blush: Men laks er laks, mistroisk kan man ikke være.

Men den kunne godt vært litt større :lol::lol:

Flere 15-kilos går der ute, og enda flere 10-12 kilos !

Jeg satt nå der med laksen min, så på klokka og den var nå 03:12. Jeg kunne ikke fiske før om nesten 21 timer !! Ved midnatt neste døgn. Virker som det blir få timer nede ved elva i år :)

Jeg satte meg ned og ventet på kompisene fra Dk. De leide rom hos en innflyttet danske på andre siden av E-6. Og de pleide å komme ved 04-tiden. Det dukket etterhvert opp den ene etter andre fiskeren fra "campingleiren" i nærheten, nesten alle var dansker. Og de ble nok litt overrasket over at jeg satt ved bordet (uten vadebukser) og slappet av, og ikke fisket.

-"Jeg har rødt kort", sa jeg. Og de holdt på å flire seg loddrett i hjel :lol:

-"Hva fanden, har du allerede fått laks" !

-"Ja dessverre", sa jeg, og ny latter. De ble ivrig etterhvert å begynte å fiske, alle mann. Og like etterpå kom mine 3 kompiser, og de ristet på hodet.

-"Har du allerede tatt kvoten, Silver". Nå må du vente til midnatt, ho-ho-ho.

Jeg stakk oppi bilen og hentet videokameraet. Var litt kjedelig å dra hjem enda, det var en fantastisk sommermorgen og kanskje jeg skulle filme litt action. Hadde jo god tid nå, så noen fighter festet på film hadde gjort seg. Jeg satt på bordet oppe på kanten og ventet ett par timer. Hølen var smekkfull med fiskere nå, men det skjedde heller lite. Så jeg pakket sammen og dro hjem. Og vel hjemme lå kona enda og sov.

At jeg hadde tatt laks var ingen vits å fortelle. Hun skjønte det sikkert også da jeg kom hjem såpass tidlig.

Så der i gården var det ingen vits å imponere i vill ekstase med en laks inne på soverommet.

Eneste døsige kommentaren jeg fikk var:

-"Du e gal, lægg dæ å sovva" !

5,2kg. mellomlaks

0506200810286Bii9NDtXAj6enT1wL.jpg?68

Så nå er det å vente til midnatt, tror jeg starter klokken 24:00 i morgen :) Pleier å være litt dårligere mellom 24:00 og 03:00, men jeg får iallefall fisket. Men det skulle ikke forundre meg om det beit på en etter 5 minutter :D

Kanskje jeg skulle prøve flyteline og små tørrfluer ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda laksefiskere som ikke har skjønt dette med dagskvoter enda, når de skal gjelde :blush:

En eldre nordmann fikk forleden dag en storlaks på mitt vald, og han fikk beskjed om fra andre fiskere at han ikke kunne fiske de neste 24 timene. Døgnkortet hans gikk ut 2 timer etter at han fikk laksen. Og godtroende som han var ventet han i 24 timer før han gikk uti elva igjen neste fiskedøgn.

Merkelig at ikke folk skjønner dette, et døgnkort gjelder fra klokkeslett på kortet til samme klokkeslett døgnet etter ! Så hvis døgnkortet går ut klokka 15:00 og man får en storlaks halvtimen før, kan man fortsette å fiske etter 15:00 hvis man har et nytt døgnkort ! Mange som reagerer i sinne på dette, man kan naturligvis registrere 2 lakser innenfor samme dato. Men dette gjelder ikke for meg (sesongkort) der fiskedøgnet gjelder fra midnatt til midnatt. Det gikk laks som bare det, og han stakkaren satt nå der og ventet i 22 timer på å få fiske :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du må starte å fiske i Orkla snart du!

Ikke rart du synest det er varmt når du tropper opp i forsvarets ullgenser når det er 30 grader ute:-)

:blush:

Hvor tunge søkker bruker du på denne elva?

Og hva gjør du når du kjenner "smoltnappinga"? Gir du tilslag med en gang? Eller slipper du etter snøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at hvis du får fisk etter en time på kortet så kan du gå å kjøpe et nytt døgnkort???? :blush:

Nei, nei, man kan ikke kjøpe et nytt døgnkort før det forrige er utgått (på klokkeslett) !!

Har du et døgnkort fra f.eks. 16:00-16:00 så kan du kun ta 1 laks innenfor det i samme vassdrag.

Men du har et nytt døgnkort dagen etter og det vil du gjerne starter også 16:00. Så får du en laks klokka 15:00 så kan du jo fortsette klokka 16:00 for da starter ditt andre fiskedøgn ! Og får du en laks dagen etter klokka 17:00 blir jo begge laksene registrert under samme dato på børsen.

Og akkurat dette er det nok mange som også har reagert på i sinne, merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.