Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven nærmer seg gigalaksen


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Är det fjolårets uteblivna grilse som börjar komma nu?

Det virker unektelig slik. Masse feit og fin mellomlaks i Namsen også, til tross for at det er litt tidlig på sesongen for at denne sorten skal ankomme i så store mengder. Denne mellomlaksen og de "små storlaksene rett over 7 kg er nok fjorårets uteblitte smålaks. Lite mat har antagelig ført til at de tok et år ekstra i sjøen for å spise seg opp til en mer ok gytekondisjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å skjenke reven er jo et meget godt sjekketriks. Men er ikke reven et lurt dyr da :lol:

En ensom og sleip djevel som liker å søke etter mat når alle de andre sover :lol:

Men det fungerte dessverre ikke idag :blush:

Traff ein kar ved elva på torsdag, som såg virkelig sliten ut, han hadde vært på besøk hos en annen laksefisker i en campingvogn ved valdet den natta. Denne karen slukket tørsten med sitt hjemmebrygg som lokalt omtales som kukdiesel (kornøl), da det renner rett gjennom og legger igjen en del prosenter alkohol.

Den resignerte fluefiskeren greide 2 kast med tohåndsen før han takka for seg å fant teltet og lurte på hvordan opphavsmannen var i stand til å fiske med noen glass av brygget innabords. "Bryggeren" fikk en fin laks på 8,2kg tidlig den morgenen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i natt ble det dramatikk på valdet, livsfarlig dramatikk !

Bestemte meg for å dra oppover og fiske i natt, og nå skulle det fiskes og ikke sitte på land og være unødvendig mye sosial.

Herlig vær nå, det er kommet endel skyer og en litt svalere og levelig lufttemperatur. Og inatt var det helt perfekt.

Jeg ankom valdet litt før midnatt med ny forsyning med mark og kjølebag inneholde svalende boksøl og noe unødvendig mat som man bare må ha for å overleve.

Og 2 nye kompiser fra Dk hadde ankommet igår, og det ble til at jeg fisket sammen med han ene dansken og en nordmann. Andre dansken hadde "ulykksalig" fått en 5-kilos tidligere på dagen, så han måtte bare gå og trippe og vente til neste fiskedøgn.

Den som var mest ivrig var nordmannen, en meget frustrert fisker som snart nærmet seg det rene vannvidd !

Han hadde mistet 5-6 laks til nå, deriblant noen skikkelige klubber. Han fisket med haspelsnelle (!!!) og hadde surret sammen 2 blysøkker som til sammen veide bortimot 130-140 gram ! Og han brukte en altfor mjuk og spinkel stang til dette fisket som vi brukte på akkurat denne plassen.

Vi fisket nemlig i utgangen av en høl, helt nede i overgangen ned mot et infernalsk og 3-400m langt stryk.

Og der strømmene møttes nede i strykkanten, der måtte bare laksen hvile noen sekunder. En "elektrisk" plass hvor man venter et fandenivoldsk hugg på hvert eneste kast. Hvis man vel og merke klarer å få det tunge søkket til å gå i noenlunde riktig tempo ! Ultraspennende, med andre ord !

Jeg har fisket så mye på slike plasser, og jeg vet presist hva som må til. Lange kast, la det dundre nedover til "gryta" eller "frimerket" nedenfor og la opphenget gli noenlunde rolig ned mot laksen(e). Og la det henge der i noen sekunder og pulsèr marken litt på sin rolige ferd inn mot kanten på vår side. Og da skal jeg love at laksen blir spinnvill. Det må bare si DUNK, DUNK ! :lol:

At folk tør å bruke haspelsneller og altfor lite dimensjonerte stenger på slike plasser er for meg en gåte. Gambling med storlaksen, og mang en storlaks er slitt rett av de siste dagene ! Folk lærer nå aldri, enn hvis det kommer en laks på over 15kg. ? Hva da, det må jo bare være klin umulig å holde den med slikt utstyr. Og å pumpe en storlaks opp fra overgangen til stryket og 100 meter oppover til smulere farvann, vinkelrett inn på ei snelle (med attpåtil altfor mjuk stang) er en kompleks affære :) I tillegg skal 140gr. bly trekkes opp fra stryket :lol:

Ca. klokka 01:30 begynte det å skje ting, han nordmannen (med haspelsnella) fisket i intenst iver på det hotte punktet, og der beit det på en 5-6 kilos, etter at han hadde rykket til noen lakser på kastene før. Og etter mye om og men kom mellomlaksen villig med oppover kanten mot en mye mere moderat strøm. Stanga stod rett ut (huff å huff), det var jo et ganske bra trykk på laksen og jeg så at dette måtte være maks av hva utstyret hans egentlig tålte !

Laksene er ikke så voldsomt villig til å sluke akkurat nå, de bare tar såvidt tak i markklysa og drar til, og mange laks mistes for tiden ! Hvordan man klarer å slippe etter slike tunge søkker ned mot et hardt stryk med haspelsnelle er for meg en gåte. Men markopphenget går vel i en rolig bue inn mot land, og det funker jo på et vis det også. Men så særlig kontroll på raklingen får man ikke. Briste eller bære :D

Den fine laksen slapp etterhvert taket på marken, og den svømte rolig ut i elva. Og et nytt KALDVRÆL fra fiskeren som nå var på bristepunktet til å gi opp. Men han ga seg ikke, nye marker ble tredd på, og han tok en ny runde nedi den ultraharde gryta.

Nå fikk også jeg blod på tann, laksen begynte å komme tidlig på morran og jeg luktet storlaks :lol: Det var like før det ble helt lyst, og akkurat da er det at det begynner. Forflytning av laks i stor skala !

Jeg beveget meg rolig ned de få metrene som var farlig god, kastet lange kast med et 130gr. søkke (ca.) Og lot det dundre ukontrollert og altfor raskt ned hardstrømmen lenger ut. Umulig å få riktig fart på opphenget her. Så kom det ned i den litt dypere gryta og V-formen på de 2 møtende strømmene langt der nede, og da fikk jeg rolig glifart på opphenget nesten rett nedstrøms. Og lot det henge like ovenfor bunnen der nede, og begynte å pulsere markklysa rolig frem og tilbake, samtidig som det gled sakte inn mot torvkanten. Og laksene stod ofte akkurat der, 3-4 meter ut fra torvkanten og lurte idet de kom opp det lange stryket.

Og der kjente jeg de herlige og seige dragene i opphenget. Jeg stivnet til, la rolig ned stanga: Den var der fremdeles !

Og rykket til, men den var borte !

Nytt kast, og det samme skjedde, voldsomme og hissige drag i marken, ørlite lenger ned denne gangen, så var den borte. Nye marker måtte tres på i en fart, og jeg skalv på fingrene. For en spenning, helt ubeskrivelig. Og jeg får aldri bort denne skjelven når jeg kjenner seige drag på storlaksen rett nedenfor meg :lol: Det er bare et tidsspørsmål før den sitter.

Han ulykksalige fiskekameraten stilte seg tvert 5-6 meter ovenfor meg, vi luktet nå begge laks :D

Nye feitmark på kroken, det var såvidt jeg klarte å tre de på, skjelven i fingrene var intens.

Marken kom på plass, det hang som et slips der nede, presist på riktig plass !

Det drog, og det drog der nede, ned med stanga, jeg ventet 3 sekunder, 4, 5, 6, 7, 8.

SMUKK ! Jeg drog til i et helsikkes rykk. Den satt ! Og den var utrolig seig og hard. Full brems på snella, den måtte vekk fra stryket så raskt som mulig. Gikk den 10 meter lenger ned ventet en farefull ferd 4-500 m. ned stryket. Og der var det rett og slett umulig å holde igjen.

Jeg kjørte storlaksen steinhardt ute i hardstrømmen og den skar på skrått opp og utover elva, og kom i været med et gedigent maggaplask. Herregud, den var svær og fin. Uten stor markangel og 0.60 hadde dette aldri i verden gått bra, jeg tror det var en av de absolutt hardeste laksene jeg noengang hadde kjørt. Og den brukte jo den forferdelig harde strømmen til hjelp. Og den ville absolutt ikke bli med oppover til litt roligere strøm før etter 10-12 minutter. Rekordlaksen 1/6 var bare småtteri i forhold til hard kjøring. Elva var jo mye varmere nå, og den var mindre.

Han andre fiskeren fikk hentet en diger hov, vi måtte ta den inn i den harde strømmen. Og jeg pumpet laksen mange ganger inn mot torva, og den gikk like hardt ut igjen for hver gang. Men den slet seg ut etterhvert, da trykket var voldsomt. Omsider fikk jeg den inn mot kanten og han andre bommet 3 ganger med hoven (!) idet laksen var klar for hoving. Laksen ble redd hoven og drog rett ut for hver gang. Men omsider fikk han hoven rundt laksen idet det for fjerde gang lå rolig helt inne ved vannkanten.

En skikkelig klubbe av en laks igjen, "kort" og råfeit hannlaks. Den ble veid til 11,2kg. med lengde som en 10-kilos !

Ah, det var en fandenivoldsk og herlig fight. Jeg kjenner det verke i hånda enda.

Så kommer dramaet !

Nordmannen beveget seg nedover mot gryta mens jeg veide og vasket laksen, og skulle pakke sammen sakene for å dra hjem.

Og der fikk han jaggu på en laks igjen, akkurat på samme plass. Tydelig at laksen nå var på vei, morgenes forflytning var i full gang.

Jeg sprang nedover og der stod han med den altfor mjuke stanga rett ut, han klarte rett og slett ikke å holde den. Og hvordan i huleste skulle han klare å dra laksen opp fra hardstrømmen, tvers inn på snella ?

Dette går aldri bra tenkte jeg.

Så laksen fikk noen meter, og den var plutselig nede i det dype og voldsomme stryket. 100 meter line var ute på et blunk.

-"Hva gjør jeg nå", fikk han piplet fram.

-"Gå nedover, ikke hold igjen, og håp det beste", sa jeg.

Og en finnmarking som hadde ankommet sprang nedover stryket med hoven og ville hjelpe.

Fiskeren la i vei nedover og skulle passere noen store busker og småtrær, og der gikk han jaggu uti vannet til midjen på de svære og skumle skuttesteinene under vann ! Livsfarlig, tenkte jeg !

Vannet frådet rundt kroppen hans, og plutselig snublet han og gikk under og svelget vann.

Jeg var klar for livredning, 113 og hele pakken, men akkurat da kom han opp igjen, han hadde krabbet seg opp fra bunnen ! Men stanga slapp han ikke. Laksen var pokker i vold en plass nede i stryket.

Og fyren var selvsagt gjennomblaut, og snella så ikke ut. Den var full av jord, småkvister og gress. For et kaos. Jeg satte meg i bilen og kjørte nedover, han måtte ha hjelp. Jeg gjorde klar kleppen og småsprang ned den bratte og skumle skråningen ned mot stryket. Mange skumle og løse steiner her.

Og der stod han og holdt på den svære laksen, dønn i ro. Og hjelperen med hoven stod 100m. lenger ned i stryket og han hadde sett laksen velte seg utenfor de enormt store og kvasse steinene.

-"Den er mye større enn din", ropte han. Og viste lengden på laksen på skaftet av den svære hoven.

Og det var bortimot 120-130cm. langt. Sikkert en laks over 15kg. tenkte jeg ut ifra beskrivelsen til finnmarkingen. Han hadde jo sett hele kroppen ligge rett utenfor seg, men fikk ikke fatt på den med hoven.

Jeg tok tak i lina til fiskeren med hånda og gikk nedover mot laksen. Lina lå som et strek rett utenfor kanten nedover. Du må gå nedover, og korte inn lina ropte jeg til fiskeren !

Men han stod pal og var totalt paralysert. Til slutt var jeg nede ved opphenget og jeg kjente forsiktig etter om det var noen rykninger i snøret. Men helt stille, jeg så søkket vibrere i strømmen bare en halvmeter utenfor kanten imellom noen store steiner. Men markangelen så jeg ikke, den var sikkert satt seg fast mellom noen steiner. Og laksen var garantert borte !

Jeg fikk vekket fiskeren, og han kom nedover og sveivet seg inn med stram line for å få løsnet opphenget fra steinene. Og jaggu måtte han absolutt gå på steinene som var under vann, istedet for å bevege seg oppe i skråningen. Og der gikk han jamen meg under igjen, og fikk karret seg opp, forslått og jævlig.

Nei og nei, dette var noe av det verste jeg hadde sett. Og stakkars mann, han hadde koblet fullstendig ut.

Men den enorme laksen var borte, hele markopphenget kom opp og fiskeren kauket noe som ikke egner seg for barn :)

Det gikk laks,og jeg lurer på om han fremdeles var i stand til å fiske, det rant vann av ham i strie strømmer, og han så ikke ut :lol:

-Har jeg vært deg nå, så hadde jeg drukket meg dritings", sa jeg til ham. Og det skulle han visst gjøre nå.

Jeg drog hjem, og jeg humret mye på turen. For et sirkus, og for et drama. De 2 kompisene fra DK hadde forlangst dratt over på den andre siden av elva, og fikk med seg hele sirkuset, og de holdt på å flire seg ihjel. Skal bli artig å møte de igjen, og fordøye hendelsen.

Her er iallefall min laks. Det er ikke så mørkt som bildet viser, pga. blitz. Skulle kanskje vært tatt bilder uten blitz.

080620081047F2tDNASn5pWKdZsyM9.jpg?37

0806200810428BruJke75eXOUWBsoF.jpg?62

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff a meg, dette vår så nære på at et menneskeliv gikk tapt at dere tror det ikke !!

Et lite feilskjær til nede i frådskummet, noen få cm. lenger ut og fiskeren ville garantert bli tatt med strømmen og totalt forsvunnet ute i elva ! Elva gikk hard over 1km. nedover langs land ! Han var i grenseland, og det var det verste jeg har opplevd i min lange fiskekarriere. Aldri sett at det var så nære på. Helt utrolig hva fiskere kan finne på når de får på storlaks. Ikke mye rasjonell tankegang, og bergingsvett da nei.

Strømmen tok jo fatt i ham, men han klarte på mirakuløst vis å karre seg fast i noen tynne greiner som stakk ut under vann. Jeg tror det berget ham faktisk. Det var fullt mulig å gå (springe) nedover på veien et stykke, og bare løfte stanga høyt og vippe lina over småtrærne som stakk ut. Eller evt. å holde stanga rett ut og karre seg rett gjennom buskaset inne på kanten. Men mannen skulle absolutt gå ute i selve stryket på over en meters dybde. Med null kontroll over fotfestet.

Stakkars mann, jeg håper inderlig at han snart får laksen sin, han har fortjent det, etter altfor mange tapte lakser til nå.

Når jeg ser hvor hardt det er å få inn laks over 10kg. med mitt utstyr (som er ekstremt i forhold til de fleste) så er det forståelig at mange lakser sliter lina rett av, eller forsvinner ned stryket.

Mange fisker mark med 0.45, det holder rett og slett ikke mål. Man ser på bruddstyrken på spolen og stoler blindt på det. Men da er limiten på grensen, det tåles absolutt ikke noen få småskader på fortommen, pluss at knutene må sitte.

Bruker man 0.60, da har man litt å gå på. Og hva om det biter på en laks på 15-20kg. ?

Hadde vært for j...lig at utstyret sviktet da. Utilgivelig, og det skal sannelig ikke skje den dagen den kommer :)

Ja det går mange laks over 10kg. i Gaula akkurat nå med laaang line hengende ut av kjeften, altfor mange vil jeg si. Dette er nok noe helt annet enn å fiske i ei lita lakseelv med liten vannføring og lakser med snittvekt på 4-5kg. :lol:

Det er rett og slett ikke sammenlignbart.

Max. kastevekt på min stang er 160gr. og jeg har selv store problemer med å pumpe laks ute i den megaharde strømmen.

Tenk dere en slukstang med max. kastevekt på 50-60 gram, kombinert med ei haspelsnelle og 140-150 gram bly på fortommen !

Det blir så rått at det er som oftest at laksen vinner.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker 0,40 sene på haspelsnelle til markfiske men i "mi" elv så er 40 grams søkke det tyngste eg har brukt. Fekk heilt perfekt fart på opphenget med 40grams søkke sist eg fiska og kjente søkket slepte langs bunn og dunka. Men så er og dette ei elv med snittvekt på rundt 5 kg på laksen.

Eg skyr multiplikatoren etter utallige timar med flokar ala skjærereir, må trene meir med den men kaster ikkje bort verdifull fisketid på fikling med flokar, det går nok tid bort til å knyte nye oppheng. Men kanskje eg hadde slitt av mindre dersom eg hadde brukt 0,55 f.eks? Har ein Ambassadeur 6500 c Syncro, kanskje den bør få sin debut snart?

Gratulerer igjen til sølvreven med strålande fangst, laksekongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo egentlig fint å fiske med haspel og svært ofte med 0.45 i Gaula også. Men da må man fiske på plasser der dette funker :) Dvs. litt roligere strøm, moderate høler f.eks. der laksen kan kjøres under kontrollerte former.

Vi som kjenner de hotte plassene vet at det er best i overgangen mellom stryk og høl, der står bamsene og hviler. Og fiskerne oppdager dette etterhvert, at mesteparten av fisken tar akkurat her, og ser hvilke tyngder vi bruker på søkkene på akkurat denne vannstanden. Faktisk så er det en fordel å bruke 70-90 grams slik elva var de første dagene, for da er strømmen mere moderat og jevn og fin i hele hølen. Da fiskes det i hølene og ikke like ved strykene. Og når fiskerne ser at det funker hos oss, kjører de på med bly med samme vekter. Problemet er at utstyret ikke tåler det. Hverken stang, dimensjon på line eller snelle :lol:

Det knaker ubarmhjertig i stanga når opphenget kastes ut. Og når evt. storlaksen biter på, er det et sannt mareritt. Man får ganske enkelt meget liten kontroll med laksen. Fisker man på slike råe plasser er det hardkjør og pumping. Intet annet går, unntatt hvis laksen er veldig snill. Og det er gjerne de på 5-6kg. Men ikke de over 10kg. De må tas med rå makt, og gjerne i 15-20 minutter, ellers går det til dundas ;)

Jeg spør alltid hvorfor de fisker med så "lite" som 0.45. Det står jo 15-18kg. på spolen !

Men hvorfor ikke helgardere litt, med f.eks. 0.55, da har man atskillig litt mere å gå på. Og spesielt hvis man bruker doble slukknuter, bare det er ultraviktig under markfiske på slike plasser.

Jeg har ikke tall på hvor mange lakser som allerede er slitt rett av, det er rått å få på en på 10kg. og oppover akkurat nå.

I går var det en mann som fikk på en skikkelig bamse på mark helt nederst på valdet. Den var 15kg.++

Han fikk heldigvis leid den opp fra den skumle brekkanten og 20-30 meter opp i hølen. Og den var like utenfor land. Han stoppet opp fordi at kompisene skulle filme bamsen der den lå i hele sin bredde utenfor kanten. Idet de rigget fram kamerautstyr tverrvender bamsen og et megaløp rett ned til brekket og den fyker utfor kanten og ned i stryket, og sliter rett av.

Får man på en slik bamse, ja da drar man den (hvis den kommer) lengst mulig vekk fra det harde brekket i et jafs, så langt som laksen er villig til å sige opp :-) Og kjører den oppe i dyphølen. Livsfarlig å stoppe opp, da samler udyret krefter og blir bare enda verre.

Men det er lettere sagt enn gjort, he-he. Får man på en stor laks er det bare å snu seg på vei opp mot elva. Ta stanga på strak arm rett foran seg, med stram clutch, og lede laksen sakte oppover uten en eneste rykning i stanga, eller innsveiving. Rykning og greier i stanga merker laksen og blir bare enda verre. Den kommer sigende meter for meter, "snill som et lam", men bare inntil videre. Og når inntil videre helt sikkert kommer, da er man forhåpentligvis lengst mulig vekk fra elendigheten. Laksen kan gå ned til stryket igjen, men den skal være kjørt endel før den kommer dit igjen, og da blir det enklere evt. 2. gangen den leies opp :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny fin laks, Silver!

Ja det blir litt dramatikk med slike "arti-karra" i elva. De lærer vel etter hvert, men synd at de ikke forstår hva som skal til litt tidligere og må begå samme tullefeilene gang på gang. På fjellet skal du "lytte til erfarne fjellfolk", det rådet bør man også følge som laksefisker i nye elver...

Fisker selv utelukkende med haspel, men tilpasser selvsagt utstyret til fiskested. Ikke noe problem å makke med når bøylen er slått fra og pekefingeren brukes på samme måte som tommelfingeren på multiplikatoren når du slipper etter i hull og slikt. Man velger jo 8000-10000 sneller til så tungt fiske som du bedriver. Har vel rundt 250 meter 0,50 mm på de store snellene, så her har man kontroll så lenge resten av utstyret holder mål... :lol:

På den annen side: Oteren sin store Shimano Baitrunner (8000 eller 10000?) fikk jo hele spoleakselen bøyd når han tok sin 18,5 kgs i Bjøra for noen år siden. Aldri vært samme snella siden, men den mannen frøkenkjører da heller ikke storlaksen..! Så - kanskje er multiplikatorene overlegne til det virkelig tunge fisket likevel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tillatt å spørre Sølvreven om hva han bruker av lengde ned til søkke og som fortomslengde og om dette varierer etter forholdene og hva som avgjør hvilke lengder han velger?

Ja jeg ser nok også at det svært ofte brukes altfor korte fortommer under markfiske i Gaula.

Mange bruker bare 50-70cm. Få marken lengst mulig vekk fra søkket, men ikke så langt at marken av og til kan flyte for langt opp fra bunnen. Hvis man bremser og slipper riktig markopphenget vil likevel markopphenget ligge like over bunnen !

Så for å få laksen tid til å ta marken (og sitte) før søkket har passert laksen, bruker jeg alltid minst 120cm, helst bortimot 130cm. Spesielt i ganske hard strøm er det viktig da søkket går faretruende raskt.

Mange får på laks på korte fortommer også, men da er det mere "på lykke og fromme". Man håper at laksen fikk festet seg på et vis.

Så på korte fortommer synes jeg absolutt at jeg ikke får kontroll på markopphenget. Det blir som en eneste stor kvas med søkke/mark i ukontrollert driv side ved side. Vanskelig å forklare :)

Lengde på snøret ned til søkket er ca. 40-45cm. ! Og ikke minst dim. 0.45, da sliter man ikke bort så mye bly, det kan røskes opp fra ganske store rullesteiner på bunn. Jeg har enda ikke slitt av et søkke.

Gratulerer med ny fin laks, Silver!

Ja det blir litt dramatikk med slike "arti-karra" i elva. De lærer vel etter hvert, men synd at de ikke forstår hva som skal til litt tidligere og må begå samme tullefeilene gang på gang. På fjellet skal du "lytte til erfarne fjellfolk", det rådet bør man også følge som laksefisker i nye elver...

Fisker selv utelukkende med haspel, men tilpasser selvsagt utstyret til fiskested. Ikke noe problem å makke med når bøylen er slått fra og pekefingeren brukes på samme måte som tommelfingeren på multiplikatoren når du slipper etter i hull og slikt. Man velger jo 8000-10000 sneller til så tungt fiske som du bedriver. Har vel rundt 250 meter 0,50 mm på de store snellene, så her har man kontroll så lenge resten av utstyret holder mål... ;)

På den annen side: Oteren sin store Shimano Baitrunner (8000 eller 10000?) fikk jo hele spoleakselen bøyd når han tok sin 18,5 kgs i Bjøra for noen år siden. Aldri vært samme snella siden, men den mannen frøkenkjører da heller ikke storlaksen..! Så - kanskje er multiplikatorene overlegne til det virkelig tunge fisket likevel? :lol:

Jeg har nok blitt temmelig handicappet med haspel ja :lol:

Får ikke den touchy følelsen på meget hard strøm når jeg holder i snøret og slipper og bremser.

Og spesielt når laksen evt. tar, med åpen bøyle. Man må slippe snøret med ene hånda, og stramme snella. Og da kan det bli slakke før rykket. Med mulitplikator har man full kontroll med tommeltott, og snøret rett ut fra trommel fra snella. Man kjenner den minste bevegelse, om det skulle være en smolt nede i hardstrømmen. Og "smolt" er ofte storlaks :lol:

Eg bruker 0,40 sene på haspelsnelle til markfiske men i "mi" elv så er 40 grams søkke det tyngste eg har brukt. Fekk heilt perfekt fart på opphenget med 40grams søkke sist eg fiska og kjente søkket slepte langs bunn og dunka. Men så er og dette ei elv med snittvekt på rundt 5 kg på laksen.

Eg skyr multiplikatoren etter utallige timar med flokar ala skjærereir, må trene meir med den men kaster ikkje bort verdifull fisketid på fikling med flokar, det går nok tid bort til å knyte nye oppheng. Men kanskje eg hadde slitt av mindre dersom eg hadde brukt 0,55 f.eks? Har ein Ambassadeur 6500 c Syncro, kanskje den bør få sin debut snart?

Gratulerer igjen til sølvreven med strålande fangst, laksekongen!

Husk at det er enorme store forskjeller i fisketeknikk i de forskjellige elvene. Du ville nok fått et lite sjokk hvis du så hvor vi fisket etter laksen, og dimensjonene på utstyr ;)

Gaula er jo en meget stor og tung elv, spesielt i området der vi fisker med brukbar høydeforskjell

. Og laksen på denne vannstand, sikt og temp., den går strakt på. I den verste hardstrømmen. Slutter aldri å fascinere meg over hvilke krefter laksen har etter slike passeringer oppover elva, mil etter mil :)

Ufattelig sterk dette dyret vil jeg si. Og skal man ha størst sjanse for hugg, må man helst fiske ganske dypt og i den verste hardstrømmen, for det er akkurat i lommene eller overgang til ultrahard strøm at de hotte plassene er. Helt utrolig egentlig hvor laksen velger å hvile. Vi kjenner det godt når vi slipper de tunge søkkene noen meter for langt. Strømmen er så inni hampen hard like nedenfor at et kilossøkke har ikke fått bunnkontakt engang. Og når laksen har forsert dette partiet, må den bare hvile der strømmen "letter litt".

Ja jeg liker disse frimerkene, de er elektriske så det holder :lol:

Ja laksen er ufattelig sterk til å forsere stryk, og det går unna når den først har bestemt seg :lol:

Og det med bare noen små bevegelser i spole og finner, fatter ikke at det går an !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vannvittig bra åpning av sesongen Sølvreven :lol: Hvor skal dette ende?? :lol:

Takk Lakselaura :lol:

Hvor det skal ende ?

Hvis jeg ikke slutter med dette svineriet som kalles for duggmark, så ender det vel opp ca. medio juni :lol:

Vi har jo noe som heter sesongkvote nå, og heldigvis egentlig.

Så for å ikke "risikere" en brå slutt på årets laksefiske, skal jeg snart ty til flua. Og da blir det atskillig vanskeligere å finne laksen. Iallefall inntil elva kommer på 100kbm/s og laksen tar flua på flyt.

Så jeg håper inderlig jeg får berget de laksene (C&R) som tar flua, ellers må jeg nok på institusjon i juli og august :)

Det er forøvrig en veteran (kvinnelig) som fisker på valdet ovenfor og hun kjører storlaks så det kviner.

Hun tar faktisk helt luven på kara der oppe, og det er moro å se at damene har dreis på dette med laksefiske ;)

Så ta turen til Gaula, du ville nok sikkert satt gutta på plass !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumle saker! Best å gjøre seg litt kjent på valdet før man starter å fiske å tenke nettopp

slikt som dette. Hva gjør jeg hvis jeg får på en "ubåt" her? Kan jeg følge laksen nedover i elven

eller må jeg på land? Er det umulig å følge laksen nedover her? etc...

Jeg er ikke verdens beste svømmer og er veldig forsiktig med å vade i elver. Spesielt når

det begynner å gå over knærne. Nærmer det seg hofta så flyter man jo nesten, og det blir

umulig å vade mot strømmen. Nei jeg liker ikke å vade noe særlig og går laksen nedover så

ikke f... om jeg hopper uti elven og går etter. Jeg holder meg på land.

Flott fisk Sølvreven og du kommer til å bli tidlig lei laksekoteletter i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vade er nok ingenting i forhold til dette ;) Tenk dere en bratt skråning på 45 grader ned mot elva som kun for det meste består av skuttesteiner på flere tonn. Som fortsetter 60-70 grader rett ned i dypet under vann i stryket. Frådende vannmasser med enorm kraft i strømmen altså, rene Gaulfossen Light.

Det kan like godt gå 4-5 meter rett ned til bunn. Å vade uti der i dårlig belysning og endel farge på elva er det rene vannvidd. Hvor ble det av fotfestet ?

:lol::lol:

Og enn hvis en av steinene løsner, mange er løse og er på nippet til å bikke uti strømmen.

Grøss og gru, skumle greier.

Ett bittelite feilskjær, man havner da lett rett ut til fjorden over 1 mil lenger ned :)

Det var det som skjedde med han ulykksalige fiskeren, han labbet rett uti og forsvant. Det var rett og slett ikke fotfeste. Hadde ikke greinene vært der, tror jeg katastrofen hadde vært uhyre nær et faktum ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg liker ikke å vade noe særlig og går laksen nedover så

ikke f... om jeg hopper uti elven og går etter. Jeg holder meg på land.

Bare vent til din livs fisk fyker av gårde - da vader du glatt bunnløs, kald smeltevannselv barføtt i dongeribukser... :);)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er en dårlig svømmer og lar heller fisken dra ut hele lina enn at jeg hopper uti en elv hvor

jeg ikke føler meg trygg ;) Ikke særlig klokt heller å vade lagt uti også får man på en sværing og

man skal prøve å holde igjen når man nesten flyter som en dupp i vannet. Og det er grusbunn :)

Også sett fiskere som står å balanserer oppå steiner midt uti elven, gjerne ved en foss, og fisker. Skal si de blir

lite elegante skapninger når laksen biter på. Min far (70 år) holdt på å ramle uti ved slikt fiske en gang.

Uten reddningsvest såklart, ingen som tror man havner i elven.

Er litt "veik" så jeg holder meg helst på land hehe

Men jeg trodde Gaula var ganske flat og fin nedfor Gaulfossen? Ser sånn ut på bildene

på www.norgeibilder.no men slike bilder tatt fra luften forteller nok dårlig hvordan terrenget er.

Hadde på en bra stor fisk i Bolstadelva (nedre Vosso) for et par år siden. Den gikk straks rett nedover

elven og jeg turde ikke bremse hardere for jeg hadde bare fortom for sjøørret. Etter ca 10 sekunder

så glapp heldigvis flua. Så laksen (hvis det var det) kom seg fint fri og jeg slapp å tenke på hva jeg skulle

gjøre i det den forsvant nedover stryket. Hadde sikkert stått der paralysert helt til det var tomt på snellen

og det sa "PFFANGGG!" i det backingen røk hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på vei til elva straks. Det går big fish ned hos Master nå, de har sett flere.

Og det er så typisk, dette er mailaks som har stått lenger ned i elva (fullstendig uten lus) og bare ventet på værskifte. I ettermiddag skiftet været totalt, regnbyger og sur kuling. Og det blir endel mørkere dager, og spesielt de 3 timene fra 24:00-03:00. Og da skjer det noe med bamsene, de beveger seg igjen :lol:

Dette har jeg sett så mange ganger.

De er så mystiske disse bamsene, de stopper opp på et visst vannivå når sola steiker om dagene. Og i natt kommer de, jeg er skråsikker. Det blir en lang og sur natt, men det er bamsenatt. Jeg lukter det laaaang vei ;)

Jo tidligere i sesongen det er jo mere vann vil disse ha i Gaula for å bevege seg. Unntaket er den værtypen vi fikk idag :) I know og jeg skal fiske i natt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda. Ennda godt det gikk bra. Egentlig rart det ikke skjer flere alvorlige ulykker, så mange fiskere som er i de norske lakselvene vært år, og tatt i betraktning så "hodeløs" man også kan bli da "rekordfisken" drar i andre enden av stanga.

Grattis med nok en flott fisk, og fortsatt skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.