Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven nærmer seg gigalaksen


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Nei, nei, man kan ikke kjøpe et nytt døgnkort før det forrige er utgått (på klokkeslett) !!

Har du et døgnkort fra f.eks. 16:00-16:00 så kan du kun ta 1 laks innenfor det i samme vassdrag.

Men du har et nytt døgnkort dagen etter og det vil du gjerne starter også 16:00. Så får du en laks klokka 15:00 så kan du jo fortsette klokka 16:00 for da starter ditt andre fiskedøgn ! Og får du en laks dagen etter klokka 17:00 blir jo begge laksene registrert under samme dato på børsen.

Og akkurat dette er det nok mange som også har reagert på i sinne, merkelig nok.

Men hvis du går på et annet vald og kjøpet neste døgnkort så er det jo ingen som sjekker det... ?

Hvordan er det med kortselgerene. Er de flinke til å si at nei du har et døgnkort som fremdeles gjelder eller er det fristende å selge ett nytt og tjene noen hundrelapper til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det med kvoter er jo stort sett et "samvittighets" spørsmål. Hvis sølvreven tar 10 lakser nå de første 10 dagene, så vil ingen merke om han fisker 10 lakser på et annet vald senere i sessongen.

Det at døgnkvoten følger døgnkortet er jo logisk, og skulle ikke være så vanskelig å forstå.

Men ingen er jo mere missunnelige enn laksefiskere som ikke får fisk :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du må starte å fiske i Orkla snart du!

Ikke rart du synest det er varmt når du tropper opp i forsvarets ullgenser når det er 30 grader ute:-)

:)

Hvor tunge søkker bruker du på denne elva?

Og hva gjør du når du kjenner "smoltnappinga"? Gir du tilslag med en gang? Eller slipper du etter snøre da?

Ja nå var det mere natt enn morgen når jeg tok bildet, og de 2 timene før sola kommer opp er det faktisk godt og "kjølig". Klokka 07:00 er det allerede ulidelig :blush:

Umulig å si hvor tunge søkker jeg bruker, jeg varierer tyngden hele tiden, avhengig av hvor langt ut jeg kaster eller langt ned mot hardstrømmen jeg kaster. Så 3 forskjellige vekter, alt fra 60gr. til 130gr. Noen ganger er det såvidt man kan kjenne laksen, men dette vil det bli mindre av nå etterhvert som elva blir varmere. Da tar den skikkelig i. Men hvis jeg kjenner denne smånappingen, er det jo bare å legge ned stanga rolig og vente i flere sekunder. Og dra stanga opp meget forsiktig for å kjenne om den er der. Og gjerne la den få noen sekunder til, og rykke til. Vel og merke hvis man har full kontroll på opphenget nesten rett nedstrøms og at det står sånn noenlunde i ro !

Tar laksen langt ut og i hard strøm fester laksen seg fast i angelen temmelig kjapt, og det er bare å håpe på at den sitter godt. Og den tar mere brutalt der det er hard strøm eller nederst i en høl, spesielt de som nettopp har kommet opp.

Men hvis du går på et annet vald og kjøpet neste døgnkort så er det jo ingen som sjekker det... ?

Hvordan er det med kortselgerene. Er de flinke til å si at nei du har et døgnkort som fremdeles gjelder eller er det fristende å selge ett nytt og tjene noen hundrelapper til?

Ja dette har du helt rett i. Det er meget vanskelig å kontrollere !

Og det er flere som enda ikke har registrert sine lakser i fangstboka. Noen gjør det på høsten på enkelte private og utleide vald.

For de som kjøper døgnkort hver dag hos bonden tror jeg bestemt at bonden gir blaffen i når det forrige kortet går ut. Og det er jo også flere plasser man får kjøpt kort på et fellesvald (opptil 10 plasser).

Så hvem kan kontrollere dette ?

Er nok temmelig sikker på at det jukses en god del ja. Også ut fra alt jeg hører om oppfordring og muligheter for juks !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Sölvreven! Du har nyckeln till skattkistan!

Men NU är det väl ändå dags att ta fram fluestanga? Du har ju chansen att sätta nytt pers på flue!

Grainsnöre och koppartub, du kommer dypt om det behövs.. :)

Heissan Olavi !

Ja det er nok like før jeg finner fram fluestanga nå. Men jeg er ikke noe særlig "avansert" i utstyrsfronten når det gjelder linen på fluestanga. Jeg fisker jo med tube kun på flytesnor eller intermediate, og sjansen er nok ganske liten enda på dette, da må jeg nok på andre siden, der det er et større fluestrekk og større sjanse på flua (OG MIDT I SOLSTEIKA). Men når elva synker litt så øker sjansen betraktelig, nye gode flueplasser dukker opp :)

Vi har jo en tsjekker eller noe i den duren som snakker svensk som fisker nærmest døgnet rundt her, og til nå så har han fått en 10-kilos. Men da var elva høyere og faktisk større sjanse på flue akkurat der han fisker.

Han har jo spionert litt på meg da de siste årene, og ser hvor jeg fisker og hvor storlaksen går, og vi fisker meget bra sammen. Han går med tuben og jeg går med marken bak.

Han bruker selvsagt synkeline (speyer med skog bak) og han bruker noen dyrisk fine Mørrum-tuber som jeg aldri har sett maken til. Treffer ham hvert år, og han er virkelig er harding til å fiske. At ryggen tåler det er for meg en gåte. Jeg tror nok ikke jeg hadde klart denne jobbingen en time engang :)

Han tok forresten 4 storlakser på tuben i Mørrum i april i år tror jeg.

Å stå i sola og kaste blir litt jobbigt enda, men bare vent, marken skal snart selges til høystbydende.

Så når jeg totalt sett ser oddsen på å ta en storlaks på flue akkurat nå på valdet vårt, så vet jeg at hvis jeg hadde prøvd villet garantert vært innlagt hos kiropraktor :lol:

Skal si du drar laks hvertfall. Får jo mer på noen få timer enn mange får på flere år.

grattis igjen med fin laks :)

Nå har jeg heldigvis fått fisket endel lenger ned på valdet siden 1/6. Men det skjer svært lite der. Jeg har aldri likt denne vannstanden der nede. Da må elva enten høyere eller en god del lavere !

Men man klarer ikke å dy seg etter noen runder lenger nedpå valdet. Man må bare på toppen, det er som regel der det skjer. Koste hva det koste vil, uansett hvor mye folk som står der. Litt tålmodighet, og så er man godt igang i køen :)

Og fisketiden der oppe på mine 4 lakser er nok kanskje 30 minutter, så jeg har nok draget der oppe, når det er laks på gang :lol: Jeg vil jo aller helst fiske flere plasser på valdet før toppen skal sjekkes. Men det store problemet er at varmen kommer kjapt på morran, og når jeg har virret lenge nok lenger ned på valdet, er det et ork å sette seg inn i bilen og kjøre opp til toppen, der laksen står og venter :) Da er det for sent for meg som hater varme og knallsol :D

Så nå vil jeg ha elva til 150kbm/s, da blir det virkelig moro :D

Da starter virkelig laksefisket for meg (og ikke minst Mao).

Og da skal duppen fram, latmannsfluefiske som passer meg godt. Da kan man ta seg en knert ute i elva, rulle røyk og storkose seg samtidig som man fisker :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt fra mitt vald, sitter jo hjemme og går i ring om dagene og tenker bare LAKS, LAKS, LAKS !

Hva er det med denne laksen ?

Det har vært ganske vilt oppe på toppen i hele dag, med over 30 fiskere i kø i tropevarmen. Det ryktes raskt at storlaksen er på gang :D Og fiskerne går litt av skaftet, forståelig nok.

Men tross iherdig fiske er det landet bare 2 lakser der oppe idag, mine venner (A-team fra Dk) hadde vært bortpå ett par lakser, det var alt.

Men jeg har meget stor tro på at morgendagen vil bringe suksess, spørsmålet er hvor stor blir den ? :)

Jeg vil starte fisket presist ved midnatt, og skjer det ingenting på toppen på første runden, har jeg plan B og C på lur. Og det funker nå da elva er på vei ned :D

Noen som tipper vekta på morgendagens fisk :D

Jeg tipper 8,0kg. Men håper på en over 10.

Kompisene fra Dk skal også fiske sammen med meg inatt og da har jeg godt selskap.

Får si som de røde og hvite: Sammen er vi dynamitt ! :lol::lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full kontroll på fisket får man aldri men det er oss fiskere som må se til å følge reglene og faktisk

rapportere inn brudd på disse. Hvertfall grove brudd, folk som bevist bryter reglene.

Sølvreven, det er faktisk kommet ekstra reguleringer i Gaula nå.

Den nye regelen heter:

- "Fiskeren som kaller seg "Sølvreven" kan fra 6 juni 2008 kun fiske med lett redskap. Med lett redskap

menes her enhånds fluestang, med flytesnøre og tørrfluer bundet på krokstørrelse 12 eller mindre.

Maks fisketid er 10 minutter pr døgn og køtiden for å slippe til er inkludert."

(såklart en dårlig spøk hehe)

Ellers har jeg kjørt en analyse på det ene fiskebildet fra Sølvreven som skulle vise storlaksen på drøyt

17 kg. Etter å filtrert vekk noen falske lag som var lagt på dette bildet så er resultatet mildt sagt

sjokkerende! Riktig nok en stor fangst men ikke av den art vi hadde trodd. Se bare selv her:

fangst-gaula.jpg

... må være lov å terge litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nå synd at jeg ble avslørt denne gangen, skal love å aldri gjøre det mere :)

Huff, hva dere oppdager !

Idag må jeg nok skuffe dere, det ble faktisk ingen laks idag. Og jeg må faktisk si heldigvis. Jeg fikk fisket over ett par plasser, og det var meget godt. Så jeg storkoste meg, iallefall før en ny pakke tobakk m/papir ble overfyllt med vann i lomma på vadebuksa :blush: Sist var det mobilen, som ble berget med en hårføner. Tror jeg må ha med verge i elva snart, for å passe på meg.

Når laksen kom på toppen i morges (ca. kl.03:30) stod jeg "uheldigvis" helt nederst i hølen da armadaen med fiskere ankom ovenfor etterhvert. Og jeg kjente 3 lakser helt der nede ved stryket som rev og slet i marken. Men de ville ikke sitte. Elva er mindre nå og laksen stopper ikke, den bare dundrer videre. Så den må tas i den perioden den kommer. 4 lakser ble tatt av flokken ovenfor idet "flaket" med laks startet om morran. Og det ble vel tatt 7-8 lakser til før klokka 10:00 hørte jeg. Jeg orket iallefall ikke å starte en ny runde lenger opp i hølen. Da måtte det kjedefiskes i laaang tid før man ankom midten av hølen der ting begynner å skje nå idet det går laks. Fra midten og ned mot stryket altså. Men de som har tålmodighet og iver til å vente i kø, de har store muligheter :D

Det er blitt som en magnet denne hølen på toppen av B/L. Egentlig meget bra for meg da, for jeg venter i spenning på at elva skal synke litt mere, for da dukker mine nye plasser opp, som jeg liker mye bedre :)

Og man får stort sett gå i fred lenger ned på valdet, pussig laksefiskere slik, de liker å fiske i flokk ;)

Og det er en slags dominoeffekt dette. Det er en god fiskeplass på toppen, og det tas laks der, og det ryktes. Flere fiskere kommer til og trykket blir stadig større. Så laksen må nok gå spissrotgang der oppe stort sett hele juni. Og det er hovedgrunnen til at det blir tatt mest laks på B/L. Mye mere fiskere og mye større fisketrykk på en god fiskeplass. Det er langt fra de beste fiskeplassene, det vet jeg. Men tilgjengeligheten er veldig enkel for de som fisker her. Med vei nede ved elva, campering, og lett å fiske seg nedover. Men noen villere fiskeplass i Gaula finnes nok ikke.

Så jeg fikk den ene runden min idag på toppen, men jeg startet litt for tidlig, før laksen kom. Men slik er det.

Litt søvn og mat i hytta fram til klokka 11:00 og en kjapp runde nederst på valdet ga en fin fight med en mellomlaks. Og den løsnet (heldigvis) like utenfor land like før den skulle hektes av. For jeg var bestemt på å slippe den uti likevel. Jeg synes det var en herlig morgen idag, jeg fikk iallefall fisket endel og det var en herlig følelse :lol: Nå vil jeg ha elva mindre og en kjøligere værtype så man får et pusterom fra varmen.

Begynner faktisk å bli lei hølen på toppen, ikke bare hølen, men køfiske er absolutt ikke mitt favorittfiske.

Så Mao, snart er elva slik vi vil ha den, og da tar vi den på flua !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven har et godt poeng (som alltid); fiskerne klumper seg sammen og det tas mer laks, men dette er ofte ikke de beste plassene. Igrunnen er dette et flott fenomen, for da kan de av oss som er litt mindre sosialt anlagte kose oss på avstand hehe. Man må bare ha "trua" så kommer man nok i bamsefar før eller senere!

Skit i flokken og skitt fiske !

Endret av ParavanSalamander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok ganske så lite fisking idag. Dro oppover sent igår kveld, og det var en herlig og passe varm sommerkveld. Og når bålet knitrer og man er i godt selskap (med altfor spandable og gjestfrie dansker), smaker både rødvin, whisky, danskøl og cognac helt merkantilt bra. Men jeg kjente idag (når varmen inntok hytta for fullt igjen) at kroppen ikke hadde godt av inntaket kvelden før. Så en infernalsk skallebank (synd på meg) og svettetokter fikk jeg mer eller mindre krabbet meg ut av hytta, og der møtte den ubarmhjertige sola meg midt i fleisen !

Jeg ville vekk, helst til Svalbard, men ingen redning var i sikte !

Etter å ha dyppet hodet langt ned i elva, og spist litt brødmat fikk jeg brukt mine siste anstrengelser med å tre med inn i kondomen (neopren vadebuksa). For en stålvilje vi har, det er nå man skjønner at vi er fullstendig idioter. Men jeg kom nå meg på mirakuløst vis ned til elvekanten i de nedre deler av valdet, og svettetoktene økte igjen på etterhvert fra vannivå og opp. Marken krøllet seg i smerte i varmen, og i full medlidenhet med mine kompiser (marken) dro jeg sporenstreks hjem etter en lynkjapp runde i ingenmannsland på valdet. Så dette er en dag som helt fint går i glemmeboka for mitt laksefiskeri :)

Men urinstinktet i reven våknet litt idag, elva begynner å nærme seg mitt nivå, akkurat nå er den noe som jeg kaller hverken fugl eller fisk-nivå. Enten skal den være større eller så skal den være litt mindre, I know :D

Så da er det slutt på kosen (og brusen), da skal de 2 gjenværende hjernecellene tenke LAKS igjen.

Og med et værvarsel over helga som melder friskt nytt regn på elva, og overskyet, så ser jeg de neste dager lyst i møte ;)

Og etter det, ja da skal duppen frem, og akkurat det gleder jeg meg mest til !

Fikk en litt sitrap fra toppen av danskene før jeg dro, kanskje bortimot 5 laks ble tatt der på morran engang.

Egentlig en god pekepinn på at det ikke er all verdens oppgang akkurat nå, tatt i betraktning antall fiskere og antall fisketimer. Snittvekta i nedre deler synker mye nå, faktisk er det flere lakser på 4-5 kg. som blir tatt nå, med innslag av en og annen "liten" storlaks.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en god pekepinn på at det ikke er all verdens oppgang akkurat nå, tatt i betraktning antall fiskere og antall fisketimer. Snittvekta i nedre deler synker mye nå, faktisk er det flere lakser på 4-5 kg. som blir tatt nå, med innslag av en og annen "liten" storlaks.

Är det fjolårets uteblivna grilse som börjar komma nu?

PS. Fy för den lede för brus-skallebank och hett solskjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det fjolårets uteblivna grilse som börjar komma nu?

Nei, det er nok lenge til enda før innsiget av evt. smålaks tar til. En og annen smålaks kan nok bli tatt fremover, men hovedinnsiget i Gaula pleier ikke å starte for fullt før etter St. Hans, oftest ved månedsskiftet juni/juli.

Det er helt normalt i forhold til de seneste år at vi har en topp på storlaks de første dagene (mailaks) og så dabber det gradvis av hver eneste dag. Og er elva bra så kan det komme et ras igjen den 3. uka i juni. Så dabber det av med storlaks, mellomlaksen/smålaksen tar over hvis det er noe særlig av disse. Men samtidig kan det gå i perioder noen fine storlaks, men ikke i de mengder og størrelse som de vi har sett de første dagene.

Men dette gjelder spesielt valdene fra Lundamo og nedover ! Så det som skjedde her de første dagene vil jo ikke fortsette. Unntaket var i 2000 og spesielt 2005 da elva var iskald og meget stor hele juni der storlaksen gikk meget rolig opp elva og var for det meste i området vårt i 4 uker !

At 5 og 4 kilosen begynner å dominere allerede nå tyder på at det første raset er over for de store og feite storlaksene i nedre deler.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.