Gå til innhold
Fiskersiden

Klimakrisen er avlyst


 Share

Recommended Posts

Ikke akkurat fiskerelatert men uansett interessant:

"Mer enn 31.000 amerikanske vitenskapsmenn har skrevet under et opprop der de mener det ikke er vitenskaplig belegg for at karbondioksid og andre drivhusgasser vil skape en overoppheting av jordens atmosfære innen overskuelig framtid. "

http://www.abcnyheter.no/node/67627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo ulmet en stund da, men man blir jo anbefalt lobotomi og medlemsskap i Frp hvis man tviler. Hvis dette stemmer så skulle jeg likt å visst Gore og hans disiplers motiv for å starte denne religionen. For hvis det han predikerer faktisk ikke er sant så nekter jeg å tro at han ikke skjønte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet her, er at de som mener at det ikke finnes noen global oppvarming ofte mener dette for å slippe å gjøre noe med egen forurensning. Personlig kjøper jeg glatt "ideologien" om at det blir globale problemer av alle de små lokale. Ikke fordi jeg har gudetro på moseforskerene, eller har faglig grunnlag for å vite det - men fordi de lokale bevisene på at det blir stor lokal forurensning av "manglende måtehold" er så tydelige også for menigmann. At 31.000 amerikanske forskere signerer et opprop for å si at det ikke forekommer global oppvarming som følge av forurensing er vel relativt ubetydelig? Betydelig ville det kanskje vært hvis de samme 31.000 forskerene la frem forskning som viste at de hadde rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 31.000 amerikanske forskere signerer et opprop for å si at det ikke forekommer global oppvarming som følge av forurensing er vel relativt ubetydelig?

Ble det ikke gjort et stort poeng ut av det (også av deg og dine likesinnede) da mange tusen forskere hevdet at det er global oppvarming? Også uten å legge fram noe bevis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brorparten av verdens forskere (dvs de som forsker og ikke bare signerer opprop) har jo kommet frem til at summene av de lokale forurensningene bidrar til global oppvarming. Det har vel aldri vært knapphet i forskning som sier dette. Men hvem er så uenige i dette - og stemmer et annet parti enn FRP og ikke er USA-kåte? Tror ikke det er så mange. Og grunnene til at de motstrider dette er jo fordi politikken de fører ikke er miljøvennelig - tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå at de som ikke tror på global oppvarming har rett - tvert imot så tror jeg de tar feil. Men synes det er galt at når masse forskere sier noe du er enig i så er det et poeng at forskerne mener det, mens når masse forskere kommer fram til noe du ikke ønsker så spiller det ingen rolle at forskere mener det.

Selv har jeg ikke så stor tro på forskere generelt - tror de er opptatt av karrieren og dermed mener det som det er lurt for dem å mene. En europeisk forsker ikke har lyst til å hevde noe som gjør at de andre ser på han som useriøs - det er mye tryggere å bare mene det samme som de andre. Disse 16 000 ser seg derimot tjent med å mene noe annet. Verden går ikke framover av slikt - men det gjør karrierene til forskerne :lol:

Er altså ikke uenig med deg i dette, bare uenig i at du bruker hva forskerne har kommet fram til som argument for dine synspunketer, mens de som er uenig med deg ikke skal få lov til å gjøre det samme - når de har forskere som støtter deres syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser hva jeg skriver

Ikke fordi jeg har gudetro på moseforskerene, eller har faglig grunnlag for å vite det - men fordi de lokale bevisene på at det blir stor lokal forurensning av "manglende måtehold" er så tydelige også for menigmann

Jeg har ikke noen forutsetning for å vite om det ene forskningsresultatet er rett eller galt, men jeg bruker sunn fornuft. Og sunn fornuft er som Chironomus skriver enkelt og greit at dagens overforbruk ikke kan fortsette uten globale konsekvenser. De lokale konsekvensene har tross alt vært tydlige i åresvis. Ellers støtter jeg meg i tilegg til forskere som har flest andre forskere i ryggen på fagfeltet. Og har egentlig aldri gjort noe annet enn dette. Hvis kun en brøkdel av forskerene, eller forskere med vikarierende motiv bakket min oppfatning av fornuft, så ville jeg kjapt revurdert min egen fornuft for å si det sånn. Og poenget da - er jo at de som er motstandere av det materialet som foreligger pro menneskeskapt oppvarming i dag, er de samme som vil tape på tiltak for å redusere problemene. Derfor blir de stemplet som freppere eller usa-elskere, da det stort sett er disse som taper enten politisk eller økonomisk.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei...dette kommer FRpèrne til å sluke rått...kildekritiske er de ikke.... (nei, ikke deg Gabbe :) )

Får råd fra klimabøller:

"Art Robinson, PhD, grunnlegger av Oregon Institute of Science and Medicine:

insitutt som i april 1998 sammen med Exxon-finansierte George C. Marshall Institute ga ut en publikasjon som undergravde Kyoto Protokollen så graverende, at det prestisjetunge National Academy of Science måtte gå ut med en melding om at Robinsons forskningsresultat var ment bevisst for å villede andre forskere og å undergrave Kyoto Protokollen."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/05/493960.html

Man må være temmelig naiv for å ta Arthur Robinson og Oregon Institute of Science and medicine" på alvor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oregon_Petition

http://www.sourcewatch.org/index.php?title...ce_and_Medicine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når Exxon går ut og betaler for en konklusjon, så mister forskerne troverdigheten. Men når de sponser forskere for å få økt kunnskap om et tema, er det greit, sier Solvik Olsen (FRP).

Og forskjellen er hva, når man i realiteten kun velger forskere som er positive til sin egen agenda....? Ærlig talt - man skal være relativt underprivilgert for å kjøpe dette våset her :)

Men folk elsker jo å gjøre seg dumme - så fremgangen fortsetter sikkert :)

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mer enn 31.000 amerikanske vitenskapsmenn har skrevet under et opprop der de mener det ikke er vitenskaplig belegg for at karbondioksid og andre drivhusgasser vil skape en overoppheting av jordens atmosfære innen overskuelig framtid. "

Tipper dette er ett resultat av at bensinprisen i USA begynner å bli høy og feite amerikanere dør som fluer når de skal forflytte korpusen på sykkel. We just cancel it all...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.