Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

God dag!

Jeg kaller Alex Jeg bor i Russland, byen St. Petersburg. Sam gjør wobblere. Jeg skriver med en elektronisk oversetter. Sorry!

Hvem vil skrive til meg kan du korte setninger.

Arbeidet mitt.

Hjelp feste bilde

Hello again Alex!

I will put pictures of the lures you have sendt me, when they arrive here :growl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dumpet en gave ned i kassa i dag fra A.Tarvainen

2 stk. Tonni-T

104132_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41844/104132.jpg

104133_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41844/104133.jpg

Blir spennede å få sjekket disse :thumbsup:

de så ikke verst ut!!!!!!!!!

var å skulle fiske idag men etter 2kast måtte jeg dra, klarte å bli bitt av orm og måtte inn til sjekk:(

fikk hvertfall testet den nye wobbleren jeg laget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello

I will have a wobbler lottery with every Norwegian that sends me a picture of a salmon gought with my RR-vaappu. The price is of course RR-wobblers. One picture is one lottery ticket. You can send the pictures to my e-mail address lasse.pauhe@gmail.com . Feel free to spread the word all over Norway :) .

Tight lines,

Lasse Pauhe

RR-vaappu

Hello,

Keep this in mind ;)

Endret av Juutalainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått hengt meg på den store wobblerbevegelsen jeg også, fikk mine første wobblere her om dagen fra Murto :)

Fikk han til å vekte de litt mer så det skal gå an å kaste de..

Skal bli kult å få prøvd disse på laksen i Gaula og ørreten i Gudbrandsdalslågen!

104273_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41911/104273.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Er ikke helt optimal kvalitet på bildet, men det er dårlig vær og mørkt i trøndelagen om dagen så da får man ty til spotlight fra stuggu :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått hengt meg på den store wobblerbevegelsen jeg også, fikk mine første wobblere her om dagen fra Murto :rolleyes:

Fikk han til å vekte de litt mer så det skal gå an å kaste de..

Skal bli kult å få prøvd disse på laksen i Gaula og ørreten i Gudbrandsdalslågen!

104273_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41911/104273.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Er ikke helt optimal kvalitet på bildet, men det er dårlig vær og mørkt i trøndelagen om dagen så da får man ty til spotlight fra stuggu :thumbsup:

Man kan vel si at du har begynt i rett ende!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murto blir ikke feil nei, og om du lærer deg å justere disse så har du wobblere for nær sagt alle forhold.

For å si det slik - Murto er geniale wobblere å lære seg justering på, nettopp fordi de er så greie å ha med å gjøre. Alle svømmestiler i en wobbler og lett å få til.

Gud skal vite at det finnes en god del andre vriompeiser der ute man kan bruke masser av tid på før de går som man vil. Selv en erfaren wobblerist kan "bainnes" så blodsmaken kjennes mellom gummene, er sånn at bare man puster litt for hardt blir det feil. Ikke sånn med Murto - de har litt slingringsmonn og er som oftest et knepp med tanga og i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobblerfiske er ikke noe jeg har drevet mye med, men etter å ha lest meg gjennom store mengder av denne wobblertråden så har jeg fått et bilde av hvilke merker som er lurt å satse på.

Petri (Murto) virker genial når det gjelder service og oppfølging, så valget falt på disse, godt å høre at jeg ikke har valgt feil :blush:

Men for å være helt ærlig så har jeg null peiling på hvordan jeg stiller inn wobblerene, men vet jeg har sett det et sted her på FS hvor Nils Master (rett meg hvis jeg tar feil) har lagt ut en beskrivelse på hvordan man stiller svømmestilen til Murto wobblerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser stort på plastikk og noe balsa i sommer. Min enorme samling <_<

10052010091238755290b00344e097.jpg?34

Er vel bare de 2 i midten som som er godkjent vare, men den plastvarianten øverst med innlagte kuler er den jeg har mest tro på, så den skal nok prøves endel ja.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser stort på plastikk og noe balsa i sommer. Min enorme samling <_<

10052010091238755290b00344e097.jpg?34

Er vel bare de 2 i midten som som er godkjent vare, men den plastvarianten øverst med innlagte kuler er den jeg har mest tro på, så den skal nok prøves endel ja.

Basically - this is all you need!!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her på forumet, har også jeg vært inne på tanken om å lage egne wobblere til eget husbruk. Eller for å si det slik - gjøre et forsøk på å få til noe. Nødvendig rekvisita ble innhandlet fra Finland, tips ble innhentet fra et par instruksjonsfilmer på Youtube og dessuten fra en som allerede har laget wobblere selv, Robert (takker for det).

Balsaen ble formet til kropper etter eget hode og med et to- tre velfungerende wobblere som utgangspunkt. Prosessen gikk da egentlig ganske greit, og her er resultatet av de 14 balsastykkene klar for uttesting i rennende vann.

104349_s.jpg

Det er langt i fra mange av de finske smykkene til disse, men jeg er ikke så sikker på om laksen er så nøye på det til syvende og sist. Mye av det flotte lakkeringsarbeidet fra finske produsenter er nok vel så mye myntet på sportsfiskerne slik at de skal kjøpe nye wobblere som til laksen. Her har jeg gjort det på enkleste vis med spraybokser fra Biltema (noe gammel billakk og noe hobbyfarver). Selve fargevalgene er for de flestes vedkommende gjort med tanke på ny laks i juni, men er farver som har fungert tidligere.

Første uttesting ble foretatt utenfor Svean kraftstasjon i Nidelva i helga. Det måtte kraftig justering med tang for å få til noe gange av wobblerne, men de fleste gikk da tålelig bra etterhvert. Takk til Henrik og Lars for gode justeringstips. Spesielt dette med å bøye strengen ned mot leppa var virkningfullt. Jeg har brukt samme type leppe på alle wobblerne, men spesielt de største kunne nok med fordel hatt et nummer større type (wobblerne er i lengden 75-95 mm). Nå ble det bare grovjustering i helga, og kanskje er det mer å hente her for å få til en enda bedre gange. Tips til andre som skal lage wobblere - pass på at strengøyet er såpass stort at det er rom for å foreta en del justeringer med tanga.

Den endelige dommen over wobblerne er det imidlertid laksen som må felle - først i Namsen og senere i Nidelva. Kanskje blir de dømt nord og ned, men kanskje er det også noen laks som forbarmer seg over en eller flere av dem. Det blir tilfredsstillende, det.

I alle fall, det er ikke vanskelig å få til wobblere på det nivået man ser over her og oppfordring til å gjøre et forsøk til dere som har tenkt på saken gis herved. Balsaen er veldig takknemlig å jobbe med og rekvisita får man tak i på netthandel fra Finland (jeg bestilte fra Samfishing.fi som ble oversatt fra finsk via Google).

Geir

Endret av Nidelvfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.