Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Kult Robert - skal du til Namsen nå igjen...... ok knæk og bræk!

Hei Stig!

Ja, da blir det tur til Namsen igjen. :) Denne gangen blir også min datter på 8 år med. Hun har store forventninger om å fiske mange laks. Kanskje litt for store?

Jeg snakket med en kar som fisket i Namsen og han kunne fortelle om mye fisk i elven. Lett å få dem skulle det også være! (De sier de alltid)

Det jeg ser virkelig frem til, er å å fiske med er de minste wobblerne mine. Det vil si wobblerne jeg ikke kunne bruke i Namsen i Juni. Denne gangen blir det harlingfiske med wobblere fra Joonas, Murto, Hirvas, Jamo og ikke minst RR. Tror jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk får dere - ingen tvil om det.

Hvor skal du fiske?

Skal selv prøve litt av småsakene i Tengs elven i neste uke - først flue så småwobblere - glær meg.

Litt usikker enda, men det blir sikkert på Lilleøen, Krukårn (om det er vann) eller på ytre Vibestad.

Endret av Vaaput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker enda, men det blir sikkert på Lilleøen, Krukårn (om det er vann) eller på ytre Vibestad.

Skal krysse fingrene for en liten flom i dagene før dere kommer.

Noen av mine fiskekompiser har hatt et sinnsykt fiske i august etter en liten flom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RR-vaappu competition - guarantee?

Dear Lasse Pauhe.

Last year we had a similar competition on these pages from a finnish wobbler-producer, with a lot of attention; WICH ENDED UP IN NOTHING. No results and no wobblers to whom may have won. The case is quite embarassing for finnish wobbler producers and persons involved, since it was a public competition. If the producer had been situated in Norway, I can promise that legal steps would have been taken.

Last years event has as a result reduced the interest participating in such competitions.

With this as a background I would advice you to make som form of guarantee for your "Lottery".

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last year Hannu Rastas (Turdus maker) had a competition, and the winners were announced but prices are still not delivered. That's really bad. Only Hannu knows what happened, I have been in contact with him several times concerning this matter and thought everything was taken care of now. I am very sorry to hear that the winners still haven't got their prices. He has stopped producing wobblers for sale, that's a fact, but that's no excuse for not following up his earlier obligations.

However, you should not judge all the several hundred producers in Finland from this experience alone. I have won two "photo competitions" in Finland during the last two years, and I chose and got my wobblers as soon as they were made. And I have recieved wobblers from all hobby producers that said that a catch photo = free wobbler. In my experience fins are very honest people - at least lohi freaks and vaappu producers!

So come on - post/send pics of catch, I am sure that Lasse takes this seriously!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last year Hannu Rastas (Turdus maker) had a competition, and the winners were announced but prices are still not delivered. That's really bad. Only Hannu knows what happened, I have been in contact with him several times concerning this matter and thought everything was taken care of now. I am very sorry to hear that the winners still haven't got their prices. He has stopped producing wobblers for sale, that's a fact, but that's no excuse for not following up his earlier obligations.

However, you should not judge all the several hundred producers in Finland from this experience alone. I have won two "photo competitions" in Finland during the last two years, and I chose and got my wobblers as soon as they were made. And I have recieved wobblers from all hobby producers that said that a catch photo = free wobbler. In my experience fins are very honest people - at least lohi freaks and vaappu producers!

So come on - post/send pics of catch, I am sure that Lasse takes this seriously!

Vi får ta det på norsk; Hvor på tråden: "Konkurranse – hvem tar årets største laks på Turdus wobbler?" er det publisert resultatliste, og i tillegg skulle det vel trekkes ut noen wobblere blandt de som publiserte bilder? Har noen i det hele tatt mottatt noe?

Se https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=47020&pid=541961&st=30entry541961

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RR-vaappu competition - guarantee?

Dear Lasse Pauhe.

Last year we had a similar competition on these pages from a finnish wobbler-producer, with a lot of attention; WICH ENDED UP IN NOTHING. No results and no wobblers to whom may have won. The case is quite embarassing for finnish wobbler producers and persons involved, since it was a public competition. If the producer had been situated in Norway, I can promise that legal steps would have been taken.

Last years event has as a result reduced the interest participating in such competitions.

With this as a background I would advice you to make som form of guarantee for your "Lottery".

I did not know there was this kind of competition last year. Too bad it ended that way. As PerH said there are hundreds or thousands wobbler makers in Finland. It´s a bummer that one "competition" ended up that way. Mine wont. You have my word on that. If the winners wont get their wobblers you can come and chop me in peaces and use as catfish bait :) .

So if you are intrested in free wobblers please send your pics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var på vej til Finland, bevæbnet til tænderne med grej til alle genrer af fiskeri. Men der var desværre udsolgt på alle færgerne i Stockholm. Efter en hyggedag der, kørte jeg over Mørrum, hvor der var alt for lidt vand, hjem til DK og gik træt til køjs sidst på dagen. Næste morgen ville jeg tømme bilen, der stod i indkørslen til huset. Men det var der nogen der allerede havde gjort!!!.

Havde de nu bare taget min telefon, CD'erne og det almindelige tøj, men nej.

De tog det meste af mit fiskegrej!. Og værst af alt - gammelt tørfluegrej og guldkassen med storfangerne!. Dybt personlige og værdifulde ting for mig. Ting som er samlet over mange år.

Finske håndlavede wobblere bl.a.:

Flax, Vaaksi, RR, Murto, Varala, Matillan Pätäkkä, Lohi-Armas, Joonas, KOP, KAP, Fox, Jurmu, Emma, Turdus, Hoogee.

Helt specielle wobblere, som ingen ikke-fiskere kan have glæde af og samtidig så specielle, at de er nemme at genkende.

Efterlysning:

1 Plano kasse som indeholdt: ca. 150 wobblere, næsten alle finske, ca. 6 laksskeer, ca. 4 laksefluer, 1 kasse med 30 laksefluer, 1 kasse med kroge (trekroge i flere str.), 1 kasse med springringe, 1 kasse med springringe, svirvler, synk, 1 vægt, slibsten, 2 knive, specialtænger, skævbider, bærestrop i hjortetak, line, 1 flueline, 1 priest.

1 Planokasse som indeholdt: 1 Shimano Twin Power fastspolehjul, 1 ABU Cardinal fastspolehjul, 1 Magnum fluehjul. Alle hjul med ekstra spole og med line. Desuden ca 40 forskellige spinnere, blink og wobblere, kroge, flåd, tænger, diverse forfang.

1 Hardy fiskevest med lommer indeholdende 2 Wheatley boxe, hvoraf 1 indeholdt ca. 40 mindre vådfluer, den anden, en 6-rums, indeholdt ca 50 mindre tørfluer (str. 14-18). Desuden 2 plastboxe med ca 50 tørfluer. Liner til forfang. 1 Medlemskort til Peter Ross.

1 Highlander 12'6 tohånds fluestang

1 Daiwa Super Shinobi 11'4 (Ombygget til kombistang)

1 Hardy Fibalite #6 9'

1 Daiwa Osprey 10' spinnestang

1 El-køletaske (med indhold)

1 Garmin Nüvi GPS (lå i handskerum)

2 Napapijri rejsetasker

1 sæt Norrøna Dovre (Goretex jakke og buks)

1 Simms G4 Pro Jacket

1 par Simms termosokker

1 pas

Hvis nogen herinde skulle falde over noget af dette giver jeg en dusør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svarte - det må man jo saktens kalle en større katastrofe!!!

F... så frekk disse langfingrede noksaktene er. Skulle vært skuddpremie på wobbler- og fluetyver, eller bedre - de skulle bli slept etter en bil med et par Bombere krøkt i ryggtavla!

Slike banditter skjønner rett og slett ikke affeksjonsverdien av slikt utstyr og hiver vel rubbelet i søpla hvis de ikke får salg på dette. Men såpass spesielle ting som du har mistet må nok averteres for å omsettes, så vi får hjelpe til i jakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, får ondt langt inne i sjela. Håper noen tar svina - hardt!

Tak skal I have! - det trøster lidt med nogle sympatitilkendegivelser! ;-)

Håber også de får fat de usle kryb!. Man burde genindføre gabestok på torvet til tyveknægte!.

Ellers skal I være opmærksomme på jeres forsikring - min indboforsikring dækker eksempelvis ikke mere end op til 8000 kr ved indbrud i bil!!!.

Og hvis jeg lader forsikringen ordne reparation af bilen stiger jeg så meget i præmie, at det er billigere selv at betale!. Så meget for forsikring!.

Så med de wobblerskrin der findes herinde, vil det være en god idé at checke op på Jeres forsikringer!.

Keep up the good spirit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi som er inne på slike forum bør og må heretter være mye mere på vakt. Jeg har en mistanke om at det er idioter ute og går, og som kan få god info om våre livsvaner her inne på forumet !

Det er så mange tjuvradder der ute, og får de vite om anseelige samlinger om både det ene og andre, tar de ikke fem øre for å gjøre ett brekk. Bare de finner ut hvor man bor, eller fisker for den saks skyld. Er jo noen idioter som stjeler utstyr for 10000-vis av kroner oppi elva hvert år også. Flere er såkalte joggere som later som de er mosjonister. Og rasker med seg i hui og hast dyre stenger, sneller etc. som står på stativ og på utstilling på deres hurtige raid nedover dalen. Og vips, er de stukket langt til skogs med utstyret. Jeg har bare i år hatt 2 innbrudd i hytta, der var de ute etter konjakk tydeligvis, jeg mistenker at de(n) samme personen(e) visste at jeg hadde konjakk i hytta :closedeyes: Etter første brekk var det selvsagt ikke noe drikke i hytta mi, men det visste ikke tjuvradden. (sikkert samme fyr) Så nå er det totalt slutt på å legge verdisaker igjen i en hytte som det er lett å bryte seg inn i, langt fra folkeskikken der man kan handle helt uforstyrret. Men dette er jo bare småtteri i forhold til det forferdelige innbrudd du hadde i bilen ! La aldri slike saker ligge igjen i bilen over natta, hvis man ikke er i nærheten av bilen. Og lås inn slike kostbare og uvurdelige gjenstander som det skulle vært våpen.

Er jo flere her inne som har noen store samlinger av ditt og datt. Drittsekkene tar ikke fem øre for å bryte seg inn og grafse i seg dette også ! Jeg låser faktisk bilen hver gang oppe i elva, bare jeg er 20-30 meter unna og fisker. Så frekk er folk idag at de godt kan stjele mens mann er like ved. Fiskere også faktisk, det er noen tjuvradder av dem også. Jeg stoler ihvertfall på ingen oppi elva, kun Mao :-) På enkelte vald ser jeg hver enkelt fisker har rigget opp (tro det eller ei) 7-8 stenger hver, alle med dyre sneller. Og dette står på stativene, mens de sover ! At de tør.

Nå skulle ikke dette stått på trykk, men står slike ting på utstilling ber de om at det blir stjålet :P

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.