Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Ikke fordi jeg har peiling paa wobblere, det har jeg ikke, men jeg synes her var mye som ser utrolig spennende, dette er kunst i beste formen! :)

http://www.turdusvaappu.com/en/old/old.html

Ja de er gøye de der. Turdus Hannu har wobblere som lidenskap og lager egne versjoner av gamle finske wobblere i de samme materialene og med noenlunde samme verktøy som gamlegutta brukte.

Det verste er at de fønker på fisk!

Fremdeles noen som tror at Lauri Rapala oppfant wobbleren?

Hannu sendte dem nok som gave, men synes dette er tregt selv om dem har vært innom tollen.

Snakka med Hannu på fredag og han syns også det hadde gått lang tid. Varala wobblerne kom på eksakt ei uke... Så passe forbanna/frustrert nå for hadde tenkt å teste disse 110mm

Triste greier, pleier å gå kjappere fra Kemi enn fra mange andre steder i Finland. Tror tollvesenet/posten bare hiver det som skal gjennomgåes i en stor haug. Siden det går mot jul er det vel en større haug nå enn det normalt er ellers i året, men 10.000 kroners spørsmålet er jo om de har ansatt noe ekstrapersonell til å ta seg av den svulmende haugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dem nok ikke. Hadde en samtale med dem her om dagen og det virket forholdsvis hektisk der... Som i de fleste offentlige etater. Hadde vært greiere om en automatisk fikk et brev/epost eller annet varsel når tollvesenet skal ta en titt. Da slipper en å undres på hvor wobblerne dine er.

At Hannu har det som lidenskap kan det ikke herske noen tvil om, Turdus wobblerne er nesten for fine til å brukes, så det MÅ bestilles dobbelt opp. Finishen på hans wobblere er en fryd for øye, utrolig vakre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. 1. Min bekjente ringer naboen til produsenten for å be ham gå å spørre om han vil selge noen wobblere
  2. 2. Hvis svaret er ja, ringer naboen min finske bekjente som så ringer meg
  3. 3. Jeg sier hva jeg vil ha tildenne oppofrende finnen.
  4. 4. Min medsammensvorne ringer naboen som så nok en gang går ærend til produsenten for å levere bestillingen
  5. 5. Produsenten lager det jeg vil ha og går til naboen sin og sier fra at han kan ringe min finske kontakt og fortelle at wobblerne er ferdige
  6. 6. Naboen ringer min finske kontakt som så ringer meg og sier hvilken pris katte-makeren skal ha for alt
  7. 7. Jeg oppgir min adresse, gir leveringsdetaljer og etterspør hvordan produsenten vil ha betalt
  8. 8. Min kontakt ringer naboen som så går til sin nabo................................................................................................................................................................................................

quote]

9. Nils Master blir PerH evig takknemmelig.

:)

Herrejemini for et pågangsmot! Nå fortjener du virkelig noen katter Per!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal pokker ikke være lett. "Hard to get wobblers" får liksom en helt ny betydning når man roter seg inn i slike "dead-ends". Men h1rik gjør en kjempejobb parallelt med meg her, så før eller senere må nok noen av kattene finne seg i å fly over til Norge...

Er fremdeles mest imponert over at noen bor som eremitter langt ute på skauen uten telefon! :)

Det har dem nok ikke. Hadde en samtale med dem her om dagen og det virket forholdsvis hektisk der... Som i de fleste offentlige etater. Hadde vært greiere om en automatisk fikk et brev/epost eller annet varsel når tollvesenet skal ta en titt. Da slipper en å undres på hvor wobblerne dine er.

At Hannu har det som lidenskap kan det ikke herske noen tvil om, Turdus wobblerne er nesten for fine til å brukes, så det MÅ bestilles dobbelt opp. Finishen på hans wobblere er en fryd for øye, utrolig vakre.

Typisk! Hadde en forsendelse fra Vaarala i fjor før jul (prototypene til 100 mm vår) som tok tre uker å få. Var intet rart med pakken annet enn at den hadde blitt åpnet og teipet igjen. Jupp - Tullen rir igjen!

Turdus er vakre, helt enig med deg i det. Men de tåler mye juling også, så det er både toppkvalitet i finish og sterke materialer (abachikropper, x-strong strenger, etc) som sørger for svært god holdbarhet. Visse andre produsenter har gode, flotte wobblere, men de holder en storlaks før de er ferdige. Hva er vitsen da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som foregår lenger opp i elva "MI" skit æ i, kan ikke gjøre noe med laksen som har passert likevel !

Men hva som foregår rett nedenfor, det er mere interessant. Og med litt inside information fra sikre kilder om at det skulle iverksettes testing av div. smykker fra Suomi oppi Nidelva, da ble jeg nysgjerrig :lol:

Testing av wobblere vinters tid, i tett snødrev ! Går da ikke an, tenkte jeg. Men joda, kjenner lusa på veggen. Laksefiskere er ikke som andre dyr, så jeg ble ikke så overrasket egentlig ;)

Og midt i snødrevet, lettere skjult nede i en skråning, rett ved kraftstasjonen på Svean, langt ovenfor den lakseførende del i Nidelva, fant jeg hva jeg var ute etter. NM i full aksjon med å teste ut en skremmende stor samling med ekslusive "smykker". For å si det mildt, jeg ble litt skremt ja !

Den ene balsabiten vrikket seg mere elegant enn den andre ute i den knallfine strømmen og det var skikkelig skummelt å se på. Hva vil skje nå, tenkte jeg ? Vil det smette noen lakser opp til oss i år ?

Men så fikk jeg summet meg litt :) Bare la de drive på, jeg tipper de kommer på en institusjon for nevrotisk utilpassede mennesker (laksefiskere) før den tid, så alt er sikkert under kontroll :P

Går da ikke an å foreberede laksesesongen i slikt vær, og på vinteren ! Det må si klikk før eller siden.

Jeg dro hjem etter det jeg fikk se, litt beroliget av min dårlige unnskyldning av at disse wobblerfantastene bare måtte være litt sinnsforvirret. Men jeg hadde et snev av "panikk", hva vil skje i juni 2009 ?

Er jeg begynt å bli gammel, og har begynt å falle fra ? Skumle greier er det iallefall :lol:

231120081440yox97MYwDJDCyJL96h.jpg?93

19112...9S2AyFog.jpg?54

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen har sladra til h1rik om at det var wobblertesting på gang, uten ham......... ;)

Jeg lover å ringe deg neste gang h1rik! :)

Hvordan wobblerne gikk?

Noen hemmeligheter må forbli i den aller innerste krets, men jeg kan si så mye som at det var en liten

sak, i grenselandet mellom "hard to get / impossible to get", som virkelig fikk meg til å sperre opp øynene.

Disse får du ikke lov til å dissekere Per! Bare så du vet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la de drive på, jeg tipper de kommer på en institusjon for nevrotisk utilpassede mennesker (laksefiskere) før den tid, så alt er sikkert under kontroll :lol:

Går da ikke an å foreberede laksesesongen i slikt vær, og på vinteren ! Det må si klikk før eller siden.

Jeg dro hjem etter det jeg fikk se, litt beroliget av min dårlige unnskyldning av at disse wobblerfantastene bare måtte være litt sinnsforvirret. Men jeg hadde et snev av "panikk", hva vil skje i juni 2009 ?

Er jeg begynt å bli gammel, og har begynt å falle fra ? Skumle greier er det iallefall :)

Slapp av Silver, dette ordner seg "av seg selv"...Marit Bjørgen er alltid også i knallform "off-season" ;)

La gutta med smykkeskrinene svi av kruttet mens snøen daler ned, de er nok på felgen når vi begynner å nærme oss 1.juni -09.....men jeg deler din bekymring, det må sies (i all hemmelighet) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Silver, dette ordner seg "av seg selv"...Marit Bjørgen er alltid også i knallform "off-season" :)

La gutta med smykkeskrinene svi av kruttet mens snøen daler ned, de er nok på felgen når vi begynner å nærme oss 1.juni -09.....men jeg deler din bekymring, det må sies (i all hemmelighet) ;)

You wish!

Noen er fra naturens side tildelt hyperaktivitet, og med riktig kanalisering av denne energien blir en rene duracell-kaninen - i elva til sommeren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så fikk jeg summet meg litt :) Bare la de drive på, jeg tipper de kommer på en institusjon for nevrotisk utilpassede mennesker (laksefiskere) før den tid, så alt er sikkert under kontroll :D

Går da ikke an å foreberede laksesesongen i slikt vær, og på vinteren ! Det må si klikk før eller siden.

Helt normalt for oss unormale, det der! Innrømmer glatt at det er skjær galskap i snø til midt på leggen - been there, done that... :)

Vet ikke om det er bedre å kravle rundt på gressplener med hodelykt i pissvær sent om våren etter feitmakk? Må jo se minst like dumt ut for utenforstående. Ble f. eks. tilsnakket av en sikkerhetsvakt fra Securitas i sommer når jeg holdt på med "lysing" i Bergen sentrum! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får Mafioso Grande som stadig fornekter "Siddis-tendenser" endelig pakke han også. Ja, ja - så har han noe å fomle henført med innimellom bleieskiftene! :unsure:

El tutti frutti Capo Mafioso er meget imponert av sine soldater - men også en smule bekymret for både sinnstilstanden til enkelte av disse - men ikke minst min egen posisjon i "Wobbler-mafiaen"...... er nok ikke lenge før jeg henger å dingler etter en wobbler og har blitt avsatt :ph34r:

Er det rent tilfeldig hva som fanges i tollen og ikke?

Alle finlandspakkene mine har jo hatt denne grønne lappen påklistret, med verdien til innholdet i pakken påskrevet. Nå i det siste har to stykker i løpet av kort tid havnet i tollen.

:)

Hvis de ikke hadde begynt å reagere på all "giften" som flakser fra Finland til Norge om dagen, så hadde de ikke gjort jobben sin. Det kan jo være at det finnes en fisker eller to blant tollerne også, som sveiper innom FS..........

Etter dagens vinterlige wobblertesting:

69026_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27253/69026.jpg

69027_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27253/69027.jpg

:lol::):DB):wub:

Think I`m in love.........

Skjønner godt den forelskelsen. Steike for ei skje, utforming og kroker.... det lukter stor laks lang vei.

:)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at det finnes en fisker eller to blant tollerne også, som sveiper innom FS..........

HVA! er ikke FS sikkert, bør en ikke snakke om lidenskapen sin fordi det sitter femtekolonister og spionerer.

Det er det nedrigste jeg kan tenke, meg at en lystfisker (i utgangspunktet en hyggelig person) blander sammen roller og bruker dette til å skade sine Petri venner...

Herregud, nå må jeg begynne å spørre lystfiskende folk hva de jobber med også......... for å finne ut om jeg skal være hyggelig og meddelsom..

Hilsen Anonym

(som-sikkert-bor-et-sted-på-østlandet-og-som-ikke-bestiller-noe-som-risikerer-fortolling-så-du-trenger-ikke-følge-opp-meg........

PS: all personlig info i FS er fjernet slik at Anonym ikke kan identifiseres..

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA! er ikke FS sikkert, bør en ikke snakke om lidenskapen sin fordi det sitter femtekolonister og spionerer.

Det er det nedrigste jeg kan tenke, meg at en lystfisker (i utgangspunktet en hyggelig person) blander sammen roller og bruker dette til å skade sine Petri venner...

Du vart skræmt no......... :)

69062_s.jpg

Er strengen i Varala blitt hardere?

Må nok ha noen til av disse storlaks killerene.

Oteren

Neste gang vi møtes i Namsen, Oteren, så får du ta deg tid til å snakke og kikke litt, istedenfor å ro fint folk med det nyeste i klær, bøy i knærne og kniks i nakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vart skræmt no......... :)

Neste gang vi møtes i Namsen, Oteren, så får du ta deg tid til å snakke og kikke litt, istedenfor å ro fint folk med det nyeste i klær, bøy i knærne og kniks i nakken :)

Den er grei!

Neste storlaks tar jeg selv, mener å ha fortjent det etter mine to opplevelser med sliting av STOR LAKS. Dyret i Bjøra, og en strynslaks samme turen som Eivind fikk sin 18 kilos. Neste år bruker jeg ikke under 0,50 mm!!

Med det snopet som kommer opp i denne tråden, blir det ikke like enkelt for alle å velge våpen. Jeg har immidlertid bestemt meg for hva som skal på!

Hvis da ikke Per får meg skikkelig ut på glattisen igjen! Det virket ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei!

Hvis da ikke Per får meg skikkelig ut på glattisen igjen! Det virket ifjor.

Prøvde å få en prat med deg, men du var jo verre enn minken - uti båten før jeg rakk å snu meg :glare:

Er nok stygt redd for at du bare kan ta av beskyttelsene på skøytene og skli ut på glattisen - PerH gir seg ikke så lett - ref til telefonsamtaler med Finske eneboere - så du kan bare rulle ut det hvite flagget og gi deg hen......... :) Håper lommeboka er tykk ;)

PS! Han fikk meg til å bruke en liten formue på Vaaraler - null resultat med unntak den som jeg fikk i customfarger - ga meg en på i overkant av 8 kg her i Rogaland.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Han fikk meg til å bruke en liten formue på Vaaraler - null resultat med unntak den som jeg fikk i customfarger - ga meg en på i overkant av 8 kg her i Rogaland.

:glare:

På den annen side - du kan ikke bare reise fra kjærringa uten å gjøre skikkelig arbeid først! Stang inn og ferdig med det holder ikke til go-haill. Ingen wobbler i hele verden vil fønke for deg da! ;)

Har kjeftet litt på Vaarala. går ikke an å ta 15 Euro for engangswobblere. Han har derfor forbedret spesielt innfesting av strenger, han bruker nå en hardere coating enn før og skal ha fått på plass kraftigere streng i tingene sine. Han sendte meg noen prøveeksemplarer sent i august, men fikk jo bare et par mellomlaks i Loen så jeg kan jo ikke si om de er sterkere og holder tuningen på større fisk. Ellers var det jo tørre elver her vest i hele august/september, så jeg fikk dessverre ikke testet dem ordentlig, for en og annen tert bøyer jo ikke disse strengene uansett!

Med det snopet som kommer opp i denne tråden, blir det ikke like enkelt for alle å velge våpen. Jeg har immidlertid bestemt meg for hva som skal på!

Hvis da ikke Per får meg skikkelig ut på glattisen igjen! Det virket ifjor.

Det er en meget god mulighet for at du kanskje kommer til å skifte oppfatning snart, i øyeblikket rett etter at du har vært med i elva og svømtestet noen nye godsaker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side - du kan ikke bare reise fra kjærringa uten å gjøre skikkelig arbeid først! Stang inn og ferdig med det holder ikke til go-haill. Ingen wobbler i hele verden vil fønke for deg da! :)

Mulig du er inne på noe, har fått mindre laks med årene :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt knallhardt på de forsterkede Vaaralaene. De har holdt for meg iallefall. Tok blant annet en på 12. Denne ble snudd knallhardt ute på en brekkant to ganger. Tredje gang greide jeg ikke å snu den, så det endte i løpetur ned et stryk. Landet etter ca en times råkjør. Ikke antydning til skader på wobbleren.

Dro også noen i 10-11kg klassen under forsøksfisket i høst. Disse ble regelrett rævkjørt.

Brukte da den nye modell O. Den holdt helt fint den også. Tror nok han har fått skikk på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her i høstmørket og drømmer meg bort ved å kikke vekselvis på bilder og wobblere... :)

69089_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27283/69089.jpg

Ååååååhhh... som jeg gleder meg til å få servere noen av vinterens nyheter nede på det brekket der til sommeren.... ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååhhh... som jeg gleder meg til å få servere noen av vinterens nyheter nede på det brekket der til sommeren.... :);)

Det er så kanon og se for seg akkurat hvor du skal servere. Jeg gleder meg som en unge og skulle gitt mye for å fått mer enn 1 uke i Namsen til neste år. Men har et par steder her i Rogaland som også skal få se noe nye finske lekkerbiskener (kutte ut litt plastikk :) ) får bare krysse fingrene for at jeg får kort neste år også! Det begynner å bli mange som skal kommersialisere alt her nede :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

69089_s.jpg

Ååååååhhh... som jeg gleder meg til å få servere noen av vinterens nyheter nede på det brekket der til sommeren.... :);)

Klassisk wobblerhøl det der! Små elver er utrolig gøy med små wobblere og lett utstyr. ;)

Og ja, det er utrolig moro å svømteste sakene. Når du er godt kjent i elvene dine, er det akkurat som du bare vet nøyaktig hvor og hvordan du skal bruke sakene når du ser hvilke egenskaper de har i elva. Alle wobblerne er jo litt forskjellige mhp egenskaper, så noen duger her, mens andre duger der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.