Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Hva med den masseproduserte lappiaen er det noen som kan hjelpe meg med en

232 12 cm

Kam dessverre ikke hjelpe deg med Lappia.

Sendte mail til Lappia tidligere i høst for å prøve å handle direkte derifra, men de henviste meg bare til rådyre Larvik fiskesport.

Men fra trolling til lohivaappu. Her er en godbit til laksefolket:

Juha Hyttinen (Tami Vaappu) som dere finner her: http://www.tami-vaappu.info/mallit.html

Har jobbet med en ny laksewobbler som blir å finne på nettsiden hans i løpet av vinteren:

i51390_Tami2.jpg

i51389_Tami.jpg

Denne ser ut til å bli ganske lik gode gamle EP :) men med en flott finish.

Ikke av de billigste da, kommer vel til å ligge på 15-17 Euro, men dette er definitivt saker jeg skal ha i skrinet mitt til neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker med noe annet før jeg handler i Larvik :)

De er vel litt billigere her: http://ymsfiske.com/

Om de ikke har akkurat den modellen så kan de sikkert skaffe. Det virket iallefall på svaret jeg fikk fra Lappia som at de ville ha alt salg gjennom butikk.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel litt billigere her: http://ymsfiske.com/

Om de ikke har akkurat den modellen så kan de sikkert skaffe. Det virket iallefall på svaret jeg fikk fra Lappia som at de ville ha alt salg gjennom butikk.............

Yms har ikke har kontaktet lappiajorma han hadde et par ,meeeeeen de sender han nok iKKe til norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klikker noen ganger for sjeffen, har jeg hørt. Vel, som mangeårig woblersnekker og "produktpatriotidealist" som attpåtil liker at fiskere lager sine enge ting, og fordi denne tråden har vekket gode gamle wobler minner, kommer jeg med ett forslag.

Hva om FS medlemmer greier å koke isammen en wobler form som vi alle blir enig om og som passer til norske forhold? Eid av alle og av ingen.

Navnet på evt. modell er ikke bedre en " TEQUILA" som takk til han som startet tråden. Om man greier å bli enig om riktig modell innen 2 mndr. spanderer jeg støpeformer til kroppen med 15 kaviteter til en markedsverdi av kr. 70 000.

Deretter kan man bli enig om hvordan kroppen legges ut til salgs til FS medlemmer only. Jeg regner med at prisen for kroppen kan havne nedi kr. 15 per stk. om man støper minst 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som mangeårig woblersnekker og "produktpatriotidealist" som attpåtil liker at fiskere lager sine enge ting, og fordi denne tråden har vekket gode gamle wobler minner, kommer jeg med ett forslag.

Hva om FS medlemmer greier å koke isammen en wobler form som vi alle blir enig om og som passer til norske forhold? Eid av alle og av ingen.

Godt forslag - men den ultimate wobbler finnes rett og slett ikke! Hver og en har sine særegenheter som gjør at de alltid vil være mer brukbare et sted enn et annet. Rett wobbler på rett sted - det er jo der utfordringen ligger! :D

Beste all-rounder til laks sesongen i gjennom ville vel gjerne vært rundt 65-75 mm avhengig av hvordan siluetten er. Ikke for liten på stor elv og ikke fullstendig overkill på liten, klar elv. Gjerne noe mer høyreist og rund enn bred og flat, da disse kropsformene normalt kroker bedre. Heller ikke syltynn og nåleformet bak fordi energien i wobblingen gjerne forsvinner ut bak i haleområdet uten særlig motstand, slik at det blir vanskelig å justere for "turing". Spiss trappeleppe av bøybart materiale er en fordel for enkel justering. :)

Selv har jeg sånn moderne hus uten kjeller og med fellesgarasje, så muligheter for pussing/lakkering = 0. Ellers hadde jeg nok vært i gang for lenge siden, for dette er noe jeg kunne tenke meg å drive med.

Hva med å poste noen av dine egne kreasjoner, Lopez? Hadde vært artig å sett noe norsk her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt ha tenkt meg å sett bilder av GE også jeg, eller er de top secret?

Får ikke opp fiskevatn.no, så du må smøre deg med tålmodighet! ^_^

Var ellers en lynrask tur i elva for å svømteste noen av nyhetene, men akkurat det tar vi på kammerset! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt sp.mål ang disse wobblerne : Er det slik at de er utrolig fintunet og tilpasset mht form/vekt/skje slik at det skal utrolig lite til før egenskapene totalt ødelegges ? Sysler med tanken på vinterens hobbyprosjekt, og en av ideene er å ta fatt i en av de korte og tykke modellene og modifisere dem med en egendesignet elektronikkmodul som veier et par gram og som har størrelse som en lillefingernegl. Modifikasjonen blir å bore ut en liten sylinder og erstatte massen med elektronikkmodulen, altså blir ytre form uforandret, men vekt (og dermed balanse) "kan" bli noe annerledes enn originalt. Er imidlertid lite vits å blåse av noen hundre euro dersom dette er "mission impossible"...men det kan kanskje ekspertisen her inne svare på ? :lol:

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt sp.mål ang disse wobblerne : Er det slik at de er utrolig fintunet og tilpasset mht form/vekt/skje slik at det skal utrolig lite til før egenskapene totalt ødelegges ?

Både ja og nei. Kommer litt an på - JP'en jeg testa i dag var ufattelig fintfølende for justering, mens andre har mye større toleranseregister. Det pussige er jo at to kliss like wobblere kan ha nokså forskjellig gange, men det gjelder helst håndsmidde der kroppsform og vekting er mer "omtrentlig" fra produsent.

Sysler med tanken på vinterens hobbyprosjekt, og en av ideene er å ta fatt i en av de korte og tykke modellene og modifisere dem med en egendesignet elektronikkmodul som veier et par gram og som har størrelse som en lillefingernegl. Modifikasjonen blir å bore ut en liten sylinder og erstatte massen med elektronikkmodulen, altså blir ytre form uforandret, men vekt (og dermed balanse) "kan" bli noe annerledes enn originalt. Er imidlertid lite vits å blåse av noen hundre euro dersom dette er "mission impossible"...men det kan kanskje ekspertisen her inne svare på ? :lol:

Tror du kan klare dette på hardtsvømmende, "kicking stuff" som litt større Turdus. En 110 mm eller deep diver T1 går nesten uansett. En Rapala går jo nesten ikke i det hele tatt i utgangsunktet, men kanskje du kunne prøvd en ledda versjon som testobjekt? De har et stort toleranseregister og svømmer langt villigere grunnet knekken.

Hva slags elektronikk skal du putte i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag - men den ultimate wobbler finnes rett og slett ikke! Hver og en har sine særegenheter som gjør at de alltid vil være mer brukbare et sted enn et annet. Rett wobbler på rett sted - det er jo der utfordringen ligger! ^_^

Beste all-rounder til laks sesongen i gjennom ville vel gjerne vært rundt 65-75 mm avhengig av hvordan siluetten er. Ikke for liten på stor elv og ikke fullstendig overkill på liten, klar elv. Gjerne noe mer høyreist og rund enn bred og flat, da disse kropsformene normalt kroker bedre. Heller ikke syltynn og nåleformet bak fordi energien i wobblingen gjerne forsvinner ut bak i haleområdet uten særlig motstand, slik at det blir vanskelig å justere for "turing". Spiss trappeleppe av bøybart materiale er en fordel for enkel justering. :lol:

Selv har jeg sånn moderne hus uten kjeller og med fellesgarasje, så muligheter for pussing/lakkering = 0. Ellers hadde jeg nok vært i gang for lenge siden, for dette er noe jeg kunne tenke meg å drive med.

Hva med å poste noen av dine egne kreasjoner, Lopez? Hadde vært artig å sett noe norsk her inne!

Og takk for det ! Det hadde vært kjedelig for oss som liker å forske om det ultimate wobleren ble oppfunnet. Tanken ligger mer bak å skape eget allround FS wobler. Jeg har selvfølgelig mine tanker, løsnninger og konstruksjoner , men det hadde vært en kjempe sak om alle isammen skapte noe eget.

Du nevner at det er pussig at 2 like woblere har forskjellige ganger. Derfor sluttet jeg med tre som materiall, det finnes ikke like emner som gir jevn gange over tiden, samt at den minste punktering og fuktintrenging kan gjøre kostbare woblere ubrukelig .

Jeg kan godt vise noen av mine etter hvert og om dere tåler å se den 1. jeg lagde, men jeg driver også kommersielt og ønsker ikke å bli beskyld for å drive skjult markedsføring. Det passer bedre på annonsør side der jeg har eget tråd.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan klare dette på hardtsvømmende, "kicking stuff" som litt større Turdus. En 110 mm eller deep diver T1 går nesten uansett. En Rapala går jo nesten ikke i det hele tatt i utgangsunktet, men kanskje du kunne prøvd en ledda versjon som testobjekt? De har et stort toleranseregister og svømmer langt villigere grunnet knekken.

Hva slags elektronikk skal du putte i dem?

Intet revolusjonerende i første omgang, har en prototyp oppe å kjøre som er brukerkonfigurerbar mht emittering av lys og/eller lyd. Tanken var å ta utgangspunkt i et brukbart wobbleremne mht gange og profil og få lagt til "dette lille ekstra" til bruk under vanskelige forhold (dårlig sikt i vannet, f.eks under vårflom). På tegnebrettet er også noen mer spenstige opsjoner, men her er det to faktorer som er litt leie å komme rundt foreløpig, nemlig strømtrekk og fysiske dimensjoner....men jeg jobber med saken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet revolusjonerende i første omgang, har en prototyp oppe å kjøre som er brukerkonfigurerbar mht emittering av lys og/eller lyd. Tanken var å ta utgangspunkt i et brukbart wobbleremne mht gange og profil og få lagt til "dette lille ekstra" til bruk under vanskelige forhold (dårlig sikt i vannet, f.eks under vårflom). På tegnebrettet er også noen mer spenstige opsjoner, men her er det to faktorer som er litt leie å komme rundt foreløpig, nemlig strømtrekk og fysiske dimensjoner....men jeg jobber med saken :D

Ikke for å blande meg i tankene dine, men er ikke det lettere å legge in raslekuler og lakkere litt med selvlysende lakk for å oppnå det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet revolusjonerende i første omgang, har en prototyp oppe å kjøre som er brukerkonfigurerbar mht emittering av lys og/eller lyd. Tanken var å ta utgangspunkt i et brukbart wobbleremne mht gange og profil og få lagt til "dette lille ekstra" til bruk under vanskelige forhold (dårlig sikt i vannet, f.eks under vårflom). På tegnebrettet er også noen mer spenstige opsjoner, men her er det to faktorer som er litt leie å komme rundt foreløpig, nemlig strømtrekk og fysiske dimensjoner....men jeg jobber med saken :D

Aner vi en førsteutgave av en Rapala ambulanse komplett med blålys og sirene her?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg i tankene dine, men er ikke det lettere å legge in raslekuler og lakkere litt med selvlysende lakk for å oppnå det samme ?

For all del Martin, din kommentar er på ingen måte noen "innblanding" :) Raslekuler og selvlysende lakk er jo tradisjonelle ting som allerede er i handelen. Kuler vil nok kreve en større operasjon på selve wobbleremnet, og den slags lakk vil jo gi et helt statisk inntrykk. Stikkordet her er dynamikk/frekvens/variasjon. Med konfigurerbar elektronikk vil man kunne spille på et langt større spekter i så måte. Det er iallefall teorien, praksis er som kjent noe annet, det vet sikkert du alt om som jo jobber med slike problemstillinger til daglig :D

Aner vi en førsteutgave av en Rapala ambulanse komplett med blålys og sirene her?

:o

He he, du vet vel at blålys og sirener er det som skal til for å taue inn individer ? ;)

Uansett, dette var bare litt høyttenkning nå som høstmørket senker seg for alvor, det var overhodet ikke intensjonen å spore av en ellers utmerket tråd. Ser frem til nye bilder når de neste pakkene dumper ned i postkassa.

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt sp.mål ang disse wobblerne : Er det slik at de er utrolig fintunet og tilpasset mht form/vekt/skje slik at det skal utrolig lite til før egenskapene totalt ødelegges ? Sysler med tanken på vinterens hobbyprosjekt, og en av ideene er å ta fatt i en av de korte og tykke modellene og modifisere dem med en egendesignet elektronikkmodul som veier et par gram og som har størrelse som en lillefingernegl. Modifikasjonen blir å bore ut en liten sylinder og erstatte massen med elektronikkmodulen, altså blir ytre form uforandret, men vekt (og dermed balanse) "kan" bli noe annerledes enn originalt. Er imidlertid lite vits å blåse av noen hundre euro dersom dette er "mission impossible"...men det kan kanskje ekspertisen her inne svare på ? :blush:

Mener en apex lignende sak har en sånn "elektro" sylinder innebygget, men det er kanskje noe helt annet du har planlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del Martin, din kommentar er på ingen måte noen "innblanding" :) Raslekuler og selvlysende lakk er jo tradisjonelle ting som allerede er i handelen. Kuler vil nok kreve en større operasjon på selve wobbleremnet, og den slags lakk vil jo gi et helt statisk inntrykk. Stikkordet her er dynamikk/frekvens/variasjon. Med konfigurerbar elektronikk vil man kunne spille på et langt større spekter i så måte. Det er iallefall teorien, praksis er som kjent noe annet, det vet sikkert du alt om som jo jobber med slike problemstillinger til daglig :blush:

He he, du vet vel at blålys og sirener er det som skal til for å taue inn individer ? :)

Uansett, dette var bare litt høyttenkning nå som høstmørket senker seg for alvor, det var overhodet ikke intensjonen å spore av en ellers utmerket tråd. Ser frem til nye bilder når de neste pakkene dumper ned i postkassa.

Min favoritt ordtak og etter mmmye erfaring er : " I teori kan man fange en ål med lasso" Gjør det i praksis!

Jeg har bygget mange wobler og har fundert på utalige måter å gjøre disse atraktive for fisken ( fiskeren kom alltid i 2. rekke ). Jo mer jeg beveget meg fra det enkle, jo mindre effektive ble disse.

Det ble liksom som når jeg drev aktiv med fluebinding ( alle som driver med det vet hvor mye dingidaler og rare ting som blir etter hvert, og som skjeldent ble brukt) og til slutt med erfaringen havnet med enkle fluer.

Det fins flere triks jeg brukte for å gi wobleren uforutsette bevegelser og en av disse er faktisk å legge in kuller som beveget seg på tvers av kroppen. Etter hvert som kullene " krasjet" med hverandre førte den kinetiske slaget at wobleren beveget seg nesten med "gyte risting".

Å integrere kuller i en wobler er enkel og den har en enkel løsnning. Jeg brukte små gel kapsler som brukes til medisin ( kan bestilles tomme på apoteket) og la inn noen stål ( hagle patroner)eller wolframkuler(fluebindekuler)La disse inn tverboret hull tilpasset kapselen ( så langt ned som mulig mot buken og mot fronten) tettet hulene med epoksy eller plasserte metall bit 1. på hver side for deretter å tette( metallet gjør at lyden blir kraftigere) . På denne måten fikk jeg til kuller som beveget seg på tvers og som ga utallige trim valg kun ved å bore på forskjellige plasser i woblerens kropp. Boring og tetting fører også til at man kan lage luftlommer for å øke oppdriften i ellers tung treverk.

Ellers er det også en ting jeg reagerer med skjeene på de fleste woblere i dag : Hvorfor gjennomsiktig plast ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger mht mitt lille vinterprosjekt. Om ikke storlaksene triller inn på rekke og rad i -09, så kan jeg iallefall trøste meg med at jeg har en modifisert Vaarala som INGEN andre har :D Case closed.

Du kan jo invitere til videokveld så kan en tilfeldigvis ta med noen smykkeskrin og andre skrin...så kan du vurdere om de vil være en trussel eller bare en hype!!!

PS -ingen brookeback mountain vitser takk :)

...og til alle dere voksne mannfolk i denne tråden som snakker varmt og lenge om sine "smykker" og "smykkeskrin" (grøss) kan jeg glede dere med at julekvelden kommer ekstra tidlig for dere i år, NRK1 sender nemlig "Brokeback Mountain" i kveld kl 21.25.....Be there :lol::D

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.