Gå til innhold
Fiskersiden

Hel sei som agn


pulpfishing
 Share

Recommended Posts

Kanskje litt dumt spørsmål, men....

Hvordan setter man opp agnfisken når man bruker hel sei? Jeg tenker på plassering av krokene- tenker å feste 2 kroker på seien. Hvor er det smartest å feste krokene? Gjennom hodet og ryggen? Har fått med meg at krokspissene MÅ være fri... Tenker i utgangspunktet 2 enkeltkroker, men hva med treblekroker? Bilder hadde vært topp!

Tenker å bruke hel sei for å fiske etter kveite og stor torsk som et alternativ til chad, men har altså lyst å prøve begge deler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget med et opplegg med 3 agnekroker til bruk på bom.

Det har en krok foran og to kroker som er surret "rygg mot rygg". Hva du surrer med er ikke viktigt. jeg har brukt syrefast ståltrå.

Kroken foran har en kort tamp som er festet i havfiske-bommen, denne kroken trer jeg gjennom øyene på agnet.

fra den første kroken til de to andre så har jeg en liten tamp med 0,5 fireline (noe jeg hadde ligende) og festet til de to andre krokene. Lengden på denne tampen er avhengig av størrelsen på agnet.

Festing av agnet:

Som sagt, den første (fremre) kroken gjennom øyene på agnet. Så skjærer jeg agnet fra spolen til midtt på ryggfinnen (helt gjennom) og trer en krokspiss gjennom hvær av fileene. Og gjerne snitter litt i korppen av agnet, slik at det avgir mere olje i vannet. (jeg bruker helst makrell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei som agn, hva skal du fiske etter ?

Lite effektift agn etter mine erfaringer, men muligens effektift på noen sorter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med hel sei er fantastisk. Enten på ett jighode eller etter en bom.

Et anna steinalder tips er : små sei biter på pilken . Slipp pilken ned og pilk med seien. Husk å sette på ekstra krork eller mark i splittringen. Funka veldig bra det og :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter kveite og stor torsk ville jeg brukt en krok. Festes igjennom over/underleppa. Stor fisk sluker småsei opptil halvkiloen i et jafs. Med en krok til ville jeg festa den i ryggen. Fester du kroken for langt bak vil fort småbrosmene henge seg på. Det unngår man litt med bare en krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et anna steinalder tips er : små sei biter på pilken . Slipp pilken ned og pilk med seien. Husk å sette på ekstra krork eller mark i splittringen. Funka veldig bra det og :)

Er vel ikke helt etter boka. Dette er fiske med levende agn. Men, med tunge søkker/pilker kan det være vanskelig å kjenne om det er en liten sei på.

Når det gjelder sirkelkroker har jeg hatt problemer med kroker som er trange mellom skaftet og krokspissen (Mustad og VMC). Owner SSW og Super Mutu er mye åpnere og skal prøves så snart jeg får båten på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt etter boka. Dette er fiske med levende agn. Men, med tunge søkker/pilker kan det være vanskelig å kjenne om det er en liten sei på.

Levende agn eller ei. Det spiller liten rolle for meg da jeg er på havet. Du kjenner 1kgs seien på pilken. lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller en rolle om agnet er levende eller ikke da det ikke er lov å fiske med levende agn i Norge!

Come arrest me.

Han sporte om tips. Tips fikk han. Er du aleina på havet og gjør som jeg sa. Eneste som vil skje e dårlig samvitighet og viten at du e en outlaw, break of laws- hell yeah.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Come arrest me.

Han sporte om tips. Tips fikk han. Er du aleina på havet og gjør som jeg sa. Eneste som vil skje e dårlig samvitighet og viten at du e en outlaw, break of laws- hell yeah.

:)

Omtrent det samme som russiske og spanske trålskippere tenker når de driter i alt som heter regler, og fisker det de makter med ulovlig utstyr osv.

Dette er holdninger som man skulle tro ikke hadde noe med sportsfiske å gjøre og som i det lange løp bare vil ødelegge for nettop sportsfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme som russiske og spanske trålskippere tenker når de driter i alt som heter regler, og fisker det de makter med ulovlig utstyr osv.

Dette er holdninger som man skulle tro ikke hadde noe med sportsfiske å gjøre og som i det lange løp bare vil ødelegge for nettop sportsfisket.

Er ikke i nærheten av man. Get your facts straight.

For det første så er det prat om en liten små sei. ikke spanske og russiske trålere som hover opp alt de kommer over.

Det at jeg ikke har no imot levende agn er en mening. Og en liten små sei her og der so what. Da får jeg heller stå til ansvar for meg selv. Bare fordi du mener at jeg tar feil er det ikke nødvendigvis det i andre sine øyne. Er garangtert flere en meg her som bedriver slikt meite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er forskjell på en småsei og et trålhal med torsk, men holdningene til lover og regler er etter min mening de samme.

At det er mange som gjør akkurat det samme som deg, gjør det da ikke mer lovlig, eller er det noe jeg og mange andre har gått glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det ikke er lovlig. Men det var jo bare ett tips til meite med hel sei. Ikke vits å gjøre så mye ut av en liten bagatell. Tenkte meg ikke om engang da jeg ga det tipset. Har altid siden jeg var en liten pilt gjort som så. Så for meg så er det ingenting galt idet. Bare slik jeg har vokst opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det ikke en bagatell og bryte Norsk lov, hvis alle sportsfiskere skulle hatt slike holdninger så hadde Norge blitt et forferdelig dårlig land og være sportsfisker i, det er helt sikkert !

Fiske med levende agn er ikke lov, og det skal respekteres!

Og at det er veldig mange seriøse sportsfiskere som fisker med levende agn tviler jeg sterkt på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det ikke en bagatell og bryte Norsk lov, hvis alle sportsfiskere skulle hatt slike holdninger så hadde Norge blitt et forferdelig dårlig land og være sportsfisker i, det er helt sikkert !

Fiske med levende agn er ikke lov, og det skal respekteres!

Og at det er veldig mange seriøse sportsfiskere som fisker med levende agn tviler jeg sterkt på !

Fint at du har dine meninger. Jeg har allerede svart for meg så jeg legger den diskusjon her på bordet. Orker ikke diskutere med stabukker som ikke greier å innse at det er slik fisk jeg er vokst opp med. Ikke nødvendigvis at vi bare bruker levende agn HELE tiden. Men biter det på en pilt så ta no førr ***** ett par pilke drag førr å se om storfesken e etter. Vesst ikke så sveive du opp. EOD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et anna steinalder tips er : små sei biter på pilken . Slipp pilken ned og pilk med seien. Husk å sette på ekstra krork eller mark i splittringen. Funka veldig bra det og :unsure:

En landskjent sportsfisker (De som var der vet hvem) beskrev denne formen for "agning" på et foredrag i Haugesund for noen år siden. Det førte til en god del murring i salen. Til tross for alle hans fiskemessige prestasjoner og kunnskaper yter han som direkte følge av dette lite respekt blandt de mer ivrige sportsfiskere her på Haugalandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En landskjent sportsfisker (De som var der vet hvem) beskrev denne formen for "agning" på et foredrag i Haugesund for noen år siden. Det førte til en god del murring i salen. Til tross for alle hans fiskemessige prestasjoner og kunnskaper yter han som direkte følge av dette lite respekt blandt de mer ivrige sportsfiskere her på Haugalandet..

Stemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har dine meninger. Jeg har allerede svart for meg så jeg legger den diskusjon her på bordet. Orker ikke diskutere med stabukker som ikke greier å innse at det er slik fisk jeg er vokst opp med. Ikke nødvendigvis at vi bare bruker levende agn HELE tiden. Men biter det på en pilt så ta no førr ***** ett par pilke drag førr å se om storfesken e etter. Vesst ikke så sveive du opp. EOD.

Dette er ikke mine personlige meninger, det eneste jeg mener er at man bør følge norsk lov - som sier at fiske med levende agn ikke er lov!

Det som irriterte meg litt var egentlig holdningen som kom frem når du ble opplyst om at fiske med levende agn ikke er lov. Litt skremmende holdning spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg støtter onkelkim her. Dette er jo bagateller.

Fiske med levende agn er forbudt i Norge, det er greit nok. (Mine tanker er at dette forbudet er mest aktuelt i ferskvann.)

Når det gjelder meite med småsei, så er én ting meite med død sei.

At man tar noen pilketak uten å dra opp én (eller flere) sei som akkurat har bitt på der nede, ser jeg på som bagatellmessig. Slik fiskes det i hvertfall overalt i Nord-Norge. Det er så ekstremt mye sei der nede at skulle man dra opp hver gang den biter på, så har man en alvorlig utfordring. Å fiske med en sei som nettopp har bitt på vil jeg heller ikke karakterisere som meitefiske.

(forøvrig er seibestandene i Norge meget gode, så det er mer enn nok av den).

Et lite sidespor: jeg vet at mange fisker etter flyndre og annet med levende børstemark/fjæremark. Da skulle jo dette også være et ulovlig og kritikkverdig fiske?

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel. Det er død sei det er snakk om i denne tråden fra starten av hvis det skulle være noen tvil (ikke alle som gidder å lese gjennom hele tråden).

Høres ut som om 2 kroker blir mest aktuelt. En fremme gjennom skallen og en på ryggen. Den fremre som enkelkrok, mens den på ryggen muligens blir en treble hvis man får festet den godt nok... Skal plasseres ganske langt fremme på ryggen slik at man slipper å bli plaget med småfisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.