Gå til innhold
Fiskersiden

Sideparavan


Pipo
 Share

Recommended Posts

Om man ikke fester snøret i utløseren/klipsen går ikke paravanene i det hele tatt.

Akkurat..hmm..Men problemet med yellowbirden jeg fikk her om dagen var først at selv med lina innfestet i klipsen løste den originale klypen ut i 1 knop med 40 gr møresild :)

Prøvde med en stor scotty klype, og med lina innfestet og ikke innfestet i klipsen..begge deler fungerte dårlig..da justerte jeg ikke klips lengden..scotty klypa er mye lengre enn den sorte originale.

Når man bytter den originale klypen med en som er lengre må man vel gjøre klipsen lengre også slik at klipsen kommer tilsvarende lengre ut i fra sideplaneren..? Ellers blir jo vinkelen planeren går med helt forandret, skulle en tro :lol:

Venter på bestilling av Scotty mini klyper, da den originale løste ut litt vel lett :lol: Da må jeg sikkert justere klipsen ved å sette på noen splittringer eller lignende..?

Burde jeg kjøpe en annen sideplaner enn yellowbird når jeg skal trolle i litt hastighet med sluk eller wobbler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp paravanen som fullpott.no selger, det er bilde av den legger opp i tråden. Ved å rotere staget kan trekkraften justeres. Tidligere kom disse med Scotty Mini Grip, nå er det en dårligere utløser på de slik at jeg bytter til Scotty. Disse paravanene tåler stor hastighet.

Hvorfor dorger du med 40g Møresild? Ikke mye liv i en så tung sluk, bruk blyparavan eller pæresøkke og en lettere sluk eller ei dorgeskje.

Blir feil vinkel på draget i fra sluk/wobbler hvis ikke sena tas gjennom sluklåset eller klipset bakerst på paravanen. Vil nok ikke funke særlig bra med en stor sluk/wobbler bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dorger du med 40g Møresild? Ikke mye liv i en så tung sluk, bruk blyparavan eller pæresøkke og en lettere sluk eller ei dorgeskje.

Jeg bruker såpass stor møresild ene og alene pga at den 27 gr jeg prøvde ikke tålte hastigheten jeg kjører i. Så i litt hastighet er det mer enn nok liv i den store møresilden.

En annen ting jeg har tenkt på er at jo større sideplaner jo mer vil jeg tro de skremmer fisken..så det er en av årsakene til at jeg ville prøve med den lille yellowbirden..

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på bestilling av Scotty mini klyper, da den originale løste ut litt vel lett :) Da må jeg sikkert justere klipsen ved å sette på noen splittringer eller lignende..?

Burde jeg kjøpe en annen sideplaner enn yellowbird når jeg skal trolle i litt hastighet med sluk eller wobbler..?

Mener den klypa du skal ha heter Scotty 1182. Og JA jeg ville kjøpt fullpott sine paravaner ala kalagenda.

At store sideparavaner skremmer fisk... Om det strides nok de fiskende, men har du sluken 30-50 meter bak

tviler jeg på at fisken er spesielt sky

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker såpass stor møresild ene og alene pga at den 27 gr jeg prøvde ikke tålte hastigheten jeg kjører i. Så i litt hastighet er det mer enn nok liv i den store møresilden.

En annen ting jeg har tenkt på er at jo større sideplaner jo mer vil jeg tro de skremmer fisken..så det er en av årsakene til at jeg ville prøve med den lille yellowbirden..

Størrelsesforskjellen på slike paravaner er ikke særlig stor. Det skremmer ikke fisken normalt, men det er jo en mulighet ved veldig stille overflate uansett hva du bruker.

Kjøp gjerne Yellowbird, men jeg kan garantere at det ikke er forskjell i hvor mye fisk den skremmer. Typen fullpott selger er laget av en tynn plate som skjærer veldig lett gjennom vannet, mens yellowbird er en ganske tykk plastplate som ikke går så lett i vannet.

Det er mange av de som har svart her som har mye erfaring med paravaner og fullpott paravanen er best!

Hverfall med tung møresild bak. :)

Ser du på bloggen min er det en liten filmsnutt der jeg kjører nesten oppi vak med store planerbord.Blogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener den klypa du skal ha heter Scotty 1182.

Ja, er de jeg har bestilt.

Og JA jeg ville kjøpt fullpott sine paravaner ala kalagenda.

At store sideparavaner skremmer fisk... Om det strides nok de fiskende, men har du sluken 30-50 meter bak

tviler jeg på at fisken er spesielt sky

Ok, får se om jeg bestiller paravanere fra fullpott etterhvert. Virker som mange anbefaler dem. Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er de jeg har bestilt.

Ok, får se om jeg bestiller paravanere fra fullpott etterhvert. Virker som mange anbefaler dem.

Uansett hva du velger er det et yppelig redskap for trolling. Et tips er å legge stangtuppen helt ned til vannet vetd innsveiving, så dykker ikke paravanene så lett :hailfs: for det kan skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsesforskjellen på slike paravaner er ikke særlig stor. Det skremmer ikke fisken normalt, men det er jo en mulighet ved veldig stille overflate uansett hva du bruker.

Kjøp gjerne Yellowbird, men jeg kan garantere at det ikke er forskjell i hvor mye fisk den skremmer. Typen fullpott selger er laget av en tynn plate som skjærer veldig lett gjennom vannet, mens yellowbird er en ganske tykk plastplate som ikke går så lett i vannet.

Det er mange av de som har svart her som har mye erfaring med paravaner og fullpott paravanen er best!

Hverfall med tung møresild bak. :D

Ser du på bloggen min er det en liten filmsnutt der jeg kjører nesten oppi vak med store planerbord.Blogg

Ok :hailfs:

Såg den filmsnutten..tøft! Ser ikke ut som de ørretene ble veldig skremt av planerboardet ditt nei. Men jeg fisker etter laks og sjøørret, de er kanskje litt mer sky..? Ser ut som du har bra trollingbåt og rigging da!

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at laks er vare på sjøen når det er veldig klart vann og helt blank overflate men det er de fleste fisker. Og spesiellt der det er grunt. Kan hende det lønner seg å slippe slukene mot 40 meter bak.

Men en må huske at vi er i fiskens element og den føler seg nok relativt trygg i de frie vannmasser.

Dette er også slik for ørreten, men vannet der er ofte ikke så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall bare tull at det blir dyrt å kjøre med seneklips både foran og bak på sideparavan uansett! Kjører selv med 4 sideparavaner, alle bygget om til å løse ut når jeg vil det. Paravanene jeg bruker er Offshore og Grizzly, Grizzly drar best men er fornøyd med begge. Stort sett sveiver jeg de inn og tar de av under kjøring, en skjelden gang løser de ut under tilslag. Jeg har brukt denne løsningen i 2 sesonger uten å miste noen paravaner, selv om jeg 2 ganger har måttet lete litt.. :lol: Riktignok bør det sikkert nevnes at jeg stopper båten konsekvent når jeg kjører fisk, fatter ikke at folk vil ødelegge opplevelsen med å ha en "svær" paravan på tværs og i tillegg kjøre fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen grunn til at laks og sjøørret skulle være mere lettskremt enn innsjøørret.

Varierer sterkt. Blankfisken i Oslofjorden er vant til mye båttrafikk, samt at vannet er relativt grumsete sammenliknet med endel andre plasser. Her har vi fått mest fisk på svært korte slep fra utløserne, selv i relativt stille og klart vær. Men i krystallklare vestlandsfjorder er forholdet et helt annet. Her har vi fått klart mest på temmelig lange slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.