Gå til innhold
Fiskersiden

Sideparavan


Pipo
 Share

Recommended Posts

Hvis man skal benytte sideparavan på en liten båt uten stang, hvordan fester man paravanen da? Benytter man en egen sene mellom båten og paravanen og er det på denne senen man fester senen til wobbler/slukstangen med en klype? Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal benytte sideparavan på en liten båt uten stang, hvordan fester man paravanen da? Benytter man en egen sene mellom båten og paravanen og er det på denne senen man fester senen til wobbler/slukstangen med en klype? Eller er jeg helt på jordet?

Det er ganske logisk når du står med paravanen foran deg. Sideparavan festes direkte på hovedsnøret (på den stanga du fisker med). Først slepper du wobbleren ut bak båten til du har passelig med line ute (ca 10-30m), så klipser du den hempa som sitter bakerst på paravanen inn på hovedlina. Paravanen glir nå fritt på tømmen. Så fester du tømmen fast i utløserklypa (på siden av paravanen), og slepper ut mer tøm. Paravanen vil nå gå ut til sida...mer tøm ute=lenger ut til sida. Når fisken hugger vil utløserklypa løse ut, og paravanen vil gli bakover tømmen (den bakerste hempa sitter fortsatt fast til tømmen) til den stopper på fisken. For å unngå at paravanen glir helt tilbake kan du feste en ring/svivel etc en meter foran wobbleren (ikke lenger enn stanglengden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske logisk når du står med paravanen foran deg. Sideparavan festes direkte på hovedsnøret (på den stanga du fisker med). Først slepper du wobbleren ut bak båten til du har passelig med line ute (ca 10-30m), så klipser du den hempa som sitter bakerst på paravanen inn på hovedlina. Paravanen glir nå fritt på tømmen. Så fester du tømmen fast i utløserklypa (på siden av paravanen), og slepper ut mer tøm. Paravanen vil nå gå ut til sida...mer tøm ute=lenger ut til sida. Når fisken hugger vil utløserklypa løse ut, og paravanen vil gli bakover tømmen (den bakerste hempa sitter fortsatt fast til tømmen) til den stopper på fisken. For å unngå at paravanen glir helt tilbake kan du feste en ring/svivel etc en meter foran wobbleren (ikke lenger enn stanglengden).

Det lønner seg og sette klypa så stramt på att den ikke løser ut ved hogg. sveiv heller inn og ta av paravanen for så og kjøre fisken, så slipper du att den glir ned, bedre og kjøre fisk når den er tatt av. vet ikke hva slags paravaner du har men jeg bruker scotty planerboard klyper på mine for de løser ikke ut når jeg setter sena innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg og sette klypa så stramt på att den ikke løser ut ved hogg. sveiv heller inn og ta av paravanen for så og kjøre fisken, så slipper du att den glir ned, bedre og kjøre fisk når den er tatt av. vet ikke hva slags paravaner du har men jeg bruker scotty planerboard klyper på mine for de løser ikke ut når jeg setter sena innerst.

vet ikke hva slags paravaner du har: Jeg har ingen foreløbig, er helt ny på dette her, hvilken type vil egne seg sånn i starten (uten å brenne av for mange kronene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skal nå på hytta i Fyresdal og der har jeg liggende en 13 fots med 4 hk. Jeg har ikke mye utstyr, men kan man ha glede av en oterfjøl :) for å få wobbleren ut til siden, noen som i sin desperasjon har forsøkt dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fester snøret ditt til oterlina med en halvdårlig stikk burde strikken fungere som en utløser.

Burde fungere for å få ut et par stenger dette.

Men er fisken du typisk får liten, bør nok strikken være litt morken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fester snøret ditt til oterlina med en halvdårlig stikk burde strikken fungere som en utløser.

Burde fungere for å få ut et par stenger dette.

Men er fisken du typisk får liten, bør nok strikken være litt morken :lol:

Da gjør jeg noen forsøk...så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil at den skal løse ut i det hele tatt, så kanskje du bør bruke den store utgaven. Jeg bruker Scotty mini på mine paravaner, og det skal bra fisk til for at de løser ut.. Har ikke tatt så mange ørreter ved paravanbruk ennå, men ingen har klart å løse ut. Største fisk så langt er 6-7 hg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil at den skal løse ut i det hele tatt, så kanskje du bør bruke den store utgaven. Jeg bruker Scotty mini på mine paravaner, og det skal bra fisk til for at de løser ut.. Har ikke tatt så mange ørreter ved paravanbruk ennå, men ingen har klart å løse ut. Største fisk så langt er 6-7 hg.

Det er etter laks og sjøørret jeg evt skal prøve etter med dette, så hvis det en eller annen gang etter kanskje utallige fisketimer skulle bite på en så bør klypa holde :lol:

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke bruke den klipsen bak på sideplaneren(er ihvertfall på yellowbird)..? Da frigjøres sideplaneren evt totalt fra lina ved hugg og man slipper å tenke på den. Må jo hente sideplaneren etterpå da. Holder det evt med å bruke den fremre klypen(scotty minigrip) eller må man evt bruke klype bak også istedenfor klipsen..?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ikke ut paravanen uten å feste inn den bakerste festet på sena.det blir garantert dyrt i lengden :)

Har fisket med de paravanene som fullpott selger i ett par år,da jeg selv er med på å lage dem.

De holdeder opp mot 120gr blyvekt eller mer+wobbel eller det du vil bruke.

Endret av Team Kaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ikke ut paravanen uten å feste inn den bakerste festet på sena.det blir garantert dyrt i lengden :D

Har fisket med de paravanene som fullpott selger i ett par år,da jeg selv er med på å lage dem.

De holdeder opp mot 120gr blyvekt eller mer+wobbel eller det du vil bruke.

sålenge den flyter, er det ikke mulig at jeg får mistet den...

for den flyter vel regner jeg med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.