Gå til innhold
Fiskersiden

Monsterlaks


J.R
 Share

Recommended Posts

Er uten tvil en av de største sensasjonene på mange år, og gutta spiste den. Temmelig spesielt at INGEN tok bilde av den heller, med tanke på at Gud og hvermann eier både digitalkamera og ikke minst mobil med kamera. Og fiskehandleren i Hammerfest burde jo ha bladd opp og kjøpt fisken. Jeg vet at jeg hadde gjort det dersom jeg hadde vært der. Hadde blitt tidenes investeringsobjekt det. Men fisk betyr mat oppe i nord.

Det neste blir vel at en UFO lander i hagen til gutta, de ber marsboerne inn på middag og kaffe, men tar fortsatt ikke bilder...

Ekteparet som fikk seks ulvehvalper inn på hyttetunet hadde i hvertfall vett til å dokumentere det. (Ironisk nok blir vel det ulvenes undergang, da garantert et antall ulvemotstandere nok allerede planlegger tjuvjakt)

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uten tvil en av de største sensasjonene på mange år, og gutta spiste den. Temmelig spesielt at INGEN tok bilde av den heller, med tanke på at Gud og hvermann eier både digitalkamera og ikke minst mobil med kamera. Og fiskehandleren i Hammerfest burde jo ha bladd opp og kjøpt fisken. Jeg vet at jeg hadde gjort det dersom jeg hadde vært der. Hadde blitt tidenes investeringsobjekt det. Men fisk betyr mat oppe i nord.

Det neste blir vel at en UFO lander i hagen til gutta, de ber marsboerne inn på middag og kaffe, men tar fortsatt ikke bilder...

fisk betyr mat her oppe i nord ha ha ha :) vil vel ikke akkurat si at vi har mangel på laks ihvertfall,alle mine kompiser inkl. meg selv sluttet å slå ihjel laks allerede siste dagene i juni,er ikke imot det men når man er mett på laks og fryseboksen er full da er det mer enn nok og vel så det ;) Har rett og slett mistet "litt" gnist pga at det har vært litt for lett i år..2 siste døgnene jeg var på fikk vi 13,alle over 10kg,mistet flere men slik er det jo ;) tror ikke akk at vi har næringssorg ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dette er sant, er det den største laksenyheita på årevis!!! I altaposten står det, "folk flokket seg rundt laksen" Syns det er ufattelig rart at ingen tok bilete, folk flest har jo kamera på mobilen, eller eit anna kamera tilgjengelig!!! Hadde vore kjekt å visst om det var sant, men eg må ha biletbevis for at eg skal tru på det.

Har aldri sett bilete av så stor laks før, men har sett gamle bilete av laks på 36kg (I fjorden utafor Vosso, teke i not), 34,4kg (Drammen, notfiske), 33,5kg (Altafjorden, notfiske) Enorme laksar som høyrer til fortida, så eg har vanskelig for å tru at det er slike laksar i dag, men steike te moro det hadde vore om det var sant!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Høres helt utrolig ut, men uten bilder så blir det vel som å påstå noe alâ Seljordsormen på flue. :)

Som alle andre så reagerte jeg også på den "nei, hvem tenkte vel på å ta bilde?" kommentaren, for så å lese at "folk flokket seg rundt". Var det en kollektiv pokker-og-jeg-som-har-mobilen-til-lading-akkurat-nå dag? Hehe!

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dette er sant, er det den største laksenyheita på årevis!!! I altaposten står det, "folk flokket seg rundt laksen" Syns det er ufattelig rart at ingen tok bilete, folk flest har jo kamera på mobilen, eller eit anna kamera tilgjengelig!!! Hadde vore kjekt å visst om det var sant, men eg må ha biletbevis for at eg skal tru på det.

Har aldri sett bilete av så stor laks før, men har sett gamle bilete av laks på 36kg (I fjorden utafor Vosso, teke i not), 34,4kg (Drammen, notfiske), 33,5kg (Altafjorden, notfiske) Enorme laksar som høyrer til fortida, så eg har vanskelig for å tru at det er slike laksar i dag, men steike te moro det hadde vore om det var sant!! :)

vet ikke om du fikk det med deg men ble fisket opp laks ifjor i Altaelva som var tippet av forskere til å ha veid rundt 32-33kg,denne ble fisket opp under stamfiske i oktober,så tror nok dere syns det er en større sensasjon en hva vi som bor her tenker..vi vet at det fins laks rundt 30kg hvert år i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål ang. tidligfisket i Alta ;

Er det normalt å kakke støingene\gjeldsfisken der oppe? Var inne og såg på bildeseriene i Altaposten og der var det mange slike gitt.... Må smake alldeles nydelig den sorten??

vi eter alt hva vi finner vi...trær å busker smaker godt,småfugler og støing er også godt...gjøk med løk er enda bedre men det skulle jeg kanskje ikke sagt om dine likesinnede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flire litt når jeg ser denne historien :P

2 gamle gubber ja. De er ikke så nøye på det, det er da bare en laks, litt større enn de andre. Vi fryser den ned, så spiser vi den senere, he-he.

Litt kongelig de gamle gutta, de er ikke så toillat som oss andre. De kommer nok under torva med "hemmeligheten". Bilde, hva skal man med bilde :) Blir jo så mye styr !

De søringan er jo helt tokig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om du fikk det med deg men ble fisket opp laks ifjor i Altaelva som var tippet av forskere til å ha veid rundt 32-33kg,denne ble fisket opp under stamfiske i oktober,så tror nok dere syns det er en større sensasjon en hva vi som bor her tenker..vi vet at det fins laks rundt 30kg hvert år i elva.

Ja, fekk med meg den laksen som vart teke på stamfiske i fjor, 28 kg og 139cm, ein skikkelig grov hannlaks!! :) Den kan nok ha vore over 30kg om våren/sommaren. (Vekttapet er eigentlig ikkje så veldig stort som folk skal ha det til, eg har vegd laksar i juni/juli og vegd dei på nytt i november nett før stryking, og vekta var omtrent det same på laksane som me hadde i stamfiskanlegget i den elva eg fiskar)

Altaelva er nok den elva i Noreg med mest storlaks på 20-30 kg!!! Det skulle vore slike tilstandar i fleire elvar rundt om i Noreg! :lol: Om nokre år innser eg kanskje at eg må flytta opp, og verta Altaværing for å oppleve slike laksar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi eter alt hva vi finner vi...trær å busker smaker godt,småfugler og støing er også godt...gjøk med løk er enda bedre men det skulle jeg kanskje ikke sagt om dine likesinnede. :angry2:

Hmm... Trodde dere nordpå hadde tykkere hud jeg, omgitt av hæstkuka og toillkailla som dere er;)

Dette var ikke ment som personangrep, kun et spørsmål om det var vanlig å ta opp støing/gjeldsfisk! Som sagt så var det mange slike avbildet i Altaposten..

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Terralaks - Om monsterlaksen på hele 37,5 kg tatt på krokgarn utenfor Finnmark og andre Terralaks

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article167496.ece

Det har kommet ut et par gode engelskspråklige bøker om de største atlanterhavslaksene de siste par årene, en av Fred Buller og en av Ronald Swanson. Mange store lakser og historier her og noen få av de vi kan kalle Terralakser (30kg+).

Har de siste par årene dypdykket i historiske kilder for å lage noen oversikter. Har pt. funnet et tyvtalls 30kg+ noenlunde veldokumenterte tatt under sportsfiske i Norske elver og et tilsvarende antall under sjøfiske, litt mindre veldokumenterte, (men her er finnes det mange flere). De sportfiskede er lettest å finne frem til pga. skrytebehovet.

Tre på topp listen under sportsfiske i elv ser ut til å være:

1. Tana 36 kg i 1928 (Flere kilder)

2. Pasvik 36 kg i 1863 (Flere kilder)

3. Pasvik 34,5 kg i 1905 (Noe usikkerhet rundt denne)

Den største det finnes bilde av er 34 kilosen fra Suldalslågen i 1913. Finnes bl.a. i Tor Syltes Laksen og Lågen. Fisker Mr. Grieg og roer Tolleiv Svensen.

Samtlige av disse fire ser ut til å være tatt under harling.

I sjø eller andre metoder:

1. 36 kg - Kilenot/Sitjenot i Osterfjorden 1946 (Flere kilder)

2. 36 kg - Garn i Skibotnelva, året er ukjent. (Jf. Magnus Berg - Nord-Norske lakseelver)

3. ca. 35 kg - Sitjenot Ortnevik, Sogn ukjent år, ant. 1920-30. (Terje Eggum- Laks i sikte.)

Det finnes to på 34 kilos nivået som det finnes bilde av. Drammenslaksen fra 1925 på 34,4 kg og 158 cm (!), videre en Sognelaks fra 50-tallet på 34,6 (133 cm) som sto på trykk i BT i 2005.

Det kom videre inn en 34 kilos til Vitenskapsmuseet i Trondheim i 1999, men har ikke greid å spore den opp ennå.

Dramslaksen er den lengste atlanterhavslaksen som er kjent.

Den nest lengste er fra Årøy i 1884 og var 155 cm, men bare oppgitt til 31 kg.

Kommer med komplette lister i en bok jeg har under arbeid.

Laksehistorier er jo ofte notorisk usanne, og vekten vokser snodig nok alltid på seg. 37,5 kilosen fra Finnmark kan selvfølgelig være reell, men det virker da helt snålt at ingen har tatt bilde av den. Inntil videre blir den ikke mer enn en fotnote i mine lister.

Tar i mot opplysninger om 30kg+ lakser med takk og gjerne info om de som er nevnt her.

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du nettopp la ut god reklame for boka di nå :D

Fascinerende disse monsterlaksene. De er vel 3 .gangs gyter eog ahnner de aller aller fleste er det ikke så?

Nei, det skulle man jo tro. Men gjennomgående er kjennetegnet på alle disse gamle Terralaksene at de gjerne hadde 3 år i elv og så 4 år i sjø, uten å ha gytt tidligere.

Det har nok endret seg litt i nyere tid, men her kan kanskje forskerne svare bedre. De to siste virkelig store fra Nidelva, i 1995, på hhv. 25 og 27 kg var f.eks. tredjegangsgytere. Mens rekordlaksen fra 1950 på 31,8 (139 cm) var førstegangsgyter slik som de fleste store fra Nidelva på 50-, 60-, 70- og 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.