Gå til innhold
Fiskersiden

Best gjennomsnitt vekt paa laks iaar: hvem har den?


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det spørs nok om man han vært heldig og fått et par lakser det :) Og de 2 laksene var henholdsvis 15kg. og 12kg. Blir et bra snitt av det (13,5kg.) :D

Jo flere lakser man tar, jo lavere blir snittet som regel. Spesielt hvis man fisker jevnt hele sommeren, da blir det som regel noen smålaks etterhvert som drar ned snittet.

De fleste jeg kjenner som fisker laks i Gaula (sesongkort) har jo en ganske høy snittvekt i år. Når man tar 20 laks i juni (som er storlaksmåned nr. 1) og sorterer ut de "små" på bare 4-6kg., ja da blir snittet på de 10 lovlige laksene ganske høyt. Flere har allerede avsluttet fisket (rødt kort) for i år :blush:

Undertegnede ligger på terskelen til evig psykoterapi han også. Snart er det game over for i år. Men jeg gir f...

Har heller ikke noe særlig lyst til å fiske i andre elver, blir litt nedtur etter de svære laksene i Gaula. Bortskjemt er vi nå, he-he.

Men det er 2 fiskere i år som har hatt litt mere flaks enn de fleste. Og de kjenner hverandre godt :)

Jeg med både 16,1 og 17,2kg. Og en fiskekompis fra gamlevaldet (Lundamo) med henholdsvis 15 og 18,5kg.

Mange har også sikkert et snitt på godt over 10kg. i år. basert da selvsagt på 2-3 lakser.

Randselva f.eks. Han har nok et akseptabelt snitt fra Gaula i år, hvis man ser på den ene turen han hadde hit de første dagene :D

År 2005 var også et knall år. Snittvekta mi var iallefall da over 10kg. når juni var over, og det er sjelden kost også for oss ! Den ligger som regel på rundt 8kg. i juni og den faller selvsagt når sesongen er over ned til 4-6kg.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har i snitt drukket opp flest flasker konjakk fom. 1/6 i år ? Snitt ? :blush:

Ser ihvertfall ut som bakgården på et russisk pol utenfor hytta mi :)

Det fine med at man bor i bushen, er at man trenger ikke å rydde tomflaskene og ølboksene :D før 1/10.

De lokale trimmere som det måtte behage å gå tur i området holder ungene langt vekk fra Silverfox Lounge.

Et fææælt syn.

-"Her bor en alkis", sier de. Hold dere unna ham, unger !

Fikk faktisk sperret området (innkjørsel til hytta) i juni med politibånd !

Mao lurte på om jeg hadde blitt kriminell. Jeg lurer fælt på hvem som hadde gjort det ??

Og det mens jeg lå og sov en formiddag ! Hm, mystisk.

Unnskyld sidespranget :) Det spøker i skogen rundt hytta mi, det er jeg brennsikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare fått en laks i år og den var på 7kg så snitt vekta mi er på 7kg :)

var langt over hundre lus på den laksen det var helt enorm hvor mye lus på hele holdet og halen var svart i lus. :)

Grattulerer med laks. Fint du stoppet dens lidelser. Hvor fikk du den?Trenger ikke elv men mulig fylke :blush:

Ser at mattilsynet går ut med "gladnyhet" og er fornøyd med lussituasjonen fra rogaland til møre. Har hørt om det motsatte så her er det noe som ikke stemmer :)

Min status: 0 laks så langt . Får ta en opptelling i sept :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider blir dette spørsmålet for dumt spør du meg. Av div laksebørser ser jeg at de fleste som er satt ut igjen er de små. Smålaks består stort sett av hannfisk (i hvertfall i de store elvene) og har vel ikke så mye å bidra med på gyteplassen. Dette er dessverre en bakdel med kvoter. Dessutten kakker du en 10 kilos har den veldig mange rogn i seg som kan bli til mange søte små laksebarn. I stede bør du spørre etter hvem som har størsts snitt på utsatt laks. Vil vi ha storlaks i elvene i framtiden så ikke kakk dem i hode og skryt over høyt snitt. La dem isteden gyte og bringe sine gode gener videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider blir dette spørsmålet for dumt spør du meg. Av div laksebørser ser jeg at de fleste som er satt ut igjen er de små. Smålaks består stort sett av hannfisk (i hvertfall i de store elvene) og har vel ikke så mye å bidra med på gyteplassen. Dette er dessverre en bakdel med kvoter. Dessutten kakker du en 10 kilos har den veldig mange rogn i seg som kan bli til mange søte små laksebarn. I stede bør du spørre etter hvem som har størsts snitt på utsatt laks. Vil vi ha storlaks i elvene i framtiden så ikke kakk dem i hode og skryt over høyt snitt. La dem isteden gyte og bringe sine gode gener videre :)

Takk for en leksjon i laksefiske og laks etikk! Jeg er helt ny i denne hobbyen og visste ikke at man fikk lov aa IKKE kakke laks paa hode! Jeg beklager sterkt at jeg stiller dumme spoersmaal i disse tider!! Hvor mange laks har Du igjenutsatt i aar? Du har kansje det beste gjennomsnitt i kategorien? I hvertfall, er det slett ikke forbudt aa starte din egen traad om emnet!! :D

Mvh

Gamlingen

KIS: de som er tatt paa flue teller dobbelt!! :D Velkommen tilbake og store grattis for en fin innsats! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nok få glede oss over et fantastisk fiske i år, og glede oss over at så mange har hatt så utrolig fine opplevelser ved elvene i Midt-Norge. Det er nok riktig at man må få spørre seg om at resultatet av kvotene som gjelder nå gjør sitt til at det blir et sorteringsfiske. Kun de største blir kakket. Men for Gaula sin del tror jeg det ikke har noe å si i det hele tatt. Årets storlaks består av mye hannlaks, de er i overtall !

At folk tar vare på hunnlaksen er viktig, meget viktig. Det er den som må bevares ja. Og full fredning av hunnlaks kunne godt ha vært iverksatt forlengst. Hannene er ikke noe problem i det hele tatt.

Gaula vil alltid levere stor laks, det skal mye til for at den blir krisemaksimert (pga. fiskerne tror jeg).

Det kommer til å bli stinn brakke med gytefisk i elva i høst, og mye av laksen har ikke kommet enda (høstlaks).

Men blir det lite storlaks neste år, blir vel laksefisket krisemaksimert igjen :o

Pleier å bli slik nå. Men jeg blir ikke bekymret pga. det. Man kan ikke ha gode storlaksår hvert år.

Kan ta noen år til vi opplever årets gode fangster på storlaksen, men det vil komme igjen. Tell you for sure :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt snitt på over 10 kilo på mine 4 lakser i år - men er mere fornøyd med snittet på antall fisk/kilo pr fiskedøgn: 1,33stk/13,93 kilo pr døgn.

Håper snittet snart går ned - for det betyr at jeg får fisket mere

Ingen spøk å være småbarnsfar :o

Men jeg hører fiskestengene rører seg der nede i gangen - ikke lenge før de er i aksjon igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt snitt på over 10 kilo på mine 4 lakser i år - men er mere fornøyd med snittet på antall fisk/kilo pr fiskedøgn: 1,33stk/13,93 kilo pr døgn.

Håper snittet snart går ned - for det betyr at jeg får fisket mere

Ingen spøk å være småbarnsfar :o

Men jeg hører fiskestengene rører seg der nede i gangen - ikke lenge før de er i aksjon igjen :)

Imponerende .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok så ser jeg ut ifra snittvekt på mine lakser (som er ganske så synonymt med tall fra Gaula generelt) at snittvekta er størst de årene det er dårligst. 1992 f.eks. var et "elendig" år, men over 8kg. i snitt.

2004 var også et ganske dårlig år, men med snitt godt over 6kg.

Og grunnen er at det blir tatt noen storlakser i juni, så er det slutt. Ingen eller svært få smålakser drar ned snittet utover sommeren :o

Så målet er at snittvekta dras kraftig ned i juli/aug. For det tyder på at det er et godt mellom/smålaksår :)

År 2000 var et fabelaktig år, med laks i alle størrelser. Smålaks i mengder begynne å komme allerede medio juni ! Så mye var det av den da. Men snittvekta var litt lavere enn normalt, heldigvis :D

Normal snittvekt for Gaula sin del er på ca. 5kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvers So far this year

15,6 kg Gjenutsatt. Fin hunnlaks. Bruker veienett og hansker for de som måtte lure.

12,5 kg. Gjenutsatt dame

ca 11 Gjenutsatt herre

8,1. Røykelaksen min iår.

ca 7. Gjenutsatt dame

5,1. Middag til laget.

4,4 Fjøsfiskfan. Og teller ikke.

3,9. Middagen idag

Snitt sålangt får de som interesserer seg regne ut.

Men med 16 gjenstående dager så detter vel snittet som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.