Gå til innhold
Fiskersiden

Stang og snelle til sjøfiske ( Laks) og ev. piling


HBK
 Share

Recommended Posts

Nykommer på dette forumet, og ser det er veldig mange gode svar og råd å få. Har søkt og googlet endel den siste uken, men klarer ikke helt å finne svar på det jeg lurer på. Håper derfor det er noen som kan gi noen råd mht mitt spørsmål.

Er ingen erfaren fisker, har for det meste gått i vanlig pilk og ordinær g-sport stang oppgjennom årene. Har nå lyst å gå litt meir grundig til verks, iallefall prøve å oppgradere utstyret mitt.

Skal nå begynne å dorge etter laksen som har komt inn i fjorden attmed Ålesund, men mangler skikkelig utstyr. Det er veldig lett å gå seg vill i alt utstyret som er tilgjengelig. Det er ikke aktuelt med noen dyprigg, vanlig wobbler og ev. blylodd holder lenge. Har feste til babord og styrbord, så to stenger vil da være aktuelt. Det er mest pjakk der, men der er også laks opp mot 10kg, dog vil det nok være under dette. Om mulig, så hadde det vært fint å fått et sett som lar seg kombinere med pilkfiske, da etter sei, torsk, lyr. Det meste ligger rundt 10kg, sjeldent over. Dybden ligger vel da på mellom 50-150meter.

Har fått forslag til stang og snelle:

Kinetic Rough Rigger 8' 15-40 lbs og Daiwa SG 47 LCA.

Etter det jeg har lest, så er iallefall snellen ganske fin. Den er også på tilbud til 899,- nå. Er litt usikker på stangen, den er kanskje litt for kraftig...

Noen som har noen råd til oppsett og lar det seg gjøre å finne en stang+snelle som kan brukes til dorging og pilking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt spurv med kanon å bruke en stang som evt lar seg kombinere både til dorging og

pilking ned mot 150 meter. Du bør velge ei stang som ikke er VELDIG mye lenger enn 8' da

det å håndtere stenger på 12-13' ikke er like enkelt i en båt. Gå for Abu Workhorse 7 eller 8'.

Abbor kan sikkert gi deg tilbakemelding på hvordan disse fungerer. Det bær være en stang

på 15-20lb siden du sikkert kommer til å kjøre litt med blyparavaner.

Grommeste stengene du får er Grey's SIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått forslag til stang og snelle:

Kinetic Rough Rigger 8' 15-40 lbs og Daiwa SG 47 LCA.

Den stanga er veldig myk i fremre del pga det er en downriggerstang. Jeg ville ikke vurdert den til ditt bruk, blir veldig uegnet til pilking. Du bør ikke gå for en downriggerstang, men en annen båtstang.

Det er en bra snelle, men personlig ville jeg gått for Shimano Tekota 600 LC, den norske har også telleverk i meter. Daiwaen har telleverk i fot.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan vel ikke alltid få i pose og sekk, men ville tro det var mulig å få til en slik kombo. Var på en sportsforretning som selger div. utstyr og det var ingen problemer ble jeg fortalt ( det var en Kinetic Bodø og tica snelle). Slo fra meg det da tica snella her fått blanda mottagelse og stanga var ukjent for meg.

Går nok for Daiwa snella, virker solid. For info: Går denne bra å bruke til pilk også? ( Det ligger vel uansett anbefalinger under rette topic).

Hadde uansett vært fint å vite om man kunne finne en stang som noenlunde kunne brukes til begge deler og ev. begrensninger det ville medføre.

Viss ikke dette går, så får man vel bare kjøpe to sett ( et til dorging og et til pilk). Viss noen har noen greie anbefalinger på dette, så hadde det vært fint. Bruksområde er beskrive ovenfor ( dorg til laks på minus 10kg og ev. bifangst. Dybde opptil 10meter. Når det gjelder pilk, så har det hittil vært fisket på 50-150meter djup. Blir minus 10kg her også, da av ulike fisketyper). Alt blir fisket i saltvann.

Endret av HBK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til Daiwaen eller Tekotaen. Ja, begge de snellene er fin fin til pilking også. Eneste begrensningen med disse telleverksnellene er vel at de ikke er god å kaste med, men det er jo uinteressant går jeg ut ifra når du skal pilke og dorge.

Jeg ville valgt en båtstang på 8, maks 9 fot. Litt usikker på Lb klasse her.. Begrensningene med en båtstang er vel også at de ikke er god å kaste med, men igjen er det noe du ikke gjør ved pilking og dorging. Du bør heller ikke bruke en vanlig båtstang på downrigger, men det skulle du jo ikke bruke. Vil tro at du kan velge en rimelig stang.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner det å summe seg litt om alternativene. Det blir nok å gå for en dorge og en ren pilkestang.

Virker dette oppsettet ok mht mine kriterier:

Dorg:

Kinetic Rough Rigger 8' 15-40 lbs og Daiwa SG 47 LCA. Totalt 1098,-

Virker som et godt kjøp, men konkrete forslag til alternativ er såklart OK.

Pilk:

Usikker på snelle, men sikkert Daiwa eller eventuelt Shimano TLD 20. Virker igrunn som om Daiwa gir mest for pengene her også.

Av stang er det mer usikkert, men frister veldig med Lawson Offshore boat 7fot 15-40Ibs ( 749,-) eller Speedmaster Boat 7,6`/20-30lbs (999,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok å gå for en dorge og en ren pilkestang.

Jeg mente at du skulle bruke båtstanga og snella til begge deler, altså kun ett oppsett. Men du får høre med ekspertene, du trenger ihvertfall ikke dowriggerstang til vanlig dorging.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 8' Rough rigger stenger, kjøpte de på postordre for 198kr pr stk slik at jeg ikke hadde prøvd dem før jeg kjøpte. Synes toppen er for myk og bunndelen for stiv, stanga har også alt for få ringer til dypriggfiske. Egentlig ei møkkastang. Ron Thompson 8' Salmonizer stanga som jeg kjøpte samtidig for 98kr er faktisk mye bedre.

Abu Workhorse 8' som trolling.no selger for 450kr er ei dypriggstang jeg er veldig godt fornøyd med, har 4stk og planlegger å kjøpe 2 til.

Hvis du ikke ikke ser for deg kjøp av dyprigg i nær framtid, men planlegger å bruke dipsy divers og blyparavner er ei kraftig slukstang på 10', kastevekt opp til 60g et bra alternativ. Ei spesialstang for Dipsydiver vil være en rimeligere løsning, jeg har Daiwa Megaforce 9' Dipsy Diver stenger jeg er bra fornøyd med til slikt bruk, tror jeg betalte 298kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare anbefalt den rough rigger stangen av en webshop, derfor jeg igrunn hadde tatt go på den.

Ser nå att den DD stangen kanskje er akkurat det jeg er ute etter, dog jeg kommer nok til å kun bruke wobbler og dypparavan. Lurer litt på den ABU workhorse stanga også, ser den har blitt brukt til flatline dorging etter laks og sei. Får begynne i det små, men skal innrømme rigg frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å bli lurt av navnet Rough Rigger. Kort fortalt en serie billigstenger med toppdel av massiv glassfiber etter samme prinsippet som Shakespeare's Ugly Stik-stenger. Men navnet Rough Rigger gjør de ikke automatisk til riggstenger, eller trollingstenger for den slags skyld. Min karakteristikk av stengene er rimelige stenger for mannen i gata som tenker økonomi, samt noen svært enkle stenger til lett kystfiske/fjordfiske. Til vanlig flatlinedorging er neppe tipset om en Daiwa Megaforce Dipsystang noe dårlig valg. Å kombinere ei stang til dorging samt pilking på opptil 150 meters dyp blir som å kombinere et våpen til både elgjakt og rypejakt. Du kan kanskje klare deg med ei snelle, men aldri i livet med bare ei stang som funker tilfredsstillende til begge deler. Kjøp derfor ei bra snelle, samt to rimelige stenger.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig flatlinedorging er neppe tipset om en Daiwa Megaforce Dipsystang noe dårlig valg. Å kombinere ei stang til dorging samt pilking på opptil 150 meters dyp blir som å kombinere et våpen til både elgjakt og rypejakt. Du kan kanskje klare deg med ei snelle, men aldri i livet med bare ei stang som funker tilfredsstillende til begge deler. Kjøp derfor ei bra snelle, samt to rimelige stenger.

Ok, er sikkert riktig det :)

Den billige(199,-) men forholdsvis gode Daiwa megaforce downrigger 8,6` 12-20lbs blir vel for myk for dypparavan og dipsy diver..?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett godt alternativ til bruk av stangparavaner og rett ned fiske. http://www.fiskeglede.no/ProductPage.aspx?pgid=229&prid=2662

Til flatdorging blir de for stive. Umulig å se om en wobler går som den skal med den stive tuppen.

Til pilking med pilker opp til 250g går helt greit.

Kjøpte to stenger og har testa den ene med stangparavan. Det funka greit. Står at det er downrigger-stang, men den klarer en ikke å spenne opp med vanlige klyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.