Gå til innhold
Fiskersiden

Noen multeobservasjoner på Østlandet (Øsftold) i år?


permagnar
 Share

Recommended Posts

Tror nok ikke jeg hadde lempa uti ei flue da gitt. Men en hel makrell kunne fort ha funka.

for å være ærlig hadde vel JEG lempa uti det jeg hadde for hånden :D men hadde jo vært stas da med sverdfisk på flue i oslofjorden, ikke mange som kan skimte til det noen gang. Ganske historisk... hmmm.... Kanskje finne på noe enda mer frustrerende enn multefiske? Potensialet er der hehe... Absolutt ikke så lette å finne som multa, men kanskje mer bitevillig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. spurte du nikon internasjonale om lov å bruke bla disse bildene, mf i andre poster fra andre sider? Siden du trekker det opp, så ble jeg nyfiken....https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=17073&hl=

Var det det beste du kunne komme med ? Ett reklamebilde fra Nikon :D Nice work B)

- Men svaret er selvsagt nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo spotta sverdfisk innerst i Bunnefjorden for etpar år siden også, så enkelte eksemplarer tar turen sensommer og høst. Når det gjelder multe så jeg temmelig mye av de i havnebassenget i Langesund under festivalen i 1991, men har ikke sett de der på de senere festivalene jeg har vært på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo spotta sverdfisk innerst i Bunnefjorden for etpar år siden også, så enkelte eksemplarer tar turen sensommer og høst. Når det gjelder multe så jeg temmelig mye av de i havnebassenget i Langesund under festivalen i 1991, men har ikke sett de der på de senere festivalene jeg har vært på.

Så multe i langesund jeg, 3 stykker... Inne ved havna. Men ble jo tatt to sverdfisk i garn i bunnefjorden i fjor da. Ganske kult. Lenge siden blåhai har blitt tatt dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Multe på 5+ tatt på sluk, noe jeg mener er totalt usannsynelig, sør over mot sørlandet. Ellers ryktes det at en har vært heldig og kroket to på flue nedover sørlandet. Også tatt fisk på telemarkskysten. Har brukt all tid i det siste på multe, sett MYE, men vanskelig fiske. Fisket senest i går, men så ett titalls fisk. Kabbe var med også, uten at det høynet fangstene :) men nå er jo virkelig tiden inne for å kroke de, mistet 3 fisk så langt. Vanskelig fiske, må fiske visuelt, for man kjenner ikke nappene i stangen når de suger inn fluene. Rått, bare rått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på en hjemmeside at Luis Rasmussen hadde fått 13 multer mellom 3350g og 4800g på en tur!! Så treffer man dagen er det visst mulig. :)

Ble bare blanking da CB og jeg testa for noen sesonger siden også fordi om fiskene svømte rundt oss og spiste litt av foret.

Endret av AAB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på en hjemmeside at Luis Rasmussen hadde fått 13 multer mellom 3350g og 4800g på en tur!! Så treffer man dagen er det visst mulig. :)

Ble bare blanking da CB og jeg testa for noen sesonger siden også fordi om fiskene svømte rundt oss og spiste litt av foret.

nå er ikke dette 100% sikkert, men etter å konferert med flere utenlanske multefiskere har jeg trukket den konklusjonen at multefiske i Norge kanskje er det vanskligste... fisken oppfører seg også noe annerledes. Samt at flere observasjoner tyder på at de kan være på gytevandring, og her begynner det å bli spennende. Men vi får se hva tiden bringer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om multe er spesielt vanskelig i Norge burde jo det bare øke motivasjonen og gleden om man endelig lyktes. Gytevanding; hvorfor er det da i så fall ikke mengder med småmulter i Norge, slik det er lenger sørover i Europa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om multe er spesielt vanskelig i Norge burde jo det bare øke motivasjonen og gleden om man endelig lyktes. Gytevanding; hvorfor er det da i så fall ikke mengder med småmulter i Norge, slik det er lenger sørover i Europa?

Vel, om de gyter og om det blir unger av det er jo ikke sikkert, en ting som er sikkert, ingen vet noe. Mye tyder på at de leker. De er her ennå, og de er overalt. Bare å komme seg ut. Og mye av de små multene man ser i syden er tynnleppet multe, ikke tykkleppet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.