Gå til innhold
Fiskersiden

Noen multeobservasjoner på Østlandet (Øsftold) i år?


permagnar
 Share

Recommended Posts

Er helt grønn.

Grønn er en god start! Grønne fluer skal være blant de mest effektive farger til multene.

Jeg har tenkt (dersom jeg finner dem) å meite med flytebrød, eventuellt duppmeite med brød eller deig iblandet "grønske" som jeg finner på plassen der jeg fisker. Bunnmeite med mais skal visstnok også være et triks. Det kan lønne seg å fôre opp plassen over tid.

Fisken oppholder seg ofte i grunne områder, elvemunninger og havnebassenger. Plassen der jeg har sett dem tidligere er en langgrunn strand der vanntemperaturen ofte blir høy. Stimen oppholdt seg rundt noen gamle trepåler fra et forfallent kaianlegg. Det er et imponerende syn når et titalls fisk i størrelsen 2-3 kilo glir sakte frem på grunnt vann.

Multene vokser visstnok ganske sakte, jeg har lest om eksemplarer på 52cm/2,4kg der skjellprøvene viste at fisken var mellom 12 og 14 år. Det kan derfor hende at større fisk har oppsamlet en del giftstoffer i kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor og hvordan fisker man denne fisken? Er helt grønn.

Det kryr av disse her nede på Sørlandet og de kan ses i grunne og nå varme poler rundt om Tromøya.

Finn deg en god plass og lokk disse frem med fôring. Har du mulighet , fôr litt på samme plass flere dager på rad med loff iblandet grønn konditori farge og fuktet med surmelk. Prøv å meite etter disse deretter med deig kuler ( iblandet grønn fargefor også for å slippe en god del måker og andre fugler)

Det er flere flinke meitere her i forumet som kan gi råd om meite metoder. Min er av den groveste typen men fungerer. Bruker samme stenger jeg bruker til flue&dobb med flytende dobb i enden- 2 meter foran dobben har jeg fluokarbon fortom 40-50 cm på hovedsena-kaster over plassen - sveiver sakte inn og venter.

Redtag med kule hode fungerer meget bra om du ønsker å bruke flue istendenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn er en god start! Grønne fluer skal være blant de mest effektive farger til multene.

Jeg har tenkt (dersom jeg finner dem) å meite med flytebrød, eventuellt duppmeite med brød eller deig iblandet "grønske" som jeg finner på plassen der jeg fisker. Bunnmeite med mais skal visstnok også være et triks. Det kan lønne seg å fôre opp plassen over tid.

Multene vokser visstnok ganske sakte, jeg har lest om eksemplarer på 52cm/2,4kg der skjellprøvene viste at fisken var mellom 12 og 14 år. Det kan derfor hende at større fisk har oppsamlet en del giftstoffer i kjøttet.

Hva er dietten dems? Blir vel muligens ikke like mye gift hvis de spiser i nederste enden av næringsrekka.

14 år er jo uansett dritgammalt vaffal.

Fasinerende fisker, og merkverdig får rapporter om dem her på fs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uken har gått med til multe jakt, og for en uke :P Til slutt fant jeg en hotspot med mye multer etter å ha funnet de sporadisk her og der. Jeg vil tro at jeg snakker om en UTROLIG mengde multer, 100 - 200 fisk. Det er haler i været overalt, det er vploger i vannet overalt, det er multer som bryter overflaten overalt, hver dag. Det sykeste er at står man stille i vannet kommer de helt borti bena mine. I går trodde jeg at en multe holdt på å dø der den stod med buken i været en halv meter til siden. Store fisken lå der, og begynte å rotere, dernest satt den halen i været og hodet ned for å rotere 180grader loddrett, med halen ned og hodet opp. Så begynte den å danse rundt og rundt.... syyyyykt... Men forstod kjapt at denne ikke var syk da flere gjorde det. utrolig. prøvde å snike hånda ned i lomma for å dra opp kamera og filme, da sa de splash og en bølge for avsted. Hvert femte til sjette kast skremmer vettet av en eller flere fisk da man legger ut fluelina, helt rått. Er så mye multer at man kan bli gal. Du vet, når man har den mest sinnsyke opplevelsen, så skal man fortelle den, så går det ikke? Vel, dette er en slik. I dag er det regn, men lite vind og skal komme litt sol utover så jeg tenker dagen i dag blir brukt til multen den og. Nye fluer er bundet etter inspirasjon fra danskene. Dette er det råeste ever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng nå ut noen bilder da Remy !

Skulle ønske det var en skikkelig multestamme her oppe !

Kommer i en ev rapport, har ikke så mye fornuftige bilder. Skulle ønske jeg hadde av de som har vært HELT inne ved bena mine på 50cm vann og gjerne av de som danset. Men blunker man stikker de. Utrolig sky. Har egentlig bare bilder av plogende fisker. Skal prøve å ta bilder når de står med halen oppi lufta, men står ganske lang fra land og kamera ikke så tilgjengelig og har vært mer fritstet til å fiske på de som kan ses på hendene mine. Nesten ikke hud igjen etter det intense fisket. Men nå bærer det ut igjen, floa komme om noen timer. Om dette er den største samlingen av multer oppdaget på ett sted i Norge er godt mulig, kun tre har gått etter flua, en prøvde seg :P Frustrerende Ja, helt utrolig fiske opplevelse, helt klart :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var tilbake i dag, hadde regnet kraftig tidligere på dagen og solen tittet så vidt frem mellom det lette skydekket. Tydeligvis IKKE nok for multene, det var NULL fisk. Ca 40cm høyere vann enn tidligere på høyvann, men alikevel, ingen multer. Vi fisket av hele området og skremte heller ikke opp noen fisk. Ble en velfortjent middag på en restaurant senere med breiflabb. Mhm. Men multen er en rar fisk må jeg si. Men jakten er ikke over for i år, kommer flere solskinnsdager og så lenge temperaturen holder seg så holder multen seg hos oss også. Er jo ikke bare multen som er på besøk, denne sverdfisken var på grunt vann på steilene og ble fotografert fra en båt:

Sverdfisk4.JPG

Denne HADDE tatt en stor flue da ;) Ny art å jakte på eller?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svarte ****** !!! Er det du som har tatt bildene ?? Det er jo helt rått!

Nope, en kar som lå på svai med båten sin på steilene.... sykt rått da? Holdte på å dette ut av sofaen da det stod i lokal avisa som jeg leste hos mutter.... kan jo hende den henger litt rundt da!!! Tenk deg den på flua a ;) Å herregud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man nesten spørre... har du tillatelse til å legge ut bildene ? Uten tillatelse så har du kun lov til å linke url ;)

Men uansett ! Sykt !

bare å klikke på bildene det så er det url ;)

Visst er det sykt, billfish på 5meter grunt vann innerst i oslofjorden, det er rått!!!! Og er ikke så lenge siden det ble tatt en i garn i bunnefjorden på 28meters dyp. Så med sommere som dette, kanskje man burde jakte på de :lol: C&R seff...

Ps. spurte du nikon internasjonale om lov å bruke bla disse bildene, mf i andre poster fra andre sider? Siden du trekker det opp, så ble jeg nyfiken....https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=17073&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.